اوپک پیش‌بینی تقاضای جهانی نفت برای سال ۲۰۲۲ را کاهش داد

اوپک پیش‌بینی خود از تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ را به‌دلیل جنگ اوکراین کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز سه‌شنبه (۲۳ فروردین‌ماه) پیش‌بینی خود را از رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ با استناد به تأثیر حمله روسیه به اوکراین، افزایش تورم با افزایش قیمت نفت خام و شیوع دوباره نوع اومیکرون ویروس کرونا در چین کاهش داد.

این سازمان در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ به مقدار ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت که ۴۸۰ هزار بشکه در روز نسبت به برآورد پیشین اوپک کاهش می‌یابد.

تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه سبب شد قیمت نفت به بیش از ۱۳۹ دلار برای هر بشکه برسد که بالاترین رقم از سال ۲۰۰۸ است و سبب افزایش فشارهای تورمی شد. از آن زمان با اعلام ایالات متحده و دیگر کشورهای مصرف‌کننده مبنی بر برداشت از ذخیره‌سازی راهبردی نفت، قیمت نفت تا حدی کاهش یافت، اما همچنان بیش از ۱۰۰ دلار باقی مانده است.

اوپک در این گزارش اعلام کرد: در حالی که پیش‌بینی می‌شود روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ دچار رکود اقتصادی شوند، اقتصاد جهانی هم به‌طور کامل تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

با این حال، همان‌طور که اوپک پیش‌بینی کرده است، انتظار می‌رود مصرف جهانی نفت در سه ماه سوم امسال از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بالاتر برود. بر اساس این گزارش، آخرین باری که مصرف جهانی نفت فراتر از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز رفت، سال ۲۰۱۹ بود.

اوپک تورم را عامل اصلی تأثیرگذار بر اقتصاد جهانی دانست و پیش‌بینی رشد اقتصادی امسال را کاهش داد و از ۴.۲ درصد به ۳.۹ درصد رساند و احتمال کاهش بیشتر را مطرح کرد.

کد خبر 455568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =