توسعه قدیمی‌ترین پالایشگاه خاورمیانه با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با اشاره به قرارداد طرح توسعه و تثبیت ظرفیت این پالایشگاه با هدف بهینه و سودآور کردن آن، اعلام کرد که استاندارد محصولات تولیدی و تثبیت ظرفیت پالایشگاه با احداث واحدهای جدید و جمع‌آوری واحدهای قدیمی در حال اجراست.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، احمد فرزانه گفت: با اجرای این طرح در عمل افزایش ظرفیتی در پالایشگاه آبادان اتفاق نمی‌افتد، بلکه هدف طرح تثبیت ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه آبادان شامل واحد تقطیر ۲۱۰ هزار بشکه‌ای در روز است که جایگزین واحد تقطیر قدیمی خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به ساخت و راه‌اندازی واحد تقطیر ۱۵۰ هزار بشکه‌ای موجود، ظرفیت کل پالایشگاه پس از احداث واحد تقطیر جدید در ۳۶۰ هزار بشکه (۱۵۰+۲۱۰) در روز تثبیت خواهد شد، اظهار کرد: افزون بر تثبیت ظرفیت پالایشگاه در ۳۶۰ هزار بشکه، همه محصولات حاصل از پالایش ۳۶۰ هزار بشکه در فاز ۲ در واحدهای هیدروژنی تصفیه می‌شوند و استاندارد فرآورده‌های تولیدی به یورو ۵ ارتقا می‌یابد. 

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان افزود: در بخش اول فاز ۲ پالایشگاه آبادان، واحدهای تولید هیدروژن HPU، هیدروکراکر HCU، گاز مایع  LPG، واحد تقطیر نفت خام و واحد تقطیر خلأ CDU/VDU و واحدهای یوتیلیتی و تأسیسات جانبی با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱.۲۶ میلیارد دلار احداث می‌شود.

فرزانه ادامه داد: در بخش دوم فاز ۲ واحدهای تصفیه هیدروژنی و بنزین‌سازی شامل CCR ،NHT ،ISOM ،GHT ،KHT و واحدهای یوتولیتی و تأسیسات جانبی مربوطه با سرمایه‌گذاری  حدود ۱.۷ میلیارد دلار ساخته خواهد شد.

وی تأکید کرد: در تلاشیم با تکمیل بخش اول از فاز ۲ پالایشگاه آبادان در سال ۱۴۰۱، اجرای عملیات بخش دوم بلافاصله آغاز شود.

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان همچنین با اشاره به اینکه مدت این قرارداد ۴۵ ماهه بوده است، گفت: آغاز عملیات در تیرماه سال ۹۶ بوده و مدت پیمان ۱۷ ماه تمدید شده است.

به گفته فرزانه، واحدهای اصلی فاز ۲ شامل هیدروکراکر به ظرفیت ۴۲ بشکه، واحد تصفیه هیدروژنی نفتا به ظرفیت ۶۵ هزار بشکه، واحد بازیابی گوگرد به ظرفیت ۵۶۰ تن، واحد تقطیر نفت خام به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه، واحد تقطیر خلأ به ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه، واحد بازیابی گاز مایع به ظرفیت ۱۶.۷۵ هزار بشکه و... خواهد بود.

وی تصریح کرد: با اجرای این طرح روزانه ۴۶۰ تن پروپان، ۱۵.۷ هزار بشکه بوتان، ۶۰ هزار بشکه بنزین، ۶۵.۸ هزار بشکه گازوئیل و حدود ۵۳ هزار بشکه برش‌های سنگین نفت تولید می‌شود.

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با بیان اینکه ۷.۵ درصد از محصولات تولیدی پالایشگاه جدید آبادان شامل گاز مایع خواهد بود، افزود: ۱۰ درصد محصولات نیز مربوط به نفت سفید و سوخت جت است.

فرزانه تأکید کرد: سهم بنزین از تولیدات فاز جدید پالایشگاه آبادان ۲۷.۹ درصد است و گازوئیل نیز سهمی ۳۰ درصدی دارد. برش‌های سنگین مانند نفت کوره هم در مجموع ۲۴ درصد از سهم فرآورده‌های واحد ۲۱۰ هزار بشکه‌ای پالایشگاه آبادان را به خود اختصاص می‌دهد. این در حالی است که در واحد قدیمی پالایشگاه آبادان نفت کوره سهمی ۴۰ درصدی از فرآورده‌های تولیدی را به خود اختصاص داده بود.

وی ادامه داد: پیشرفت اجرای این طرح در مجموع بالای ۹۲ درصد برآورد می‌شود و انتظار است در نیمه نخست امسال به بهره‌برداری برسد.

براساس این گزارش، عمده خوراک، نفت‌خام ترش و سنگین است و با به مدار آمدن فاز جدید نیز تغییر چندانی در ترکیب نفت خام ایجاد نخواهد شد. پالایشگاه آبادان به‌عنوان قدیمی‌ترین مجتمع پالایشگاهی کشور ۲۵ درصد سوخت ایران را تأمین می‌کند.

کد خبر 455046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =