۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
  • کد خبر: 457154
دست‌هایی که در بزرگ‌ترین رویداد نفتی فشرده شد

به گزارش خبرنگار شانا، بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه امسال در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور ۱۲۰۰ شرکت داخلی و ۴۴ شرکت خارجی یا نمایندگی شرکت‌های خارجی در حالی برگزار شد که به دلیل کاهش محدودیت‌های کرونایی از پرترافیک‌ترین نمایشگاه‌ها نفت بود.

بیش از ۱۰۰ تفاهم‌نامه و قرارداد در بخش نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در حاشیه این رویداد بین‌المللی با شرکت‌های مختلف امضا شد که اکثر آنها آغاز همکاری‌های فناورانه با شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز پژوهشی برای تحقق نخستین‌ها در صنعت نفت ایران در شرایط تحریم و نشان‌دهنده اعتماد به توانمندی داخلی‌هاست. در این گزارش به برخی از تفاهم‌نامه و قراردادها اشاره شده است:

نخستین روز

* قرارداد گام تکمیلی توسعه و ارتقای آنالایزور ترکیبات مرکاپتان به‌منظور تشخیص و آنالیز همه مواد بودارکننده بین شرکت گاز استان هرمزگان و پژوهشگاه صنعت نفت به‌دنبال رفع یکی از نیازهای مهم شرکت گاز استان هرمزگان که پژوهشگاه صنعت نفت برای ساخت دستگاهی در این حوزه اعلام آمادگی کرد، امضا شد. فاز نخست این پروژه پیش از این رونمایی شده بود و در این نمایشگاه گام دوم و تکمیلی آن در مرحله اجرا قرار گرفته است. فواد حمزوی، مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان درباره این قرارداد گفت: ساخت این دستگاه با توجه به شرایط تحریم می‌تواند همه ادورانت‌های با آنالیزهای مختلف را شناسایی کند.

دومین روز

* پالایشگاه آبادان با هدف بهره‌مندی از توانایی فنی شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه طراحی و ساخت توربین‌های کاندنسر ۲ مگابایت ۶ تفاهم‌نامه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی امضا کرد که حکیم قیم، مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان رقم این تفاهم‌نامه همکاری را نزدیک به یک میلیون یورو اعلام کرد.

* شرکت پتروشیمی مرجان چهار قرارداد و یک تفاهم‌نامه همکاری با پنج شرکت دانش‌بنیان زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان با هدف حمایت از ساخت داخل امضا کرد؛ قرارداد تهیه نقشه و ساخت قطعات یدکی مکانیکال سیل با شرکت دانش‌بنیان «آرتا صنعت آرسن»، قرارداد تهیه نقشه و ساخت مکانیکال سیل با شرکت دانش‌بنیان «توربو سیل»، قرارداد تهیه نقشه و ساخت قطعات پمپ و توربین با شرکت «فن ابتکار برتر آریانا»، قرارداد ساخت شیر پروانه‌ای ۳۶ اینچی خط اکسیژن با شرکت دانش‌بنیان «آترونیک کیش» و تفاهم‌نامه همکاری تأمین و ساخت تجهیزات با شرکت دانش‌بنیان «نهادین آرمان» منعقد شد.

* شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب دو قرارداد و یک تفاهم‌نامه پژوهشی با پژوهشگاه صنعت نفت امضا کرد. توافقنامه همکاری در حوزه بالادست شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به ارزش هزار میلیارد ریال و قراردادهای تهیه الگوی پیشرفته ژئوفیزیکی مخزن در میدان آغاجاری به ارزش بیش از ۴۱۰ میلیارد ریال و قرارداد همکاری شناسایی منشأ نفت‌های سطحی و ارائه راهکار برای جلوگیری از نشت نفت میدان آغاجاری به ارزش ۲۶۸ میلیارد ریال با پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد.

* شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (OICO) و جهاد دانشگاهی تفاهم‌نامه همکاری آموزشی، پژوهشی و مشارکتی در محل غرفه شرکت اویک در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی امضا کردند.

* تفاهم‌نامه همکاری با موضوع «مطالعات زمین‌شناسی و ژئوفیزیک منطقه مکران و دریای عمان» بین دانشگاه هرمزگان و پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد. پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین امضای این تفاهم‌نامه گفت: از ویژگی‌های تفاهم‌نامه امضا شده این است که دانشگاهی متولی آن است که در منطقه مکران حضور دارد و به منطقه اشراف دارد.

دست‌هایی که در بزرگترین رویداد نفتی فشرده شد

* تفاهم‌نامه‌ای با ارزش ۴۰۰ میلیون دلار برای توسعه گنبد نمکی نصرآباد کاشان به‌منظور ذخیره‌سازی گاز طبیعی میان شرکت مهندسی و توسعه گاز و قرارگاه خاتم‌الانبیاء امضا شد. محل اجرای پروژه ساختار نمکی در نزدیکی روستای آب‌شیرین در کیلومتر ۴۵ اتوبان قم-کاشان است که عمق این مخزن گنبد نمکی از سطح زمین حدود ۴۵۰ متر در ابعاد سه در چهار کیلومتر با یک حلقه چاه خواهد بود. با ایجاد ۹ مخزن ذخیره‌سازی در این منطقه، ساخت تأسیسات نم‌زدایی، کمپرسورهای تزریق گاز و تأسیسات جانبی ظرفیت ذخیره‌سازی به ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی می‌رسد که در هشت ماه گرم سال تزریق و ۴ ماه سرد برداشت می‌شود و با توجه به شرایط خاص مخزن، توان تولید روزانه ۲۴ میلیون متر مکعب فراهم خواهد شد.

سومین روز

* معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف تحقق شعار سال و همسو با سیاست‌های کلی کشور برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با شرکت‌های پالایش نفت اصفهان و دانش‌بنیان داده‌کاوان هوشمند نارگان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد. هدف از این تفاهم‌نامه حمایت از طراحی و اجرای گام به گام تحول دیجیتال با استفاده از محصولات و خدمات دانش‌بنیان با محور نگهداری و تعمیرات پیشگویانه در پالایشگاه به‌منظور افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات و کاهش آلودگی‌های محیط زیستی است.

* پژوهشکده علوم و فناوری‌های انرژی، آب و محیط زیست شریف با هدف ایجاد و گسترش زمینه‌های همکاری پژوهشی و بومی‌سازی دانش‌ فنی واحدهای متانول به پلی‌پروپیلن و متانول به الفین با شرکت نارگان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد. این تفاهم‌نامه در ادامه همکاری‌های دوجانبه پیشین است که اعتبار سه ساله آن به‌تازگی پایان یافته بود. خروجی تفاهم‌نامه سه‌ساله پیشین نارگان با دانشگاه صنعتی شریف شکل‌گیری شتاب‌دهنده دیتال در ناحیه نوآوری شریف، سرمایه‌گذاری در شکل‌گیری محصول پایش وضع ادوات دوار با نام «گوبراس» و بومی‌سازی دانش‌فنی واحدهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن‌سنگین است که اسفندماه پارسال در حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در دانشگاه شریف رونمایی شد.

* شرکت پایانه‌های نفتی نیز چند تفاهم‌نامه‌ و قرارداد در زمینه تبادل اطلاعات و استفاده از دانش و فناوری با دانش‌بنیان‌ها امضا کرد؛ با شرکت‌های کارافن‌پرداز، تیموری رهروان صنعت، مرکزی نوآوری صنعتی افق و جهاد دانشگاهی علم و صنعت تفاهم‌نامه‌ همکاری و با شرکت امرتات پمپ آسیا نیز قرارداد امضا شد.

* شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و پتروایران به‌منظور استفاده از پوشش‌های پلیمری تفاهم‌نامه فنی - مالی امضا کردند. تفاهم‌نامه امضاشده به‌منظور استفاده از پوشش‌های پلیمری خاص روی سطوح بتنی و فلزی از جمله محوطه‌های نگهداری‌کننده‌ عملیات حفاری چاه‌های نفت و گودال سوخت افزون بر مخازن و خطوط لوله است. علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در آیین امضای این تفاهم‌نامه با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شاه‌کلید توسعه نفت برای رفع مشکلات صنعت نفت است، افزود: با امضای این تفاهم‌نامه به یکی از مشکلات اساسی صنعت نفت که بالا بردن عمر بهره‌وری و استفاده از تأسیسات نفتی است، توجه شده است.

* امضای تفاهم‌نامه‌های شرکت ملی نفت ایران با هلدینگ‌های پتروشیمی کشور به ارزش حدود ۳ میلیارد دلار از مهمترین رویدادهای بیست‌وششمین نمایشگاه نفت تهران بود. این تفاهم‌نامه همسو با سرمایه‌گذاری صنایع پایین‌دست در بالادست نفت به منظور تأمین خوراک پایدار مجتمع‌های پتروشیمی انجام شد. بر اساس این پنج تفاهم‌نامه‌، هلدینگ خلیج فارس مسئولیت مطالعه توسعه مخزن مارون، مارون خامی و جمع‌آوری گازهای همراه میدان‌های دارخوین و غرب کارون را به‌عهده دارد، همچنین مشارکت گروه باختر، پترو فرهنگ و پارس پترو زاگرس وظیفه مطالعه توسعه میدان‌های گازی گردان، خارتنگ و پازن را به‌عهده خواهند داشت، ضمن آنکه مشارکت مجموعه‌های اهداف و مهندسی و ساختمان نفت وظیفه مطالعه توسعه مخزن گازی قلعه نار و میدان نفتی آذر را به‌عهده دارند و افزون بر این شرکت پالایش پارسیان سپهر وظیفه استحصال اتان از ۹ پالایش پارس جنوبی را عهده‌دار می‌شود.

دست‌هایی که در بزرگترین رویداد نفتی فشرده شد

* مدیریت اکتشاف و پژوهشگاه نفت برای توسعه همکاری‌های فناور و دانش‌محور تفاهم‌نامه‌ امضا کردند. مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در این آیین اظهار کرد: با این تفاهم‌نامه به‌مدت پنج سال از تجربه‌های پژوهشگاه در زمینه اکتشاف استفاده می‌کنیم که تا ۱۰ سال قابل تمدید است.

* شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه ارائه خدمات مشاوره و توسعه و تامین دانش فنی واحدهای فرآیندی صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و دیگر صنایع داخلی و خارج از کشور تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. فرهاد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در آیین امضای این تفاهم‌نامه اعلام کرد: این تفاهم‌نامه همکاری به‌منظور ارتقای دانش فنی، تخصص و مهارت‌های لازم، مالکیت فکری و فنی و مهندسی به‌ویژه دانش فنی واحدهای فرآیندی در احداث پالایشگاه‌ها، پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در آینده، امضا شده است که امیدواریم در آستانه احداث واحدهای فرایندی گام جدی در این زمینه برداشته و از ظرفیت پژوهشگاه صنعت نفت استفاده کنیم.

* شرکت نفت فلات قاره، هفت قرارداد و تفاهم‌نامه پژوهشی با پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعت نفت، مراکز دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان امضا کرد؛ قرارداد طراحی الگوی پارامتریک اجرای محدود خطوط لوله و مخازن تحت فشار برای تحلیل یکپارچگی سازه‌ای و ارزیابی سطح ۳ قابلیت سرویس‌دهی با تمرکز بر مکانیزم تخریب کاهش ضخامت موضعی ناشی از خوردگی میان شرکت نفت فلات قاره ایران و پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد. تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌های فنی، عملیاتی، اجرایی و اقتصادی با شرکت حفاری شمال، تفاهم‌نامه برای ارتباط سازمان‌یافته و نظام‌مند در حوزه ارائه تولید محصول دانش‌بنیان بومی با شرکت دانش‌بنیان پایا هیدرولیک جم، تفاهم‌نامه ایجاد و گسترش همکاری‌های آموزشی _ پژوهشی با دانشگاه صنعت نفت، تفاهم‌نامه همکاری علمی، پژوهشی و فناوری با شرکت دانش‌بنیان پترو فن‌آوری پایا، تفاهم‌نامه سه‌جانبه با موضوع ارائه خدمات آنالیزی مورد نیاز مخازن نفتی از جمله آنالیز نسبت ایزوتوپی ایزوتوپ‌های پایدار با پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت کیمیانوین پایا و تفاهم‌نامه دوجانبه برای ارتقای سطح فناوری‌ها و دانش فنی، بهینه‌سازی تولید، کاهش هزینه‌ها و خطرهای سرمایه‌گذاری عملیاتی و افزایش ارزش افزوده با خلق نوآوری و... نیز با پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد.

دست‌هایی که در بزرگترین رویداد نفتی فشرده شد

* قرارداد تأمین یک دستگاه حفاری در میدان نفتی سپهر و جفیر بین شرکت توسعه حفاری تدبیر و شرکت عملیات اکتشاف نفت امضا شد. امیر آزاده، قائم مقام و مدیر عملیات اکتشاف نفت در آیین امضای این قرارداد با بیان اینکه براساس سیاست‌های وزارت نفت تولید نفت در غرب کارون باید افزایش یابد، گفت: بر اساس این قرارداد از اواخر این هفته عملیات جابه‌جایی و استقرار این دستگاه حفاری در منطقه سپهر و جفیر آغاز می‌شود. این سومین دستگاه حفاری است که از سوی شرکت عملیات اکتشاف نفت به شرکت توسعه حفاری تدبیر اجاره داده می‌شود، دو دکل دیگر در میدان مشترک آزادگان جنوبی نیز فعال هستند.

* شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و پارک فناوری پردیس به‌منظور ایجاد زمینه ایمن، پایدار، روزآمد و کارآمد برای رفع نیازهای فناورانه و دانش‌بنیان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. توسعه دانش فنی و فناوری‌های مورد تقاضای شرکت، بومی‌سازی اقلام راهبردی و تحریمی شرکت، هدایت نظام‌یافته دستاوردهای پژوهشی و فناوری به سمت تجاری کردن، حمایت از فرصت‌های نوآورانه و فناورانه در حوزه تکمیل زنجیره ارزش شرکت و تدوین نقشه‌ راه فناوری و نوآوری را می‌توان مهم‌ترین ابعاد این تفاهم‌نامه همکاری برشمرد.

* شرکت نفت و گاز اروندان و پارک علمی و فناوری خوزستان به‌منظور تدوین نقشه راه توسعه فناوری در میدان‌های نفتی شرکت نفت و گاز اروندان قرارداد همکاری امضا کردند. افزون بر این ظرفیت‌های بومی‌سازی تأسیسات و تجهیزات و استفاده از فناوری‌های نو در شرکت نفت و گاز اروندان از سوی پارک علمی و فناوری خوزستان مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

* شرکت ملی گاز ایران و شرکت فولاد مبارکه اصفهان در زمینه توسعه فناوری بومی و استقرار یک واحد ذخیره‌سازی گاز طبیعی به‌صورت مایع تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

* شرکت ملی حفاری ایران و شرکت دانش‌بنیان مهندسی نوآوران تکساز صنعت (تایکو) قرارداد همکاری برای ساخت قطعات اساسی دستگاه گرداننده فوقانی دکل (تاپ درایو) امضا کردند.

* تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (اویکو) و شرکت توسعه پتروایران به‌منظور گسترش زمینه‌های همکاری با توجه به توان تخصصی، مدیریتی و اجرایی این شرکت‌ها امضا شد. این تفاهم‌نامه همکاری به‌منظور بهره‌مندی و استفاده از قابلیت‌های دو طرف در زمینه مهندسی خدمات فنی - اجرایی، تأمین نیروی انسانی متخصص درباره فعالیت‌های پیش‌راه‌اندازی، راه‌اندازی، تعمیر و نگهداری صنایع نفت امضا شده است.

* هلدینگ خلیج فارس در حاشیه سومین روز از بیست‌وششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ۶ تفاهم‌نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه صنعت نفت، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، شبکه تبادل فناوری، شرکت فولاد مبارکه اصفهان و پژوهشگاه صنعت نفت منعقد کرد. براساس این گزارش، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه میدان‌های گازی را با شرکت فولاد مبارکه اصفهان، تفاهم‌نامه تأمین نیاز فناورانه صنعت پتروشیمی را مرکز شرکت‌ها و مؤسسه‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تفاهم‌نامه فناورانه را با پژوهشگاه صنعت نفت، تفاهم‌نامه پژوهشی و فناورانه را با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، تفاهم‌نامه تولید دانش فنی با دانشگاه صنعت نفت و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان با شبکه تبادل فناوری امضا کرد.

دست‌هایی که در بزرگترین رویداد نفتی فشرده شد

* شرکت‌های ملی حفاری و نفت و گاز اروندان، کاریان کیش (KKC) و مهندسی و توسعه ساخت ایمن ایرانیان (دمیکو) در سومین روز بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت دو تفاهم‌نامه و یک قرارداد همکاری امضا کردند. جهانگیر شجاعی، مدیر بازاریابی، فروش و همکاری‌های بین‌المللی شرکت ملی حفاری ایران در باره این تفاهم‌نامه‌ها گفت: محورهای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت نفت و گاز اروندان شامل تأمین دستگاه حفاری، انواع خدمات فنی و ویژه حفاری در مراحل حفاری و تولید از چاه‌ها، خدمات مهندسی شامل مهندسی حفاری، مهندسی کالا، مهندسی و آزمایشگاه سیمان، انگیزش چاه و سیالات حفاری و خدمات پشتیبانی عملیات و با توجه به ظرفیت‌ها و نیاز طرف‌هاست. تفاهم‌نامه همکاری با شرکت مهندسی و توسعه ساخت ایمن ایرانیان (دمیکو) ارائه خدمات چاه‌پیمایی برای رانش رشته تکمیلی درون‌چاهی در مناطق عملیاتی دریایی و خشکی و قرارداد همکاری با کاریان کیش، تأمین دو دستگاه حفاری خشکی با توان یک هزار اسب بخار و متعلقات برون و درون‌چاهی برای اجرای عملیات حفاری چاه‌های میداهای نفتی آبان و پایدار غرب به‌مدت ۷۳۰ دکل  روز برای تعمیر، تکمیل و افزایش تولید از میدان‌های پایدار و آبان واقع در غرب کشور است.

* توافق‌نامه مدیریت اکتشاف و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت منجر با هدف ارتقای سلامت کارکنان این مدیریت امضا شد که به گفته مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بر اساس این توافق ۲ هزار نفر از کارکنان مدیریت اکتشاف جامعه هدف هستند که کارکنان رسمی و غیررسمی و خانواده‌های آن‌ها به مدت سه سال از لحاظ سلامت و بهداشت پایش می‌شوند و ارزش این توافق ۲۰ میلیارد ریال است.

روز پایانی

* معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت و انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی و دانش‌بنیان صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی (اپنا) تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. این تفاهم‌نامه به‌منظور حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و صاحبان ایده‌های خلاقانه برای توسعه و شکوفایی اقتصاد کشور و با عنایت به اهمیت همکاری‌های دو یا چندجانبه در بهبود کیفیت، خدمات و محصولات فناورانه با نگاه به ظرفیت‌های موجود در کسب‌وکارهای نوپا و بالغ برای توسعه فناوری و فعالیت‌های پژوهشی دانش‌بنیان امضا شد.

دست‌هایی که در بزرگترین رویداد نفتی فشرده شد

* شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت به‌منظور حمایت از کالای ایرانی و بهره گیری از محصولات ساخت داخلی دانش‌بنیان با شرکت داده‌کاوان هوشمند نارگان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد. موضوع این تفاهم‌نامه، حمایت از طراحی و اجرای گام به گام تحول دیجیتال با استفاده از محصولات و خدمات دانش‌بنیان و با محوریت نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در پروژه‌های نفت و گاز به منظور افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های عملیاتی با استفاده از توانمندی‌های دو طرف است.

* تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت توسعه پترو ایران و قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیا (عج) با هدف بهره‌مندی از قابلیت‌ها و توانایی‌های دو طرف امضا شد. این تفاهم‌نامه به‌منظور فراهم کردن زمینه‌های لازم برای همکاری و بهره‌مندی از قابلیت‌ها و توانایی‌های دو طرف و شرکت‌های وابسته و تابع در زمینه‌های تأمین مالی، فنی، مهندسی، بازرگانی، تأمین کالاها و تجهیزات داخلی و وارداتی، لجستیک، پشتیبانی، مهندسی، اجرا، ساخت، راه‌اندازی و راهبری طرح‌های حوزه انرژی از جمله بخش بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت با در نظر گرفتن منابع و امکانات دو طرف و شرکت‌های تابع امضا شد.

* شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی سه تفاهم‌نامه و یک قرارداد امضا کرد. تفاهم‌نامه گسترش دانش فنی تولید ماژول‌های غشایی با پژوهشگاه صنعت نفت، تفاهم‌نامه توسعه دانش‌های فنی مورد نیاز صنعت پتروشیمی با دانشگاه صنعت نفت، تفاهم‌نامه ساخت راکتورهای ATR و WHB واحد متانول با ماشین سازی اراک و قرارداد امکان‌سنجی تولید کامپاندهای پلی‌پروپیلن در واحد تولید پلی‌پروپیلن شرکت پتروشیمی تبریز با شرکت پتروشیمی تبریز امضا شد.

* شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، به‌منظور رفع نیازهای فناورانه این مجموعه با پارک علمی و نوآوری نفت و گاز تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

* دو تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت گاز و پارک علم‌و فناوری استان خراسان رضوی با موضوع «طراحی و ساخت پایلوت پروسه عملکرد تجهیزات گازرسانی (کنتور و رگولاتور) با قابلیت آزمون و مشاهده‌پذیری سازوکار داخلی» امضا شد.

* ساخت ۱۲ کمپرسور طرح جمع‌آوری گازهای مشعل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در قراردادی سه‌جانبه از سوی شرکت پترو نیرو صبا به شرکت هواساز واگذار شد.

دست‌هایی که در بزرگترین رویداد نفتی فشرده شد

* موافقت‌نامه ساخت واحدهای پلی‌اتیلن سنگین (HDPE)، پلی‌اتیلن سبک خطی (LLDPE/HDPE(SWING)) و پلی پروپیلن (PP) به‌روش EPCC در مجتمع پتروشیمی دهلران بین شرکت پتروشیمی دهلران و شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی (EIED) از هلدینگ اویک امضا شد. این موافقت‌نامه به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی دهلران با سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری اهداف به‌مدت ۳۴ ماه امضا شد.

* شرکت‌های پالایش نفت لاوان و ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران برای انجام خدمات مطالعاتی و مهندسی پروژه احداث پتروپالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

* دانشگاه صنعتی شریف با شرکت هما پاسارگاد انرژی کیش در زمینه فرآورش و بهره‌برداری نفت تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

* شرکت‌های مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای توسعه میدان‌های نفت و گاز در حاشیه نمایشگاه نفت بیست‌وششم تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

* تفاهم‌نامه همکاری شرکت‌های نفت و گاز اروندان و پتروایران همسو با ازدیاد برداشت از چاه‌های کم‌بازده امضا شد. این تفاهم‌نامه همکاری به‌منظور ارائه پیشنهاد فنی/ مالی برای استفاده از خدمات فنی، ساخت، تامین کالا، راه‌اندازی و راهبری دیگر خدمات تخصصی و دانش‌بنیان همسو با ازدیاد برداشت چاه‌های کم‌بازده با استفاده از پمپ‌های چندفازی و دیگر روش‌های فناورانه، حفاظت و مقاوم‌سازی سطوح بتنی و فلزی با تأمین پوشش پلیمری ویژه و پروژه‌های دیگر انجام شد.

* شرکت پتروپارس دو تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه صنعتی شریف و شهید بهشتی برای بومی‌سازی دانش فشارافزایی گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا کرد. تفاهم‌نامه با دانشگاه شهید بهشتی برای بررسی اولیه و مقدماتی در خصوص مطالعات امکان‌سنجی (از منظر فنی و اقتصادی) فشارافزایی گاز ترش در دریا و تفاهم‌نامه با دانشگاه شریف به منظور بررسی اولیه و مقدماتی مطالعات امکان‌سنجی فنی و اقتصادی فشارافزایی گاز ترش فاز ۱۱ در دریا امضا شد.

دست‌هایی که در بزرگترین رویداد نفتی فشرده شد

* پژوهشگاه نفت و مبین انرژی خلیج فارس ۳ تفاهم‌نامه همکاری در سه زمینه طراحی وساخت دستگاه‌های پرتابل اندازه‌گیری COD، طراحی و ساخت برج‌های استریپر حذف آلاینده‌های VOC و آغاز عملیات اجرایی احداث سایت بیوپایل برای پالایش زیستی خاک امضا کردند.

* تفاهم‌نامه طرح توسعه میدان‌های نفتی هندیجان و بهرگانسر به‌صورت EPDSF بین شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت حفاری شمال امضا شد. بر اساس این تفاهم‌نامه با استقرار یک دستگاه دکل حفاری در میدان‌های هندیجان و بهرگانسر، ۹ حلقه چاه جدید حفر و پنج حلقه چاه در این میدان‌ها تعمیر خواهند شد.

* شرکت دانش‌بنیان فناوری همیار مهندسی (تفاهم) با هدف ارائه و توسعه فناوری شبیه‌سازهای موردنیاز در مطالعات میدان‌های نفت و گاز سه تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد. سه تفاهم‌نامه همکاری با شرکت مشاوران انرژی تهران به‌منظور استفاده از شبیه‌ساز رتینا در مطالعات میدان‌های نفت و گاز، همکاری با دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره استفاده از شبیه‌ساز «رتینا» در حوزه‌های آموزش و پژوهش و همکاری با دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر با هدف توسعه فناوری‌های شبیه‌سازی عددی و ژئومکانیکی.

کد خبر 457154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =