گذری بر عملکرد ۶ ماهه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت

رقابت در عرصه‌های جهانی با رقبای منطقه‌ای و بین‌المللی به‌منظور بهره‌برداری از میدان‌های مشترک، جذب و تأمین منابع مالی خارجی، انتقال و بومی‌سازی فناوری‌ها و...، همچنین کمک به تحقق اهداف ملی در قالب تأمین بخش قابل‌توجهی از انرژی کشور و... رسالتی سنگین را بر دوش سرمایه انسانی صنعت نفت گذاشته است که راهبری موضوعات و ابعاد مختلف این سرمایه ارزشمند به‌عهده معاونت توسعه سرمایه انسانی و مدیریت وزارت نفت است.

به گزارش شانا، در صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران خیل عظیمی از نیروی انسانی با دانش‌ها،‌ مهارت‌ها و توانمندی‌های گوناگون با تحصیلات مختلف برای هدایت مجموعه همسو با اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های صنعت نفت مشغول کار هستند. رقابت در عرصه‌های جهانی با رقبای منطقه‌ای و بین‌المللی به‌منظور بهره‌برداری از میدان‌های مشترک، جذب و تأمین منابع مالی خارجی، انتقال و بومی‌سازی فناوری‌ها و...، همچنین کمک به تحقق اهداف ملی در قالب تأمین بخش قابل‌توجهی از انرژی کشور و... رسالتی سنگین را بر دوش سرمایه انسانی صنعت نفت گذاشته است که راهبری موضوعات و ابعاد مختلف این سرمایه ارزشمند به‌عهده معاونت توسعه سرمایه انسانی و مدیریت وزارت نفت است. بر همین اساس بررسی عملکرد ۶ ماهه این معاونت به‌ویژه در دوره سیزدهم دولت، خالی از لطف نیست؛ دوره‌ای که هرچند کوتاه اما تحول‌های بسیاری در خود جای داده است.

تشکیل شورای مدیران توسعه منابع انسانی به‌منظور منسجم‌تر شدن تصمیم‌های حوزه سرمایه‌های انسانی صنعت نفت

شاید باید احیای شورای مدیران توسعه منابع انسانی صنعت نفت را اصلی‌ترین اقدام معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت نفت دانست، چراکه با گردهم‌آوری مدیران شرکت‌های اصلی و مدیریت‌های مختلف در این شرکت‌ها و مدیران ستادی، خرد جمعی در کنار همفکری و هم‌افزایی، مسیر را برای تحقق بهترین شرایط نیروهای انسانی همسو با قوانین فراهم آورد.

این شورا به ریاست معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و با حضور مدیران توسعه منابع انسانی شرکت‌های اصلی، مدیران‌کل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی، تشکیلات، روش‌ها و تعالی سازمانی، منابع انسانی ستاد وزارت نفت و مدیریت‌ها و متخصصان مرتبط (حسب مورد) از ابتدای تشکیل خود در دوره ۶ ماهه بالغ بر ۲۶ جلسه طی ۹۰ ساعت برگزار و نسبت به بررسی و تصمیم‌گیری پیرامون ۶۲ موضوع غالباً راهبردی منابع انسانی اقدام کرده است که از این میان ۳۳ موضوع به‌دلیل اهمیت و پیچیدگی در بیش از یک جلسه مطرح شده‌اند و تاکنون ۲۹ موضوع به نتیجه رسیده است.

دستاوردی بزرگ: حل‌وفصل موضوع فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت (جذب ۹۴ درصدی مراجعان - ۱۲۲۵ نفر)

فارغ‌التحصیلان گروه الف از سال ۹۴ تا ۱۴۰۰، همواره درگیر موضوع جذب خود در صنعت نفت بودند؛ افراد متخصصی که با وعده پذیرش در بدنه صنعت، مسیر زندگی خود را تغییر داده بودند و در این سال‌ها زندگی آنها دست‌خوش تصمیم‌های اشتباه شده بود. با دستور مقام عالی وزارت نفت و جلسه‌های متعدد شورای مدیران توسعه منابع انسانی، در نهایت تصویب شد که فرصت یک‌بار مصاحبه فنی - تخصصی و ارزیابی روان‌شناختی فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت ارائه شود که مراحل مصاحبه با تسریع فرایند به ‌اتمام رسیده و از بین ۱۳۰۹ نفر مشارکت‌کننده در این مصاحبه‌ها صلاحیت ۱۲۲۵ نفر تأیید شده است و انتظار می‌رود تشریفات استخدام آنها تا ابتدای سال ۱۴۰۱ به اتمام برسد. با این اتفاق وعده جذب حداقل ۹۴ درصدی این افراد محقق شد و پرونده‌ای که سال‌های‌ متمادی زندگی افراد و کارایی معاونت توسعه منابع انسانی وزارت نفت را مختل کرده بود، بسته شد.

تبدیل وضعیت استخدامی مشمولین بند «و» ایثارگری (نیروهای قراردادی: تعداد ۵۷۰۰ نفر) و مشمولان بند «د» ایثارگری (نیروهای پیمانکاری تعداد ۱۶۶۲۶ نفر):

اجرا نشدن قانون تفسیر بند «و» ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه کشور؛ همچنین محدودیت‌های سازمانی به‌منظور اجرای بند «د» تبصره (۲۰) قانون بودجه ۱۴۰۰ در صنعت نفت، منجر به نارضایتی‌هایی در بین کارکنان پیمانکاری و قراردادی مدت موقت پیش از آغاز دولت سیزدهم شده بود؛ همین موضوع معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت را بر آن داشت تا هرچه سریع‌تر نسبت به رفع موانع و تسهیل فرآیند و تعریف، تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه‌ها برای تبدیل هرچه سریع‌تر و رفع محدودیت‌ها و اجرای قانون‌ عمل کند.

از جمله اقدام‌هایی که در این مسیر انجام شد، می‌توان به تعریف سامانه ایثار برای شناسایی ایثارگران مشمول بند «د» و رایزنی با مراجع ذی‌صلاح از جمله سازمان اداری و استخدامی کشور، فراکسیون ایثارگران مجلس و دیوان عدالت اداری به‌منظور رفع موانع سازمانی اجرای بند قانونی اشاره کرد. بر همین اساس تبدیل وضعیت ۵ هزار و ۷۰۰ نفر از مشمولین بند «و» تاکنون نهایی شده است و پس از ثبت اطلاعات ۲۳ هزار ۶۵۰ نفر از مشمولین بند «د» در سامانه ایثار در مرحله اول با لحاظ محدودیت شرط سن برای برخی ایثارگران (فرزند رزمنده و خواهر و برادر شهید) برای تعداد ۱۶ هزار و ۶۲۶ نفر کد مجوز استخدامی صادر شده که پس از تشریفات استخدامی (گزینش، طب صنعتی و...) استخدام آنها در صنعت نفت محقق می‌شود. همچنین در گام دوم در صورت رفع محدودیت سن از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور کار تبدیل وضعیت بقیه مشمولان نیز انجام خواهد شد.

نظام‌مند کردن و ساماندهی مشاغل و جبران خدمات نیروهای قرارداد مدت موقت (حدود ۲۷۰۰۰ نفر)

بلاتکلیفی و نارضایتی کارکنان قرارداد مدت موقت متعاقب تبدیل وضعیت از پیمانکاری، مسائل مختلفی را برای این کارکنان به‌وجود آورده بود و سبب بی‌انگیزگی تعدادی از این افراد برای ادامه فعالیت در صنعت نفت شده بود. بر این اساس در جلسه‌های مختلف شورای مدیران توسعه مدیریت و سرمایه انسانی موضوع‌هایی از جمله روش‌های گروه‌بندی کارکنان قراردادی مدت موقت و تهیه سامانه‌ای برای گردآوری اطلاعات این کارکنان و گروه‌بندی برگزار شد.

این موضوع پیش‌تر از سوی اداره کل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی دنبال شده بود و ضمن آسیب‌شناسی وضعیت موجود با رویکرد رعایت عدالت در پرداخت و بهبود معیشت همکاران قرارداد مدت موقت بررسی و طرح پیشنهادی در جلسه شورای اداری استخدامی تصویب شده بود.

به‌ گفته‌ مهدی علی‌مددی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه‌ انسانی وزیر نفت، با اقدام‌هایی که به‌ این منظور انجام شده است، کارکنان نیروی قراردادی به‌زودی شیرینی تصمیم‌های اتخاذشده را خواهند چشید.

سامان‌دهی نیروهای ارکان ثالث و ابلاغ فرمول جدید محاسبه پاداش بهره‌وری نیروهای پیمانکاری همانند نیروهای رسمی

طرح طبقه‌بندی مشاغل پیمانکاری از تصمیم‌هایی بود که در این ۶ ماهه شتاب گرفت؛ کارکنان پیمانکاری شاغل در صنعت نفت که یک سالی است از مزایای این طرح بهره‌مند شده‌اند، در برخی مواقع به‌دلیل به‌روز نبودن اطلاعات، مشمول نبودن با وجود صلاحیت‌های لازم و مسائل مختلف نارضایتی‌هایی از اجرای این طرح داشتند.

با برگزاری جلسه‌های متمادی در شورای مدیران توسعه منابع انسانی صنعت نفت، تکمیل و روزآمدسازی طرح طبقه‌بندی مشاغل پیمانکاری در دستور کار قرار گرفت. همچنین بنا شد کاهش تنوع و شفاف‌سازی قراردادهای مختلف به‌کارگیری نیروی انسانی دنبال شود. تعدیل/ افزایش دستمزد روزانه و مبالغ مربوط به کمک هزینه‌های عائله‌مندی، مسکن، غذا، ایاب و ذهاب و سایر حق‌الزحمه‌ها، تغییر فرمول و مکانیزم محاسبه و پرداخت پاداش/ حق‌الزحمه بهره‌وری نیروهای پیمانکاری و متعاقباً افزایش مبالغ مربوط به آن برای کارکنان مزبور، از دیگر اقدام‌هایی بود که در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت در دوره ۶ ماهه دنبال شد.

تعیین تکلیف آزمون توانمندسازی نیروهای قراردادی مدت موقت (تعداد ۱۳۰۰ نفر) و نیز آزمون قرارداد مدت معین نوین (۴۵۰ نفر) که از سوی مرکز توسعه مدیران صنعت نفت انجام شده بود

بنا بود نیروهای قراردادی مدت موقتی که در دولت قبل در آزمون‌های برگزارشده از سوی مرکز توسعه مدیران صنعت نفت پذیرفته شده بودند، با تبدیل شدن به‌صورت قراردادهای مدت معین نوین پس از برگزاری مصاحبه تخصصی پذیرفته شوند. با توجه به اینکه اجرای چنین اقدامی منجر به تکثر قراردادهای کارکنان می‌شد، معاونت توسعه مدیریت منابع انسانی جلوی اجرای آن را گرفت. این موضوع نارضایتی کارکنانی را که در این آزمون‌ها پذیرفته شده بودند به‌دنبال داشت؛ بنا بر نظر وزیر نفت تعهدات ایجادشده نباید نقض می‌شد، بر همین اساس بنا شد پس از انجام مصاحبه‌های فنی – تخصصی، تبدیل وضعیت این کارکنان به‌صورت قراردادهای مدت معین (طبق قراردادهای موجود) انجام شود. از این رو مصاحبه این پذیرفته‌شدگان از بهمن‌ماه ۱۴۰۰ آغاز شده است و همچنان ادامه دارد که قرار است پذیرش ۴۵۰ نفر پذیرفته شده در آزمون مرکز توسعه مدیران صنعت نفت تکمیل شود.

اقدام‌های انجام‌شده برای کارکنان ایثارگر و ایثارگر حالت اشتغال

ایثارگران صنعت نفت در سال‌های گذشته مطالبات مختلفی داشتند، مطالباتی که بررسی‌ و ارزیابی نشدن آسیب‌های ناشی از آن، مسائل و مشکلات عدیده‌ای برای معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت نفت، همچنین خود ایثارگران ایجاد کرده بود. بعد از روی کار آمدن جواد اوجی به‌عنوان وزیر نفت، بررسی مسائل این کارکنان در دستور کار گرفت. در نشست‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت و کارگروه مطالبات ایثارگران، بر اساس قانون جامع خدمات به ایثارگران تسهیلاتی برای این گروه از کارکنان در نظر گرفته شد.

برای مثال با وجود آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و پیگیری دیوان محاسبات کشور مبنی بر موضوعیت نداشتن قانونی پرداخت کسر ساعت کار، پاداش‌ بهره‌وری و ایاب و ذهاب مشمولان حالت اشتغال که به‌صورت علی‌الحساب پرداخت می‌شد، بر اساس مصوبه شورای اداری استخدامی با موافقت وزیر نفت برقرار شد.

 از طرفی، ۱۰۰ درصد هزینه درمانی ایثارگران (بر اساس میزان هزینه درمان، مازاد بر سقف تعرفه) در آینده نزدیک پرداخت می‌شود، همچنین بنا به ابلاغیه بازخرید مرخصی مشمولین حالت اشتغال در بهمن‌ماه با ابلاغ بازخرید مرخصی معوق این عزیزان از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ نیز پرداخت شد.

مجموعه‌ای از ابلاغیه‌ها نیز که برای ایثارگران از سال گذشته ابلاغ شده، اما اجرایی نشده بود نیز در دوره اخیر اجرایی شدند که از آن جمله می‌توان به چند مورد اشاره کرد؛ بر این اساس برابر بند (ر) ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه، رزمندگان شاغل (رسمی/ پیمانی/ مدت معین/ موقت) با حداقل ۲۴ ماه حضور در جبهه از ابتدای قانون برنامه ششم توسعه کشور (۱۳۹۶) از پرداخت کسور بازنشستگی معاف هستند.

همچنین براساس جز (۶) بند (ث) ماده (۸۸) قانون برنامه ششم توسعه کشور، رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه از یک مقطع تحصیلی بالاتر بهره‌مند می‌شوند که افزایش ۱۵ درصدی حقوق اصلی شاغل ایثارگر را به‌دنبال دارد.

براساس ماده (۵۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و بند (پ) ماده (۸۸) قانون برنامه ششم توسعه نیز فوق‌العاده ایثارگری به ‌شهدا و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، آزادگان، فرزندان شهید و همسران شهدای شاغل و جانبازان حالت اشتغال، معادل ۲۵ درصد حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت می‌شود که رقم این پرداخت در سال ۱۴۰۰ برابر ۵ میلیون و ۶۱۷ هزار ریال بود.

از طرفی طبق ماده (۵۵) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، عائله تحت تکفل جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال فوت‌شده پیش از سن تقاعد، از حقوق حالت اشتغال برخوردار هستند.

همچنین مدت خدمت داوطلبانه جانبازان، رزمندگان با حضور ۱۲ ماه، آزادگان و شهدا در جبهه پیش از استخدام و اشتغال در صورت تمایل جز سنوات قابل‌قبول از لحاظ بیمه و بازنشستگی به ‌مأخذ مشاغل سخت و زیان‌آور (یک به یک‌ونیم) با تاریخ اجرای فروردین سال ۹۲ محاسبه می‌شود.

بر اساس ماده (۴۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، طبق جلسه‌هایی که با صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت انجام شد، مستمری مشمولان حالت اشتغال بر اساس آخرین حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور فارغ از مدت سنوات پرداخت کسور و به‌صورت صددرصد سنوات پرداخت می‌شود که رقم قابل‌توجهی برای عزیزان ایثارگر شاغل در صنعت نفت به‌شمار می‌رود.

سامانه کارمند ایران – ثبت حقوق و مزایای کارکنان صنعت نفت در سامانه مربوط به حقوق و مزایای کارکنان دولت

دسته‌بندی آیتم‌های حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر و غیرمستمر از جمله موضوع‌هایی بود که در دوره ۶ ماهه دنبال شد. این دسته‌بندی بر اساس طبقه‌بندی موجود در فصل هشتم مجموعه مقررات اداری و استخدامی و ارائه به راهبری سیستم جامع نیروی انسانی به‌منظور ایجاد تمهیدات لازم در سامانه در تعامل با سازمان اداری و استخدامی و کنترل کدهای پرداختی جانمایی‌شده در دسته‌بندی‌های حقوق و فوق‌العاده‌ها در تعامل با تدوین روش‌ها و مقررات مالی شرکت ملی گاز و نفت ایران در جلسه‌های مرتبط انجام شد.

تقویت جایگاه زنان شاغل در صنعت نفت

موضوع زنان شاغل در صنعت نفت همواره یکی از مسائل مورد توجه و تأکید مدیران و مسئولان بوده است. اگرچه اقدام در این حوزه نیازمند آسیب‌شناسی، برنامه‌ریزی، ابلاغ و اجرا است، بر همین اساس شورای مدیران در نشست‌ها و جلسه‌های متعدد به بررسی این موضوع پرداخت و مسائل مختلفی را در این زمینه ارزیابی و تصمیم‌های لازم را اتخاذ کرد.

از جمله آنکه موضوع حمایت از مادران شاغل دارای شرایط خاص و مهیا کردن شرایط دورکاری این افراد با هدف صیانت از خانواده و حمایت از نقش و جایگاه مادران در شرایط فعلی بود که بعد از ارزیابی، شیوه‌نامه ابلاغ و اجرا شد. از طرفی یکی از چالش‌های مطرح‌شده در حوزه زنان حضور حداقلی کارکنان زن در بخش‌های مختلف صنعت نفت بود که طرح توانمندسازی بانوان در مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت پیگیری و اجرا شد.

موضوع تداوم گرامیداشت روز زن و تعیین محل بودجه تقدیر از بانوان شاغل نیز از دیگر موضوع‌هایی بود که در مورد آن تصمیم گرفته و بنا شد امور مالی شرکت‌ها نسبت به اعطای کارت اعتباری برابر با اطلاعیه صادره اداره کل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی اقدام کنند.

مناسب‌سازی شرایط تعدیل مدارک تحصیلی کارکنان/ اصلاح پرداخت مالیات حقوق کارکنان/ تعیین برنامه کاری نیروهای اقماری پیمانکاری در عسلویه/ بررسی تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و... در صنعت نفت

فوق‌العاده تخصصی شغل برای تعدیل مدارک تحصیل، خارج شدن اقلام تسهیلاتی و انگیزشی کارکنان از شمول مالیات، بررسی تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۱ و هم‌اندیشی با کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای اصلاح موارد، تعیین برنامه‌ کاری نیروهای اقماری پیمانکاری در منطقه ویژه انرژی پارس از ۲-۱ به ۲-۲، همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و نظام حفظ و ارتقای خدمات بهداشت و درمان و سلامت صنعت نفت از دیگر فعالیت‌هایی بود که این معاونت در دوره ۶ ماهه انجام داد.

راه‌اندازی سامانه پذیرش نیرو در قالب طرح نظام خدمت سربازی از بین نخبگان وظیفه در رشته‌های مرتبط با صنعت نفت

موضوع اجرای مجدد سهمیه نیروهای طرح نظام یکی دیگر از مواردی بود که همواره از سوی متقاضیان پیگیری می‌شد، بر این اساس مشمولان می‌توانند از ابتدای اسفند سال ۱۴۰۰ در سامانه pmhr.mop.ir ثبت‌نام کنند و در صورت احراز صلاحیت به‌صورت سرباز فعالیت خود را در صنعت نفت ادامه دهند.

سایر اقدام‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت

فوق‌العاده تخصصی شغل برای تعدیل مدارک تحصیل، با امکان تغذیه آخرین مدرک تحصیلی کارکنان در سیستم جامع نیروی انسانی و اعمال مدرک تحصیلی در فوق‌العاده تخصصی شغل با لحاظ رویکرد ساماندهی وضعیت موجود یکی از دیگر مواردی بود که دنبال شد.

تصمیم در رابطه با بیمه تکمیلی کارکنان قراردادی و پیمانکاری از دیگر موضوع‌هایی که بود که در این دوره مطابق سنوات قبل پیگیری شد. در جلسه‌های شورای مدیران موضوع برای کارکنان قراردادی مدت معین دیپلم و زیر دیپلم سال ۱۳۹۷ نیز تصمیم‌گیری و بنا شد کارکنانی که از قرارداد مدت معین به پیمانکاری تغییر وضعیت داده شده‌اند، در صورت دارا بودن مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم و بالاتر مرتبط با سمت‌های سازمانی هر فرد در سطح شرکت‌های اصلی به تشخیص واحدهای طرح و برنامه‌ریزی نیروی انسانی، مجوز تبدیل وضعیت این افراد به قراردادی مدت معین از سمت معاون وزیر نفت در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی اخذ شود. همچنین تصمیم گرفته شده که تبدیل وضعیت از کارگر رسمی تابع صندوق‌های تأمین اجتماعی به کارمندی با شرایط صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت بر اساس مقررات جاری و مصوبات شورای اداری و استخدامی صنعت نفت ممنوع شود.

ارزیابی شایستگی کارکنان استخدامی از تاریخ اول آذرماه سال ۹۳ از موضوع‌های مهمی بود که در شورا برای آن تصمیم‌گیری شد. شورای مدیران با اصلاح ارزیابی شایستگی کارمندانی که ارزیابی آنها از حداقل درصد ارزیابی خوب (کمتر از C) درج شده است، به حداقل خوب (c) موافقت کرد و مقرر شد بعد از گردآوری اطلاعات این افراد برای تصویب‌خواهی به شورا بازگردانده شود.

همچنین در رابطه با بازنشستگی پیش از موعد به میل شخصی یا کارفرما و مرخصی‌های بدون حقوق در سال ۱۴۰۰ مقرر شد که پیش‌نویس نامه به مقام عالی وزارت پیرامون آخرین وضعیت بازنشستگی پیش از موعد و مرخصی‌های بدون حقوق در سال ۱۴۰۰ تهیه و ارائه شود.

احصای مزایای مشمول کسور مالیات با توجه به قانون مالیات‌های مستقیم و رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، موضوع خارج کردن مزایای رفاهی و انگیزشی از مالیات در این مدت دنبال شد.

بررسی تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۱ و هم‌اندیشی با کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای اصلاح موارد یکی از فعالیت‌های مدیریت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی بود.

تشکیل کارگروه هماهنگی سرمایه انسانی در استان‌ها و جزایر نفتی خلیج‌فارس از اقدام‌های بزرگ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت به‌شمار می‌رود. بر اساس جلسه‌های برگزارشده در شورای مدیران، بنا شد کارگروه هماهنگی استان بوشهر با توجه به جایگاه سازمان منطقه اقتصادی انرژی پارس در منطقه آن سازمان باشد. دبیر کارگروه هماهنگی سرمایه انسانی استان هرمزگان شرکت پالایش گاز سرخون و قشم باشد و برای جزایر نفتی خلیج‌فارس ذیل استان هرمزگان (سیری، لاوان، قشم و کیش) به دبیری شرکت نفت فلات قاره تشکیل شود. جزایر نفتی خارک و بهرگان استان بوشهر کارگروه به دبیری شرکت پایانه‌های نفتی خواهند داشت که شیوه‌نامه مرتبط از سوی معاون وزیر در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی به‌منظور اجرا ابلاغ شده است.

تهیه تقویم آموزشی بین‌المللی برای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو (ایران، ترکیه، پاکستان، آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان)، یکی از اقدام‌های معاونت آموزش اداره کل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری در دوره ۶ ماهه بود. این اداره همچنین نسبت به طراحی ۸۸ استاندارد آموزشی مورد نیاز و تدوین سند برنامه‌ریزی نیروی انسانی اقدام کرد.

بازطراحی مدل جامع برون‌سپاری اقدام‌های وزارت نفت در دوره ۶ ماهه از سوی اداره کل تشکیلات، روش‌ها و تعالی سازمان دنبال شد. این اداره همچنین در احیای ۱۰ هزار سمت سازمانی مشارکت داشت؛ موضوعی که فرآیند تبدیل وضعیت کارکنان مشمول بند «و»، «د»، پذیرفته‌شدگان مرکز توسعه مدیران و نیز فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت را تسهیل کرد.

بازنگری و به‌روزرسانی نظام‌نامه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، یکی از فعالیت‌های مهم این معاونت بود، چراکه نظام‌مند نبودن وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی چالش‌هایی را برای صنعت به‌دنبال داشت.

استقرار کامل چرخه مدیریت بهره‌وری برای نخستین بار در صنعت نفت با بازطراحی و روزآمدسازی آیین‌نامه نظام پیشنهادهای صنعت نفت، در کنار طراحی سازوکارهای مناسب‌ به‌منظور سازمان‌دهی فرآیند ارزیابی عملکرد برنامه‌محور وزارت نفت و تصویب چارچوب گروه‌بندی اقدام‌ها و برنامه‌های جامع اصلاح نظام اداری با رویکرد فرایندی در قالب کارگروه‌های تخصصی از دیگر فعالیت‌های مهمی بود که در این دوران به ثمر رسید.

برنامه‌ریزی و اقدام به‌منظور بهبود و توسعه داشبورد مدیریتی اداره کل تشکیلات، روش‌ها و تعالی سازمانی از جمله خدمات این اداره، به‌منظور به‌روزرسانی اطلاعات واحدها و سمت‌های سازمانی صنعت نفت در سامانه ملی ساختار سازمان اداری و استخدامی نیز در این دوران دنبال شد.

کد خبر 454903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =