مطالعات آثار محیط زیستی طرح تولید کک پالایشگاه شازند در دستور کار قرار گرفت

مطالعات ارزیابی آثار محیط زیستی طرح تولید کک پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، پروژه «ارزیابی آثار محیط زیستی و تهیه گزارش EIA طرح تولید کک پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند» که متقاضی آن شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند است، در شورای پژوهشی پژوهشگاه صنعت نفت تصویب شد.

این پروژه از زیرپروژه‌های طرح «انجام مطالعات، تهیه مدارک مهندسی پایه و واگذاری حق بهره‌برداری از دانش فنی طرح تولید کک سوزنی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند» به شمار می‌آید.

از اهداف این پروژه می‌توان به شناسایی مخاطره‌ها و پیش‌بینی آثار محیط زیستی ناشی از اجرای طرح تولید کک در پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند، کمک به کاهش آثار سوء محیط زیستی طرح پیش از ساخت و بهره‌برداری طرح، ارائه راهکارهای کاهش و حذف آثار سوء محیط‌ زیستی، دریافت مجوز زیست محیطی برای شروع به فعالیت واحد تولید کک و حصول اطمینان از اجرای پروژه با رعایت ملاحظات محیط زیستی اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، این مطالعات بر اساس چارچوب مصوب سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تهیه گزارش‌های ارزیابی آثار محیط زیستی انجام می‌شوند. این چارچوب مشتمل بر ۹ فصل است که پس از شناسایی آیتم‌های مربوط به وضعیت موجود محیط‌زیست و ریز فعالیت‌های طرح مزبور در دو فاز ساختمانی و بهره‌برداری به شناسایی، پیش‌بینی و ارزیابی اثرات مثبت و منفی طرح می‌پردازد. سرانجام با استفاده از ماتریس ارزیابی اثرات محیط‌زیستی و کمی‌سازی و امتیازدهی اثرات پیش‌بینی شده، درباره اجرای طرح از نظر محیط‌زیستی تصمیم‌گیری می‌شود، همچنین راهکارهای کاهش و حذف آثار سوء محیط‌ زیستی و نیز روش‌های جبرانی مناسب برای کاهش آثار سوء به کارفرمای طرح پیشنهاد خواهد شد.

ارائه گزارش EIA (ارزیابی آثار محیط‌ زیستی) به اداره کل حفاظت محیط‌ زیست اراک و دریافت مجوز مربوطه، حفظ کیفیت منابع محیط‌زیستی و بهره‌برداری از آنها با بیشترین بازده، فراهم‌آوری زندگی سالم و فعال برای جامعه و تأمین رفاه افراد جامعه همگام با حفظ کیفیت محیط‌ زیست و ایجاد تعادل بین اهداف بلندمدت توسعه و ضرورت حفاظت محیط‌ زیست از جمله کاربردهای حاصل از این پروژه به شمار می‌آید.

کد خبر 454704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =