پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۸۵۷ میلیارد یورویی در میدان‌های جدید نفت و گاز جهان تا سال ۲۰۳۰

پیش‌بینی می‌شود بزرگ‌ترین شرکت‌های نفت و گاز جهان از جمله شل، اکسون‌موبیل و گازپروم ۸۵۷ میلیارد یورو برای توسعه میدان‌های جدید نفت و گاز تا سال ۲۰۳۰ سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، تحقیق جدید گلوبال ویتنِس (Global Witness) و اویل چِینج اینترنشنال (Oil Change International) نشان می‌دهد این مقدار سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۴۰ میلادی می‌تواند به ۱.۴ تریلیون یورو برسد. ۲۰ شرکتی که از سوی این دو سازمان غیردولتی مورد بررسی قرار گرفته‌اند، ادعا کرده‌اند که از هدف موافقت‌نامه پاریس برای حفظ گرمایش جهانی زیر آستانه بحرانی ۱.۵ درجه سانتیگراد حمایت می‌کنند.

تحلیل تازه تنها یک هفته پس از آن منتشر شد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، سرمایه‌گذاری در طرح‌های تازه نفت و گاز را «جنون اخلاقی و اقتصادی» خواند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش هیئت بین‌الدولی تغییر اقلیم (IPCC)، پروژه‌های جدید نفت و گاز، جهان را به‌طور کامل از حد ایمن برای گرم‌ شدن کره زمین فراتر خواهد برد.

دانشمندان پیشرو در زمینه اقلیم هشدار دادند که باید مصرف سوخت‌های فسیلی کاهش یابد تا امکان دستیابی به اهداف انتشار گازهای گلخانه‌ای فراهم شود.

از زمان انتشار این گزارش سازمان ملل متحد در چهارم آوریل، هفت پروژه جدید نفت و گاز در جهان تصویب شدهو تحقیق جدید گلوبال ویتنِس نشان می‌دهد بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان هنوز هم قرار است میلیاردها دلار را برای پروژه‌های جدید در دهه آینده هزینه کنند.

حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی برای نفت و گاز

بر اساس داده‌های شرکت مستقل تحقیقاتی نروژی ریستاد انرژی (Rystad Energy)، شرکت گازپروم روسیه با سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده ۳۷۳ میلیارد یورو در صدر فهرست بخش گاز قرار دارد. شرکت قطر انرژی با ۵۲ میلیارد یورو در رتبه دوم، شرکت توتال‌انرژی (Total Energies) با ۲۹ میلیارد یورو در رده بعدی و شرکت شِل (Shell) با ۲۶ میلیارد یورو در جایگاه چهارم قرار می‌گیرد.

در بخش نفت، شرکت‌های اکسون‌موبیل (ExxonMobile) با ۵۴ میلیارد یورو، شِورون (Chevron) با ۵۲ میلیارد یورو و کونوکو فیلیپس (Conoco Phillips) با ۵۱ میلیارد یورو سه شرکت نخست را در صدر فهرست تشکیل می‌دهند.

لورن استاکمن (Lorne Stockman)، مدیر تحقیقات اویل چِینج اینترنشنال می‌گوید: «از روز امضای موافقت‌نامه پاریس، این شرکت‌ها از پایبندی به آن خارج شده‌اند. در ۶ سال بعد، آنها بیانیه‌های خود را منتشر کردند و روابط عمومی و رایزنی خود را تقویت کردند، در حالی‌ که بی‌پروا به‌دنبال رشد تولید نفت و گاز بودند».

وی می‌افزاید: «با شروع بسته‌شدن پنجره فرصت برای اجتناب از فاجعه اقلیمی، این شرکت‌ها همچنان به‌دنبال راه‌هایی برای رشد خود هستند».

شرکت‌های نفتی در مورد نتایج این گزارش چه نظری دارند؟

هنگامی که از شرکت اکسون‌موبیل خواسته شد درباره یافته‌های این گزارش اظهارنظر کند، موضوع «۱۵ میلیارد دلار (۸/۱۳ میلیارد یورو) سرمایه‌گذاری شرکت در فناوری‌های کم انتشار» را برجسته کرد، این سرمایه‌گذاری شامل پولی است که برای سوخت‌های زیستی، هیدروژن و فناوری جذب کربن خرج می‌شود و لزوماً به انرژی‌های تجدیدپذیر تعلق نمی‌گیرد.

شرکت آمریکایی شِورون بر برنامه‌هایی برای کاهش «شدت کربن» نفت و گازی که تولید می‌کند و بر توسعه «کسب‌وکار انرژی‌های جدید سودآور و کم‌کربن» که از نقاط مورد توجه حامیان اقلیم است، تأکید کرد.

شرکت آمریکایی کونوکو فیلیپس گفت که طرح این شرکت برای «انتقال انرژی خالص انتشار صفر» کاهش شدت کربن محصولاتش را مدنظر دارد و فرصت‌هایی را برای این شرکت برای سرمایه‌گذاری در هیدروژن، جذب کربن و جبران انتشار ارائه می‌کند. با این‌ حال، این شرکت هر هدف دیگری که تولید آن را کاهش دهد، رد می‌کند.

شرکت توتال‌انرژی معتقد است که داده‌های رایستاد انرژی که برای این گزارش استفاده شده، سرمایه‌گذاری‌های آتی آن را بیش از حد برآورد کرده است. این شرکت انتظار دارد بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ حدود ۱۱.۸ میلیارد یورو برای «سبزسازی میدان‌های قدیمی و اکتشاف» هزینه کند. این غول نفت و گاز همچنین می‌افزاید که اهدافی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید برق دارد.

کد خبر 455943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =