۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲
  • کد خبر: 456267
هندی‌ها به‌دنبال مشارکت در طرح‌های نفتی روسیه

دولت هند شرکت‌های دولتی را به بررسی خرید سهام پروژه‌های نفتی روسیه ترغیب کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به گفته دو منبع آگاه، هند از شرکت‌های دولتی نفت و گاز این کشور خواسته است تا احتمال خرید سهام شرکت نفتی بزرگ اروپایی در شرکت روسنفت را که با تحریم‌های غرب روبه‌رو شده است، بررسی کنند.

شرکت بی‌پی به‌تازگی اعلام کرده است که ۱۹.۷۵ درصد از سهام خود در روسنفت را رها می کند.

منابع اعلام کردند: وزارت نفت هند هفته گذشته این تصمیم خود را به شرکت‌های اوان‌جی‌سی ویدش، ایندین‌اویل، باهارات پترو، شرکت پرایز پترولیوم زیرشاخه هندوستان پترولیوم، اویل‌ایندیا و شرکت نفت و گاز جیل هند اعلام کرده است.

در حالی که کشورهای غربی به‌دلیل درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین، تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کرده‌اند، هند به‌صراحت اقدام‌ها و سیاست‌های کرمیلن را محکوم نکرده است.

هند، سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان حدود ۸۵ درصد از روزانه ۵ میلیون بشکه مورد نیاز خود را وارد می‌کند.

درخواست از شرکت‌های هندی برای بررسی خرید سهام روسنفت پس از دیدار برنارد لونی، مدیرعامل بی‌پی با هاردیپ سینگ پوری، وزیر نفت هند در ماه مارس رخ داده است.

وزارت نفت هند همچنین از اووی‌ال، بازوی سرمایه گذاری خارجی شرکت نفت و گاز هند خواست تا خرید ۳۰ درصد از سهام شرکت اکسون‌موبیل در پروژه گازی ساخالین-۱ در شرق دور  روسیه را در نظر گیرد، اکسون‌موبیل در این پروژه مجری طرح است.

اووی‌ال اکنون ۲۰ درصد از سهام این پروژه را در اختیار دارد.

اکسون‌موبیل در اول مارس اعلام کرد که حدود ۴ میلیارد دلار دارایی خود را واگذار می‌کند و کل عملیات خود در روسیه از جمله ساخالین-۱ را متوقف خواهد کرد.

یکی از منابع گفت: شرکت‌های هندی امیدوارند با توجه به ریسک موجود، در دارایی‌های روسیه با قیمت‌های پایین سهامدار شوند.

منبع دوم گفت» شرکت‌های هندی باید تأثیر تحریم‌ها را بر سرمایه‌گذاری‌های بالقوه مطالعه کنند و در عین حال فرآیند بررسی دقیق را آغاز کنند.

ترس این است که این سرمایه‌گذاری در روسیه ممکن است گرفتاری‌های را برای شرکت‌های هندی به همراه داشته باشد و نتوانند سهم نفت و گاز خود را به هند انتقال دهند.

روزنامه انگلیسی تلگراف پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود که در بحبوحه تحریم‌های غرب علیه مسکو به‌دلیل درگیرهای نظامی با کی‌یف، شرکت شل برای فروش سهام خود در یک پروژه بزرگ گازی روسیه در حال مذاکره با بعضی از شرکت‌های چینی است.

شل اکنون بر سر واگذاری سهام ۲۷.۵ درصدی خود در پروژه تولید گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) ساخالین-۲ در روسیه در حال مذاکره با شرکت‌های ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی)، سینوک و سینوپک است.

ساخالین-۲ توسط غول گازی روسیه گازپروم کنترل و اداره می‌شود، شرکت‌های میتسویی و میتسوبیشی ژاپن از دیگر سهام داران این پروژه گازی روسیه هستند.

کد خبر 456267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =