نشست اضطراری وزیران انرژی اتحادیه اروپا برای بررسی قطع گاز روسیه برگزار می‌شود

وزیران انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌منظور بررسی کاهش عرضه گاز روسیه نشست اضطراری برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل، وزیران انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه) به‌منظور آماده کردن پاسخی جمعی و واحد به درخواست مسکو مبنی بر پرداخت قیمت گاز روسیه به روبل، نشست اضطراری برگزار می‌کنند.

مسئولان کاخ کرملین به خریداران اروپایی هشدار داده‌اند در صورت پرداخت نکردن قیمت گاز وارداتی روسیه به روبل با قطع عرضه روبه‌رو می‌شوند.

روسیه هفته گذشته عرضه گاز به لهستان و بلغارستان را به‌دلیل خودداری این کشورها از پاسخگویی به تقاضای این کشور برای پرداخت قیمت گاز به روبل متوقف کرد.

این کشورها پیش‌تر قصد داشتند استفاده از گاز روسیه را در سال جاری میلادی متوقف کنند و می‌گویند می‌توانند با نبود گاز این کشور کنار بیایند، اما این نگرانی وجود دارد که دیگر کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان که اقتصادی متکی به گاز اروپا دارد، در مراحل بعد با قطعی گاز از سوی مسکو روبه‌رو شوند.

با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های اروپایی با ضرب‌الاجل‌های پرداخت گاز در اواخر این ماه روبه‌رو هستند، اعضای اتحادیه اروپا نیاز دارند مشخص کنند آیا شرکت‌ها می‌توانند بدون نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به‌دلیل درگیری‌های نظامی کی‌یف - مسکو به خرید سوخت ادامه دهند یا خیر.

روسیه اعلام کرده است که خریداران اروپایی باید یورو یا دلار را به حسابی در بانک خصوصی گازپروم‌بانک روسیه واریز کنند تا آنها را به روبل تبدیل کند.

سازمان تحقیقاتی مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک نشان داد کشورهای اتحادیه اروپا از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه بیش از ۴۵ میلیارد یورو (۴۷.۴۳ میلیارد دلار) به روسیه برای گاز و نفت پرداخت کرده‌اند.

وزیران انرژی اتحادیه اروپا روز دوشنبه همچنین درباره نیاز به تأمین فوری ذخیره‌سازی‌های گاز غیر از روسیه و پرکردن مخازن ذخیره‌سازی، در حالی که کشورها برای شوک‌های عرضه آماده می‌شوند، بحث خواهند کرد.

وابستگی به گاز روسیه در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا متفاوت است، اما تحلیلگران معتقدند قطع فوری گاز روسیه کشورهای عضو از جمله آلمان را با رکود اقتصادی روبه‌رو می‌کند و برای مقابله با آن به اقدام‌های اضطراری مانند تعطیلی کارخانه‌ها نیاز دارد.

کد خبر 456371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =