۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
  • کد خبر: 455356
تحریم‌های روسیه عرضه نفت اوپک‌پلاس را کاهش داد

بررسی پلتس نشان داد که اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه سبب کاهش عرضه نفت اوپک‌پلاس در ماه مارس شده است.

به گزارش خبرگزاری پلتس، بررسی اخیر مؤسسه پلتس نشان داد عرضه نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در ماه مارس به‌دلیل تأثیر تحریم‌های اعمال‌شده علیه مسکو، برای نخستین بار در بیش از یک سال گذشته کاهش یافت و سبب کمبود بیشتر عرضه در بازار در پی جنگ روسیه – اوکراین شد.

بر اساس این بررسی، تأثیر تحریم‌های غرب بر تولید نفت روسیه - که متحد اصلی اوپک در ائتلاف اوپک‌پلاس است - همچنین اختلال‌های قابل توجه عرضه در قزاقستان و لیبی، سبب شد تولید نفت اوپک‌پلاس در ماه مارس نسبت به ماه فوریه کاهش یابد.

عرضه نفت اوپک در ماه مارس با افزایش ۶۰ هزار بشکه‌ای در روز به ۲۸ میلیون و ۷۳۰ هزار بشکه در روز رسید، این در حالی است که عرضه نفت ۹ متحد این سازمان در ائتلاف اوپک‌پلاس با کاهش ۱۶۰ هزار بشکه در روز، به روزانه ۱۳ میلیون و ۹۱۰ هزار بشکه در روز رسید و افزایش عرضه اوپک نتوانست کاهش عرضه اعضای غیر اوپک این ائتلاف را جبران کند.

با کاهش عرضه اوپک‌پلاس به مقدار ۱۰۰ هزار بشکه‌ در روز، شکاف میان تولید و سهمیه تولید مجموع اوپک‌پلاس، به رقم بی‌سابقه یک میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه در روز رسید و توانایی این ائتلاف برای تأمین تقاضای رو به افزایش جهانی را زیر سؤال برد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی به مقدار پیش از همه‌گیری کرونا بازمی‌گردد.

این نخستین کاهش تولید اوپک پلاس از فوریه سال ۲۰۲۱ است که عربستان با کاهش یکجانبه تولید به مقدار یک میلیون بشکه در روز، تلاش کرده بود به بازگرداندن توازن عرضه و تقاضا در بازار سرعت ببخشد.

با وجود اینکه اوپک پلاس از ماه اوت سال ۲۰۲۱ و با بهبود اقتصاد جهانی، برنامه افزایش تدریجی ماهانه تولید به مقدار ۴۰۰ هزار بشکه در روز را اجرا کرده، از سوی آمریکا، هند، ژاپن و دیگر کشورهای مصرف‌کننده نفت برای تسریع افزایش عرضه و مهار افزایش قیمت‌ها زیر فشار بسیاری بوده است.

اما بر اساس بررسی پلتس، چند کشور تولیدکننده این ائتلاف در ماه‌های اخیر نتوانسته‌اند تولید خود را افزایش دهند و به هدف تولیدشان برسند و کمبود عرضه این ائتلاف در ماه مارس سبب شد سطح پایبندی ۱۹ عضو حاضر در توافق تعدیل تولید به ۱۴۸ درصد برسد. ایران، لیبی و ونزوئلا از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک‌پلاس معاف هستند.

کد خبر 455356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =