ضرورت تحول در نظام حکمرانی پژوهشگاه صنعت نفت

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: تحول در نظام حکمرانی پژوهشگاه صنعت نفت، در زمره پروژه‌های اولویت‌دار و در حال اجراست که هم‌زمان با آغاز به‌کار دولت سیزدهم پیشرفت قابل‌توجهی داشته است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، جعفر توفیقی اظهار کرد: نظام حکمرانی در هر سازمان، به‌طور مستقیم بر کیفیت و کمیت دستاوردها و اثربخشی آن سازمان در صنعت، تحول و پیشرفت آن بسیار تأثیرگذار است.

وی در تشریح پروژه‌های مختلف در زمینه تحول در نظام حکمرانی، عنوان کرد: برای سازمان‌های پژوهش و فناوری مانند پژوهشگاه صنعت نفت، رقابت در بازار فناوری و الگوی کسب‌وکار اهمیت ویژه‌ای دارد،‌ به این معنا که همه ابعاد الگو از جمله شناسایی نیازهای صنعت از ابتدای شناخت مسئله تا حل مشکل و ارائه راه‌حل و همراهی نزدیک، اثبات فناوری در صنعت و سرانجام معرفی روش‌های تجاری‌سازی به‌طور دقیق مورد مشاهده و بازنگری قرار می‌گیرد.

ضرورت بهینه‌سازی چرخه عمر سازمان

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه پژوهشگاه یک سازمان پروژه‌محور است، گفت: هم‌اکنون بالغ بر ۳۰۰ پروژه صنعتی در دست پژوهشگاه است بنابراین بازنگری و بهبود مدیریت پروژه از عوامل مهم به‌شمار می‌رود.

توفیقی همچنین با تأکید بر ضرورت بهینه‌سازی چرخه عمر سازمان، عنوان کرد: سازمان‌ها به‌طور معمول پس از پشت سر گذاشتن یک دوره رشد و بلوغ، وارد دوره‌ای می‌شوند که طی آن کاهش رشد و از دست دادن بازار را تجربه می‌کنند و اگر هوشمندانه با این چالش روبه‌رو نشوند، در عمل از رقابت در بازار فناوری حذف می‌شوند. برای شفافیت هر چه بیشتر می‌توان «تحول دیجیتال» را در نظر گرفت. برای مثال اگر سازمان ما نتواند خود را با تحولات عصر دیجیتال همگام و هماهنگ کند، در حالی که در دنیای امروز بسیاری از پروژه‌های نفت و گاز در حال حرکت به سوی استفاده از فناوری‌های دیجیتال هستند، از بازار جا خواهد ماند، پس خلق شایستگی در سازمان برای تناسب بخشیدن آن با تحولات و فناوری‌های نوظهور و سرانجام جلوگیری از میرایی و افزایش چرخه عمر سازمان در بازارهای رقابتی جهانی بسیار ضروری است.

ارتباط با صنعت و تأمین نیازهای فناورانه

وی با بیان اینکه مأموریت اصلی این سازمان ایجاد ارتباط و تأمین نیازهای فناورانه صنعت است، تصریح کرد: گام نخست در عرصه ارتباط‌سازی و تأمین، شناسایی نیاز و در وهله‌ای فراتر، نیازآفرینی است، به این معنا که تنها شناسایی نیاز کافی نیست و ممکن است صنعت بنا بر درگیری‌های روزمره از فناوری‌های نوظهور غافل شود که این موضوع می‌تواند بسیار آسیب‌زننده باشد و صنعت را از تحول بازدارد و از گود رقابت خارج کند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه پژوهشگاه صنعت نفت باید برای نیازآفرینی به‌عنوان شریک راهبردی در کنار صنعت قرار گیرد، اعلام کرد: ما منتظر نمی‌مانیم تا صنعت با مشکل روبه‌رو شود و بعد از آن به ما مراجعه کند؛ بلکه اکنون در بخش‌های مختلفی از صنعت حضور داریم و با برگزاری نشست‌ها و تحلیل فناوری، رفتار آن صنعت را مورد مطالعه قرار می‌دهیم تا به این تشخیص برسیم که ممکن است در آینده نزدیک با چه چالش‌هایی در حوزه فناوری دست به گریبان باشد، یا از سوی دیگر فناوری‌های نوظهور را به آن معرفی کنیم.

توفیقی درباره فعالیت‌ها و اقدام‌های انجام‌شده در بحث ازدیاد برداشت از میدان‌های نفتی، توضیح داد: اکنون در کنار شیوه‌های مرسوم ازدیاد برداشت، اقدام به توسعه یک «نانوسیال» کرده‌ایم که اواخر سال گذشته به‌عنوان یک روش نوآورانه ازدیاد برداشت در مرحله آزمون قرار گرفت و گفتنی است که فعالیت‌های آزمایشگاهی و مطالعات شبیه‌سازی ما نیز از عملکرد مطلوب این نانوسیال در ازدیاد برداشت حکایت دارد، زیرا در مقیاس صنعتی هم در حال آزمون است.

اهمیت احیای چاه‌های کم بازده

وی با اشاره به اهمیت طرح احیای چاه‌های کم بازده برای دولت سیزدهم، افزود: وزارت نفت شرکت‌های دانش‌بنیان را فراخوانده است تا چاه‌های کم بازده را در اختیارشان قرار دهد و از آنجا که پژوهشگاه صنعت نفت تجربه‌ای وافر در زمینه مطالعات میدان‌های کشور دارد، بناست محور فعالیت‌های این شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد و اطلاعات و داده‌های مرتبط را در اختیار آنها قرار دهد تا بتوانند با حمایت‌های شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت، در کمترین زمان ممکن به نتیجه مطلوب برسند زیرا سرمایه‌های بسیار ارزشمندی در این چاه‌ها نهفته است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تأکید کرد: به‌دلیل اینکه دولت سیزدهم نسبت به حضور استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان جدی و مصر است، پژوهشگاه صنعت نفت قصد دارد مرکز نوآوری خود را که از دو سال پیش فعال شده است به‌منظور حضور استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری با پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت تقویت کند و عملکرد آن را سرعت ببخشد.

پژوهشگاه صنعت نفت صاحب بهترین زیرساخت‌های آزمایشگاهی

توفیقی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های آزمایشگاهی پژوهشگاه صنعت نفت، از بهترین‌ها و باکیفیت‌ترین‌ها در نوع خود است، افزود: ما اعلام کردیم که این زیرساخت حرفه‌ای می‌تواند به همراه ۵۰۰ نفر پژوهشگر به‌عنوان «منتور» (Mentor)  در اختیار استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد و به بیانی دیگر ما با همه سرمایه‌های فیزیکی و انسانی در خدمت ایشان و پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت هستیم، به‌طوری که البته هم‌زمان با این امر، به توسعه مرکز نوآوری هم می‌پردازیم و در این زمینه پیشنهاد داده‌ایم پارک بخشی از طرح‌های توسعه‌ای خود را در این مرکز انجام دهد.

وی افزود: پژوهشگاه در بحث تأمین یکی از نیازهای راهبردی صنعت یعنی ساخت کاتالیست و مواد شیمیایی بسیار قدرتمند است و می‌تواند به‌عنوان‌ قطب کاتالیست برای شرکت‌های دانش‌بنیان باشد تا بتوانند از تجهیزات ما بهره‌مند شوند.

حمایت دولت از دانش‌بنیان‌ها ستودنی است

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت اظهار کرد: سیاست دولت سیزدهم برای سرعت بخشیدن به جریان حمایت حداکثری از حضور و به‌کارگیری دانش‌بنیان‌ها ستودنی است و می‌توان گفت راه توسعه صنعت نفت نیز میدان دادن به این شرکت‌ها، تشویق آنها، ایجاد انگیزه و حمایت آنها، همچنین حمایت از صندوق پژوهش و فناوری است.

توفیقی با اشاره به اینکه حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در پژوهشگاه، به جریان ورود نوآوری کمک شایانی خواهد کرد، گفت: معتقدیم یک سازمان پژوهشی و فناوری با نوآوری زنده است به این معنا که مهم‌ترین مزیت رقابتی آن نوآوری است. با توجه به اینکه دارایی‌های پژوهشگاه خود کفایت نمی‌کند و توان مغزافزاری و فکری آن نیز محدود است، باید مانند دیگر سازمان‌ها در دنیا با نوآوری باز (Open Innovation) فعالیت کند و تنها منتظر خلق نوآوری از درون نباشد، زیرا فرآیندی زمان‌بر است.

وی با بیان اینکه مرکز نوآوری پژوهشگاه در ابتدای راه خود قرار دارد و به‌تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است، اعلام کرد: تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان پس از سنجش ایده به لحاظ تناسب آن با نیازهای صنعت و تکراری نبودن و مورد قبول قرار گرفتن از سوی پژوهشگاه فعالیت خود را در پژوهشگاه آغاز کرده‌اند که هم‌اکنون چهار پروژه از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در این مرکز در حال اجراست.

اجرای طرح میزبانی به‌منظور تشدید جریان نوآوری

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت همچنین از اجرای طرح میزبانی از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه‌ها در ۱۰ ماه اخیر سخن گفت و افزود: برای اجرای این طرح بالغ بر ۹۰ دانشجو با ایده‌های متناسب با نیازهای صنعت نفت و ایده‌هایی که پژوهشگاه در اختیارشان قرار داده است، برای این موضوع پذیرش شده‌اند.

توفیقی ادامه داد: ما نیازهای صنعت نفت را در چند رویدادی که در پژوهشگاه برگزار شده جمع‌آوری کرده و روی سامانه‌ای در وب‌سایت قرار داده‌ایم و هم‌اکنون دانشگاه‌ها می‌توانند به‌راحتی به این نیازها دسترسی داشته باشند و پس از انتخاب موضوع‌های موردنظر، دانشجویان خود را به ما معرفی کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان معرفی‌شده پشتیبانی خواهند شد، از همکاری این دانشجویان تحت نظارت پژوهشگران پژوهشگاه گفت و افزود: دانشجویان برگزیده در آزمایشگاه‌های پژوهشگاه صنعت نفت با تأمین منابع مالی از سوی ما فعالیت خود را آغاز می‌کنند و نکته قابل‌تأمل این است که ما دانشجو را در پروژه خود رها نکرده و وی را رصد و از آزمایشگاه به مرکز نوآوری وصل می‌کنیم، به‌طوری که دوره‌هایی با عنوان کسب‌وکار برگزار می‌کنیم و در کنار فعالیتی که دانشجو برای رساله دانشگاهی خود انجام می‌دهد، نحوه ورود و عملکرد را در بازارهای کسب‌وکار به او می‌آموزیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه طرح میزبانی موردحمایت شرکت ملی نفت ایران است و به‌تازگی در دستور کار هیئت مدیره شرکت ملی نفت نیز قرار گرفته است، اظهار کرد: درخواست کرده‌ایم منابع مالی این طرح را شرکت ملی نفت تأمین کند، زیرا این طرح کاملاً منطبق بر ایده‌های وزیر نفت است.

توفیقی در پایان گفت: یکی از مهم‌ترین جریان‌های نوآوری در دنیا مربوط به جریان‌های دانشجویی است و اکنون‌ که درهای پژوهشگاه به روی صدها دانشجوی دکترا باز است می‌توانند روی ایده‌هایی که صنعت نفت ما دارد تحقیق کنند و هیچ بار هزینه‌ای را نیز متحمل نشوند و در مرکز نوآوری توسعه و پیشرفت را رقم بزنند.

کد خبر 455443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =