عملیات اجرایی طرح تولید پروپیلن در بیدبلند خلیج فارس به‌زودی آغاز می‌شود

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با اعلام اینکه عملیات اجرایی طرح PDH این شرکت برای تولید پروپیلن از پروپان تولیدی مجتمع به‌زودی آغاز می‌شود، گفت: این شرکت تکمیل زنجیره پلی‌پروپیلن را نیز در برنامه دارد.

محمود امین‌نژاد با تشریح عملکرد شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در سال ۱۴۰۰ به خبرنگار شانا گفت: پارسال بیدبلند خلیج فارس یکی از بازوهای قوت شرکت ملی گاز ایران در تأمین گاز استان‌های همجوار بود؛ این مجتمع در بدترین شرایط بحرانی ماه‌های سرد سال، حدود ۳۰ میلیون مترمکعب در روز گاز پالایش می‌کرد و به شبکه گاز کشور تحویل می‌داد.

وی با بیان اینکه شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس از شرکت‌هایی بود که سال ۱۴۰۰ حداقل هفته‌ای ۱۰ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه کرده است، افزود: پتروشیمی‌های ماهشهر پیش از راه‌اندازی بیدبلند خلیج فارس با کمبود خوراک روبه‌رو بودند، اما با ظرفیت کامل در حال تولید هستند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس درباره طرح‌های توسعه‌ای این شرکت افزود: عملیات اجرایی طرح PDH برای تولید پروپیلن از پروپان تولیدی مجتمع با ظرفیت سالانه ۴۵۰ هزار تن به‌زودی آغاز می‌شود و این شرکت تکمیل زنجیره PP را نیز به‌دنبال آن در برنامه دارد.

امین‌نژاد درباره احداث طرح شیرین‌سازی پنتان‌پلاس (HDS) بیدبلند خلیج فارس توضیح داد: این واحد با سرمایه‌گذاری ۵۵ میلیون یورو، هم‌اکنون ۶۸ درصد پیشرفت دارد و در مرحله نصب تجهیزات است که امیدواریم شهریورماه ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد. این واحد گوگرد C5+ تولیدی این شرکت را از ۳۰۰ PPM به زیر یک PPM خواهد رساند و محصول ارزشمندی به‌دست می‌آید که در تولید سوخت سوپرجت استفاده می‌شود. هم‌اکنون بخش خصوصی نیز در حال ساخت یک مینی پالایشگاه به ظرفیت روزانه ۱۰ هزار بشکه برای تولید بنزین، گازوئیل و حلال‌های نفتی با این خوراک تولیدی از بیدبلند خلیج فارس است.

وی افزایش تأمین خوراک و تکمیل طرح‌های در حال اجرای شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس را از برنامه‌های سال ۱۴۰۱ این شرکت عنوان کرد و گفت: این مجتمع هم‌اکنون با حدود ۶۰ درصد ظرفیت فعال است که امیدواریم این ظرفیت امسال به روزانه بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب برسد.

کد خبر 454806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =