آغاز مطالعات مهندسی پتروپالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای لاوان

مدیرعامل پالایشگاه نفت لاوان از آغاز مطالعات مهندسی پتروپالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای نفت لاوان از سوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و مذاکره با بانک‌ها برای تأمین منابع مالی مورد نیاز این طرح خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پالایش نفت لاوان، محمدعلی اخباری درباره وضع ساخت پتروپالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای لاوان، گفت: لاوان یکی از نخستین شرکت‌های پالایشی بوده که به موضوع ساخت پتروپالایشگاه با هدف تکمیل زنجیره ارزش، اشتغال‌آفرینی پایدار و متنوع‌سازی سبد محصولات پالایشی و پتروشیمی کشور ورود کرده است.

وی خواستار مساعدت وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران برای تخصیص زمین شد و اعلام کرد: بعضی از مجوزها دریافت شده و مقدمات لازم به‌منظور ساخت این پتروپالایشگاه در حوزه تأمین دانش فنی و برگزاری مناقصات در حال پیگیری و انجام است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت لاوان با اشاره به حمایت سازمان تأمین اجتماعی و سهامداران برای ساخت این پتروپالایشگاه از مذاکره با بانک‌ها برای تأمین بخشی از منابع مالی و اعتباری موردنیاز ساخت این پتروپالایشگاه در دو مرحله خبر داد و افزود: در حاشیه برگزاری بیست‌وشششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت برای انجام مطالعات مهندسی این پتروپالایشگاه آغاز شده است که این تفاهم‌نامه نیز در ادامه و تکمیل طرح مطالعات پیشین برای ساخت پالایشگاه انجام شده است.

اخباری تأکید کرد: چنانچه شرکت ملی نفت ایران، پیرو دستور وزیر نفت، مجوز تخصیص زمین را صادر کند، در کوتاه‌ترین زمان و پس از آماده‌سازی زمین، عملیات ساخت و اجرای این پتروپالایشگاه آغاز می‌شود.

وی درباره تکمیل زنجیره‌ ارزش در این پتروپالایشگاه اظهار کرد: خوراک این پتروپالایشگاه نفت خام بوده که در مرحله اولیه و در مرحله نخست، محصولات نفتی و در مرحله دوم، محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی تولید خواهد شد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت لاوان با اشاره به اینکه با توجه به مطالعات بازار برای مصارف داخلی و تقاضاهای بین‌المللی، نسبت به انتخاب الگوهای پالایشی و پتروشیمی پس از تأیید شرکت ملی پالایش‌وپخش و شرکت ملی صنایع پتروشیمی اقدام و محصولات و فرآورده‌های پالایش و پتروشیمی پیش‌بینی شده در طرح از جمله کک اسفنجی مورد نیاز صنعت آلومینیوم‌سازی، نهایی می‌شود.

آمادگی پالایشگاه نفت لاوان برای استفاده از میدان عظیم گازی جزیره لاوان

اخباری با اشاره به وجود یک میدان عظیم گازی در لاوان، از آمادگی این شرکت برای استفاده از گاز این میدان به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش محصولات پایه نفتی و گازی در قالب پتروپالایشگاه لاوان خبر داد و اظهار کرد: در عین حال پالایشگاه لاوان تابع تصمیم‌های کلان وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای تکمیل زنجیره‌ها خواهد بود.

وی درباره تنفس خوراک پتروپالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای لاوان هم توضیح داد: تنفس خوراک یک قانون ابلاغ شده و یک فرصت برای توسعه است که در شرایط تحریم‌های ظالمانه، پالایشگاه لاوان با توجه و شناخت ظرفیت‌های منطقه و با هدف استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی، خنثی‌سازی تحریم‌ها و تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری و پیگیری‌های مجلس و دولت، عملیاتی کردن این طرح را مدنظر قرار داده است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت لاوان هدف از ساخت پتروپالایشگاه لاوان را تکمیل زنجیره ارزش، توقف خام‌فروشی، ایجاد اشتغال، توسعه پایدار، جلوگیری از خروج ارز، استفاده حداکثری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی و کسب بازارهای هدف در اقتصاد بین‌المللی بیان کرد و گفت: مقدمات لازم برای پیشبرد این طرح انجام شده و منتظر تخصیص زمین برای ادامه فرآیند عملیات اجرایی هستیم.

کد خبر 457189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =