آمادگی نفت مناطق مرکزی برای بازگردانی تولید نفت به پیش از تحریم‌ها

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی از آمادگی برای بازگردانی رقم تولید نفت به دوران پیش از تحریم‌ها خبر داد و گفت: می‌توانیم طی برنامه زمان‌بندی یک هفته‌ای بیش از ۹۰ درصد نفت متوقف‌شده را برگردانیم و در بازه یک ماهه این مقدار را به بیش از ۹۵ درصد برسانیم.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، رامین حاتمی اظهار کرد: صنعت نفت در دو مقطع تحریم‌هایی ظالمانه‌ را تجربه کرده است، یکی در سال ۱۳۹۱ و دیگری در سال ۱۳۹۷ که هر بار شرکت نفت مناطق مرکزی تلاش کرد با اقدام‌های عملیاتی/ اجرایی در دوره تحریم، ضمن نگهداشت توان تولید، پس از رفع تحریم توان تولید را افزایش دهد و به‌سرعت به شرایط پیش از تحریم بازگردد. در واقع تحریم‌ها نه‌تنها توان تولید را تحت تأثیر قرار نداده، بلکه با اقدام‌هایی افزون بر حفظ شرایط موجود، افزایش توان تولید را نیز داشته‌ایم.  

وی تولید کنونی نفت در شرکت نفت مناطق مرکزی را بدون احتساب میدان‌های آذر، پایدار غرب و آبان روزانه ۱۰۰ هزار بشکه اعلام کرد و گفت: پس از رفع تحریم‌ها با توجه به توان تولید چاه‌ها افزایش تولید در میدان دانان و راه‌اندازی میدان خشت به حدود ۱۸۰ هزار بشکه در روز خواهیم رسید.

اجرایی شدن طرح ضربتی تولید گاز

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اشاره به اجرای طرح ضربتی تولید گاز گفت: شرکت نفت مناطق مرکزی افزون بر مأموریت‌های محول‌شده در بخش نفت، در بخش گاز هم قرار است اقدام‌هایی انجام دهد که بخش عمده آن مربوط به تولید و تأمین گاز کشور است؛ یکی از این اقدام‌ها، اجرای طرح ضربتی تولید گاز است. بر اساس این طرح، مقرر است با حفاری ۱۰۳ حلقه چاه جدید و تعمیر و تکمیل ۱۹ حلقه چاه موجود، ۱۳ میدان گازی توسعه یابد، افزون بر آن دو ایستگاه تقویت فشار به‌منظور نگهداشت تولید احداث شود.

حاتمی توضیح داد: ساخت بیش از ۲۱۰۰ کیلومتر خط لوله و ۲۳ مرکز جمع‌آوری گاز نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که به‌واسطه اجرایی شدن طرح ضربتی تولید گاز، عملیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: طرح ضربتی تولید گاز با هدف تولید روزانه حدود ۱۳۵ میلیون مترمکعب گاز و حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی با توسعه میدان‌های دی‌، سفیدزاخور، هالگان‌، سفیدباغون‌، خارتنگ‌، گردان‌، ارم‌، پازن‌، مدار، توس‌، باباقیر، بیستون و آغار-۲ به همراه توسعه پالایشگاه‌های فراشبند و احداث ایستگاه تقویت فشار گاز میدان‌های سرخون و شانول از سوی شرکت نفت مناطق مرکزی دنبال می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی، افزون بر طرح ضربتی، توسعه فاز دوم میدان تنگ‌بیجار و ساخت ایستگاه تقویت فشار به‌منظور افزایش تولید تا سقف ۱۱ میلیون مترمکعب در روز، احداث ایستگاه‌های تقویت فشار هما، وراوی، مرکز تفکیک تابناک و تقویت فشار کنگان به‌منظور نگهداشت تولید به مقدار مجموع ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز و بازآرایی ایستگاه تقویت فشار نار با حفظ تولید ۱۸ میلیون مترمکعب در روز در حال اجراست، ضمن آنکه برنامه نگهداشت تولید میدان‌های گازی کنونی از طریق حفاری چاه‌های تازه و تعمیر چاه‌های موجود به‌طور مستمر و سالانه جدا از طرح‌های عمده فوق برنامه‌ریزی و اقدام می‌شود.

کد خبر 454880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =