برگزاری کارگاه علمی و آموزشی اوپک/ اوپک‌پلاس تا پایان ۲۰۲۲ انسجام خود را حفظ می‌کند

افشین جوان، مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت بیان کرد: اوپک‌پلاس حداقل تا انتهای سال ۲۰۲۲ انسجام خود را حفظ خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، ماهد الصایغ، کارشناس ارشد روابط عمومی دبیرخانه اوپک امروز (یکشنبه،۲۲ اردیبهشت‌ماه) در کارگاه علمی و آموزشی اوپک و تحولات بازار جهانی نفت در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به ارائه تاریخچه این سازمان بیش از ۶۰ ساله پرداخت و بیان کرد: ارائه سیاست‌های کنونی سازمان از سال ۲۰۱۶ سبب ایجاد همکاری بیشتر بین اعضا، ایجاد ثبات در بازار و حفظ منافع همه ذی‌نفعان از جمله تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، همچنین سرمایه گذاران بوده است.

وی با بیان اینکه امضای توافق‌نامه همکاری اوپک در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶ یکی از برجسته‌ترین اقدام‌های این سازمان در سال‌های اخیر بوده است، افزود: اوپک همواره برای ایجاد فضای همکاری و گفت‌وگوی بین‌المللی پیش قدم بوده است.

ماهد الصایغ با ارائه نموداری از قیمت بنزین و سهم مالیات‌های دولتی بر قیمت تمام‌شده برای مصرف کنندگان اظهار کرد: آمریکا کمترین مالیات را از مصرف کنندگان دریافت می‌کند و ایتالیا جزو بیشترین دریافت‌کنندگان است.

بهروز بیک‌علیزاده، رئیس دپارتمان مطالعات بازار نفت دبیرخانه اوپک به‌عنوان دومین سخنران این کارگاه علمی به ارائه آخرین تحولات بازار نفت باتوجه به نمودارهای مختلف پرداخت و گفت: پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی برای بیشتر کشورها در سال ۲۰۲۲ کاهشی است و طبق پیش‌بینی‌ها رشد اقتصادی روسیه از ۴.۷ درصد به منفی ۶ درصد می‌رسد.

وی رشد تقاضا برای نفت را هم کاهنده دانست و درباره عرضه نفت هم اظهار کرد: عرضه نفت غیراوپک در سال ۲۰۲۲، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت و در حالی که رشد خاصی برای روسیه پیش‌بینی نشده بیشترین رشد تولید از آن آمریکا خواهد بود.

رئیس دپارتمان مطالعات بازار نفت دبیرخانه اوپک پیش‌بینی پایبندی به توافق کاهش تولید در سال ۲۰۲۲ را ۱۳۹ درصد برشمرد و گفت: این رقم در سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۱۵ درصد بوده است.

افشین جوان، مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت و نماینده ملی ایران در اوپک هم در این نشست به بررسی تأثیر تنش روسیه و اوکراین بر بازار نفت پرداخت و گفت: تنش روسیه و اوکراین تأثیر منفی بر رشد اقتصاد جهان و نرخ تورم جهانی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها حاکی از آن است تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ با کاهش همراه خواهد شد و اروپا با بحران شدید گاز روبه‌رو می‌شود، گفت: اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۳  آسیب خواهد دید.

مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت معتقد است: اوپک پلاس حداقل تا انتهای سال ۲۰۲۲ انسجام خود را حفظ خواهد کرد.

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی صبح جمعه (۲۳ اردیبهشت‌ماه) آغاز به‌کار کرد و دوشنبه (۲۶ اسفندماه) به‌کار خود پایان می‌دهد.

کد خبر 456949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =