تشدید نوسان‌های بازار نفت در پی تنش‌های سیاسی مسکو-کی‌یف

به گزارش خبرگزاری عرب‌نیوز، نگرانی درباره کمبود عرضه در بحبوحه جنگ ادامه دار روسیه و اوکراین و افزایش تنش‌های سیاسی همچنان شرایط روانی بازار نفت را کنترل می‌کند.

افزون بر این، انتظار سیاست‌های حمایتی در چین برای کاهش تأثیر ویروس کرونا سبب افزایش فشار بر قیمت نفت شد. در میان چشم‌انداز نامشخص عرضه و تقاضا، بازار بسیار پرنوسان بر روند قیمت‌ها تأثیر گذاشت. قیمت نفت اوایل هفته روند کاهشی داشت زیرا چشم‌انداز عرضه کوتاه‌مدت پس از اعلام آژانس بین‌المللی انرژی برای آزادسازی بیشتر نفت از ذخیره‌سازی راهبردی نفت بهبود یافت، در حالی که بازار فیزیکی نفت خام نشانه‌هایی از عرضه کافی را نشان داد.

با این حال، گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا که نشان‌دهنده افزایش شدید ذخیره‌سازی نفت خام ایالات‌متحده و کاهش ذخیره‌سازی فرآورده‌ها بود، تأثیر محدودی بر قیمت‌ها داشت.

تقاضای جهانی نفت به احتمال زیاد به سطح پیش از همه‌گیری، همان‌طور که قبل‌تر پیش‌بینی شده بود، باز نمی‌گردد. نشانه‌ها حاکی از این است که سرعت بهبود تقاضا همچنان کُند است و نابرابری‌های منطقه‌ای بالا منعکس‌کننده تفاوت‌ها در عوامل خاص، مانند رشد اقتصادی، واکنش‌های سیاست دولت ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و رویدادهای ژئوپلیتیکی است. این عوامل به‌شدت بر تحرک بازار تأثیر گذاشت و گلوگاه‌های زنجیره تأمین را ایجاد کرد که بر سرعت بهبود تقاضا تأثیر گذاشت.

صنایع پیش‌بینی خود را از تقاضا کاهش داده‌اند، چشم‌انداز سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای ماه آوریل به بازبینی رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ پرداخت.

اوپک در این چشم‌انداز رشد تقاضای جهانی را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسید، این در حالی است که عرضه کشورهای غیراوپک عضو ائتلاف اوپک و متحدانش (اوپک‌پلاس) ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

قرنطینه در شانگهای و بیش از ده‌ها استان دیگر نشان می‌دهد که به احتمال زیاد دولت چین با قدرت به سیاست‌های کووید صفر خود در طول سال ۲۰۲۲ ادامه می‌دهد. با وجود همه‌گیری ویروس کرونا و تحولات آن - سرعت برآورده شدن اهداف ایمنی جمعی - همچنین تحولات ژئوپلیتیکی و تشدید سیاست‌های پولی در محیط تورمی، سطح خطرهای تهدیدکننده بازار در سال ۲۰۲۲ همچنان بالاست، انتظار می‌رود این عوامل در کوتاه‌مدت بر تقاضای نفت تأثیر بیشتری بگذارد.

آژانس بین‌المللی انرژی بر این باور است که تولید ایالات متحده بی‌شک از قیمت‌های بالاتر سود خواهد برد و پیش‌بینی کرد که تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۲، با افزایش روزانه ۸۲۰ هزار بشکه به ۱۲ میلیون و ۱۰ هزار بشکه در روز برسد.

بازار فیزیکی نفت خام ممکن است در هفته‌های آینده آرام‌تر شود و شرایط پیش‌بهین (بکواردیشن - قیمت محموله‌های نقدی از قیمت‌های آتی آن بیشتر می‌شود) نفت خام برنت به احتمال زیاد ثابت خواهد ماند، زیرا انتظار می‌رود آزادسازی‌های هنگفت ‌ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت در بحبوحه کاهش تقاضای نفت خام چین وارد بازار شود.

عرضه کم‌ فرآورده‌های میان تقطیری - به‌ویژه گازوئیل/ نفت‌گاز، در اروپا و ایالات متحده - در کنار ریسک موجود در صادرات روسیه، به حمایت از حاشیه سود فرآورده‌های میان تقطیری و اقتصاد صنعت پالایش در کوتاه‌مدت ادامه خواهد داد.

افزون بر این، بنیان‌های بازار نفت همچنان ضعیف است و سطح پایین ذخیره‌سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی خارج از چین، خطر ادامه دست ‌نیافتن به توافق با ایران و ظرفیت‌های مازاد محدود، از قیمت‌ها حمایت می‌کنند.

هنوز برای بازار مشخص نیست که تولید نفت روسیه تا چه حد تحت تأثیر قرار گرفته است. بانک آمریکایی سیتی‌گروپ برآورد کرد که تولید نفت و میعانات گازی روسیه کاهش می‌یابد و در سه ماه دوم سال ۲۰۲۲ به‌طور میانگین به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد و در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ در حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز تثبیت می‌شود، زیرا روند معاملات دوباره تنظیم می‌شود و سپس تا سال ۲۰۲۳ کاهش می‌یابد، زیرا روسیه دسترسی به سرمایه‌گذاری و فناوری خارجی را از دست خواهد داد و این مسئله سبب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

بازار بر نتایج احتمالی نشست اوپک‌پلاس در پنجم ماه مه امسال (۱۵ اردیبهشت‌ماه) تمرکز خواهد کرد. ظرفیت مازاد کافی برای پاسخگویی به اختلال بزرگ و کوتاه‌مدت ایجادشده در عرضه نفت روسیه/ قزاقستان - به مقدار بیش از ۳ میلیون بشکه در روز - وجود ندارد. اختلال‌های ناشی از تغییر مقدار خرید نفت خام روسیه می‌تواند مخرب باشد.

کد خبر 455804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =