نخستین کِشنده ۲ سوخته هم‌زمان و جایگاه سیار سی‌ان‌جی رونمایی شد

نخستین کِشنده دوسوخته همزمان و نخستین جایگاه سیار عرضه سی‌ان‌جی با حضور معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش و معاون وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی ارتش در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار شانا، در این آیین رونمایی که بعدازظهر امروز (دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه) با حضور جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش، سید مهدی فرحی، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش برگزار شد، از نخستین کِشنده دو سوخته هم‌زمان DDF و نخستین ایستگاه جایگاه سیار گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) ساخت شرکت دانش‌بنیان توسعه‌اندیشان اطلس (توانا) رونمایی شد.

موتورهای دوسوخت هم‌زمان،  از فناوری‌های نو در عرصه موتورهای دیزل است، منشأ ایجاد این فناوری استفاده از سوخت پاک گاز طبیعی و نیز قیمت ارزان این سوخت است، برخلاف موتورهای دوگانه‌سوز که همه انرژی را از احتراق گاز طبیعی دریافت می‌کنند و نیاز به اضافه کردن شمع در موتور دارد، در این فناوری گازوئیل و گاز طبیعی با یکدیگر ترکیب می‌شود تا بتوان از این فرآیند با حداقل تغییرات لازم روی موتور بهره گرفت.

سیستم سوخت‌رسانی و پاشش سوخت از آخرین نسل انژکتورهای گازسوز استفاده کرده و با مدیریت واحد کنترل الکترونیکی (ECU) مستقل از موتور دیزل، در شرایط مختلف پاشش سوخت و آلایندگی و میزان جایگزینی را مدیریت خواهد کرد. گسترش و رشد استفاده از این تکنولوژی، حتی در کشورهایی که ذخایر گاز طبیعی بالایی ندارند، به وضوح اهمیت و دلایل انتخاب این تکنولوژی را در عرصه مدیریت انرژی کشور به ما نشان خواهد داد.

با توجه به مقدار مصرف گازوئیل که روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر و بخش عمده آن مربوط به کشنده‌های برون‌شهری است، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه دو سوخت هم‌زمان روی یک کشنده تولید ایران‌خودرو دیزل در شرکت توانا و با همکاری یک برند سرشناس اروپایی آغاز شد.

پس از پایان تبدیل و استفاده از ۴ مخزن ۱۲۰ لیتری که در شرکت توانا تولید شده است، پیمایش موفق با ۲۵ تن بار و در جاده‌های کوهستانی کشور و با سرعت مناسب انجام شد. پس از اطمینان از شرایط عملکردی و توان کشنده در شرایط مختلف جاده‌ای و جایگزینی مطلوب گاز طبیعی با سوخت گازوئیل، لازم است از طرف نهادهای تصمیم گیرنده و حمایتی برای ادامه مسیر این پروژه همکاری‌های متقابل انجام و پروژه وارد مرحله تولید و عملیاتی شود.

کد خبر 457069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =