گشایش اتاق کنترل مرکزی طرح تصفیه گازوئیل پالایشگاه اصفهان

اتاق کنترل مرکزی طرح تصفیه گازوئیل شرکت پالایش نفت اصفهان به‌عنوان گام اساسی آغاز عملیات پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی این طرح گشایش یافت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پالایش نفت اصفهان، مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در بازدید از پروژه تصفیه گازوئیل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: در اقتصاد کشور نیاز داریم به پروژه‌هایی روی بیاوریم که ارزش افزوده بالایی داشته باشد، تمرکز روی مباحث محیط زیستی کشور و کلانشهر اصفهان، ارتقای کیفیت سوخت ناوگان حمل‌ونقل به استانداردهای یورو ۵، در کنار درآمدزایی اجرای پروژه تصفیه گازوئیل، بسیار مباهات انگیز است.

وی با بیان اینکه به صنعت در اصفهان و صنعتگرانی که دانش خود را به اشتراک می-گذارند، افتخار می‌کنیم، افزود: در پالایشگاه اصفهان پروژه‌های عظیمی برای افزایش کیفیت محصولات، مصرف بهینه انرژی و آب انجام شده یا درحال اجراست که از سوی ما حمایت می شوند، زیرا همه ما با هدف خدمت به هموطنان در این کشور کار می کنیم و وظایف ما افزایش بازده کاری، حفظ محیط زیست و مصرف بهینه انرژی و صیانت از منابع ملی است.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رسیدن به صنعت سبز طی ترسیم دوساله پالایشگاه اصفهان در قالب اجرای پروژه‌های مختلف دست یافتنی است.

طغیانی با اشاره به نام گذاری امسال با عنوان تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین گفت: حرکت از اقتصاد منابع محور به سمت اقتصاد دانش‌محور از سیاست‌های اصلی کشور در قرن جدید شمسی است. با توجه به آمار غیر رسمی نرخ بیکاری اصفهان که در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی ۳۰ درصد است، حرکت صنایع در مسیر پیشنهادی و راهبردی رهبری مبنی بر سرمایه‌گذاری دربخش اقتصاد دانش‌بنیان و خرید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، در تقویت رشد آنها نقش مهمی ایفا می‌کند زیرا با این حرکت و اعتماد به جوانان متخصص کشور به‌تدریج توانایی و علم این شرکت‌ها در افزایش کیفیت کار، بسیار بالا خواهد رفت.

وی به صنعتگران این واحد عظیم پالایشی خداقوت گفت و تصریح کرد: اجرای چنین پروژه های مهمی در قالب تلاش تیم گروهی کارکنان، شرکت پالایش نفت اصفهان و در نتیجه پیشرفت کشور به سمت موفقیت بیشتر سوق داده می‌شود.

محمدامیر نیکوهمت، رئیس هیئت مدیره شرکت پالایش نفت اصفهان نیز طی این بازدید با اشاره به اینکه در جنگ اقتصادی کار بزرگی را به مرحله راه‌اندازی نزدیک کرده‌ایم، گفت: فعالیت‌های نهایی و پایانی پروژه با دقت وتخصص بالا در حال انجام است و به‌طور حتم نوید آینده‌ای روشن را برای شرکت و کشور رقم می‌زنیم.

وی تأکید کرد: با روی آوردن صنایع به شرکت‌های دانش بنیان و انتقال دیدگاه متخصصان مرتبط با حیطه فعالیت موردنظر، به صورت ایده‌آل تأمین محصولات فروش خدمات انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان نیز به طرح تصفیه گازوییل با ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز و سرمایه گذاری ۵۴۵ میلیون یورویی در این طرح اشاه کرد و افزود: راه اندازی این پروژه از خرداد ماه امسال آغاز خواهد شد.

موضوع مصرف آب به‌عنوان تهدید جدی صنایع از جمله شرکت پالایش نفت اصفهان از دیگر موضوعاتی بود که غدیری به آن پرداخت و اذعان داشت: در این زمینه با هدف تبدیل تهدید به نقطه قوت و حتی صادرات آب، پروژه های مختلفی انجام شده و یا در حال انجام است: پروژه تصفیه خانه پساب شاهین شهر (استفاده از آب خاکستری) با ظرفیت تقریبی ۷۵۰ متر مکعب در ساعت برای استفاده در مصارف صنعتی و همچنین پیگیری احداث واحد پیش تصفیه فاضلاب شاهین شهر. انجام مطالعات اولیه امکان سنجی ساخت کولینگ هیبریدی که محاسبه مقدار صرفه‌جویی آب در کولینگ هیبریدی در حدود ۵۵ درصد (به میزان ۱۷۱۴میلیون متر مکعب در سال) و مدت زمان بازگشت سرمایه آن به میزان ۱۰٫۵سال خواهد بود.

وی افزود: احداث واحد Zld در جهت بازیابی و استفاده کامل از پساب تولیدی واحد RO براساس مطالعات انجام شده، پروژه احداث واحد Hero به منظور افزایش بازده واحد بازیافت (براساس خروجی مطالعات بازیابی آب‌های شور). اجرای این پروژه‌ها منتج به کاهش مصرف آب به نصف، قطع نیاز به آب‌رسانی درچه، تأمین آب مورد نیاز مجموعه شهرک انرژی و سرانجام ایجاد فرصت صادرات آب می شود.

قدیری با تأکید بر اینکه در کنار پروژه‌های یادشده و همچنین با حذف مشعل و خشک شدن تمام پوندهای شرکت، این پالایشگاه تا دو سال آینده به یک صنعت سبز تبدیل خواهد شد، گفت: با اجرای ۸۰ کیلومتر خط ریلی تمام صنایع و کارخانه‌های مستقر در محدوده شاهین شهر به ایستگاه راه آهن «ورتون» متصل خواهند شد و این شرکت می‌تواند محصولات خود را از طریق خطوط ریلی به سراسر کشور حمل کند. با احداث این خط ریلی محصول واحد RHU پالایشگاه اصفهان برای توسعه زنجیره ارزش به واحد RFCC در بندرعباس منتقل می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون ضریب پیچیدگی پالایشگاه اصفهان ۵٫۲ است که با اجرای طرح هایی همچون تصفیه گازوئیل ضریب پیچیدگی این شرکت به ۸٫۷ می¬رسد و پتانسیل¬های بنیادی سهم شپنا افزایش خواهد یافت، همه تلاش شرکت سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش طی برنامه ۵ ساله برای سودهی بیشتر است، همچنین درصدد هستیم کرک اسپرد (رابطه قیمت نفت خام و فرآورده های حاصل از آن) پالایشگاه اصفهان را افزایش دهیم.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان با اشاره به نامگذاری امسال به نام «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» از سوی مقام معظم رهبری گفت: با افتخار اعلام می کنیم از ۳۶ هزار قطعه و تجهیزات مورد استفاده در پالایشگاه اصفهان بیش از ۹۰ درصد آن توسط متخصصان داخلی و شرکت های دانش بنیان داخلی سازی شده است، اکنون نیز بیشتر کاتالیست‌های این پالایشگاه و بسیاری از مواد شیمیایی مورد نیاز آن از طریق شرکت های دانش بنیان تأمین می شود. به‌تازگی نیز کاتالیست واحد تبدیل کاتالیستی CRU پالایشگاه اصفهان توسط شرکت‌های دانش بنیان تعویض و راه اندازی شده که کاتالیست آن کیفیت بسیار بالایی دارد.

بر پایه این گزارش، فعالیت راه‌اندازی پروژه تصفیه گازوئیل شرکت پالایش نفت اصفهان با هدف تولید گازوئیل یورو ۵ از تیرماه آغاز می‌شود.

کد خبر 456664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =