سرخس قطب گوگردی خاورمیانه می‌شود/ بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی از توان داخل در کارخانه‌های مجتمع گوگردی سردار سلیمانی

سرپرست شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد اعلام کرد که در ساخت کارخانه‌های مجتمع گوگردی سردار سلیمانی از صددرصد توان داخلی استفاده شده است.

یحیی فیضی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به گشایش دو کارخانه در مجتمع گوگردی سردار شهید سلیمانی با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت، اظهار کرد: شرکت  پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد در حداکثر مقدار روزانه ۲ هزار تن گوگرد تولید می‌کند. این شرکت پیش از این با مشکل دپوی ۲.۵ میلیون تن گوگرد که سبب ایجاد مشکلات ایمنی و محیط زیستی می‌شد، روبه‌رو بود و این شرکت در آن زمان مجبور بود گوگرد خود را به‌صورت خام به بندر عباس منتقل و از آنجا به کشورهای هند و چین صادر کند. 

وی ادامه داد: اکنون با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این گوگرد به‌صورت مذاب تحویل چهار کارخانه بخش خصوصی شده و به گوگرد دانه‌بندی‌شده با ۱۵ دلار ارزش افزوده، کود بنتونیتی با سه برابر ارزش افزوده  و گوگرد میکرونیزه با هشت برابر ارزش افزوده تبدیل می‌شود. 

سرپرست شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد با بیان اینکه اجرای این طرح افزون بر استفاده از صددرصد تجهیزات داخلی، برای ۱۵۰ نفر اشتغال مستقیم در منطقه محروم و مرزی سرخس ایجاد کرده است، تصریح کرد: این شرکت‌ها در پارک گوگردی گنبدلی (یادواره سردار شهید سلیمانی) واقع شدند.

فیضی گفت: در برنامه‌های آینده این پارک قرار است بخش خصوصی ۴.۵ میلیون تن گوگرد کشور ترکمنستان و دیگر کشورهای حوزه کشورهای مستقل همسود (CIS) را با ساخت حداقل ۱۵ کارخانه به کود بنتونیتی، گوگرد میکرونیزه، گوگرد مایع و دیگر محصولات با ارزش افزوده بیشتر تبدیل کند.

وی یادآور شد: با تکمیل این طرح‌ها، سرخس به یک قطب گوگردی در منطقه خاورمیانه تبدیل می‌شود، خداوند را شاکریم در سالی که به نام تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی است، شاهد افتتاح این کارخانه‌ها با حضور رئیس‌جمهوری بودیم.

کد خبر 455064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =