تصمیم‌های تهران و مسقط برای توسعه همکاری‌ها و گشودن درهایی جدید از شراکت اقتصادی

جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در پایان سفر رئیس‌جمهوری به این کشور در بیانیه مشترکی تأکید کردند: این سفر بر اساس پیوندهای مستحکم تاریخی میان دو ملت دوست و با هدف تقویت روابط پایدار دوجانبه و احترام متقابل بین سران و ملت‌های دو کشور انجام شد که اصول دینی، برادری و حسن همجواری، آن روابط را مستحکم ساخته است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، سلطان عمان از دیدگاه رئیس‌جمهوری ایران و دولت ایشان در اتخاذ سیاست تعامل سازنده، فعال و همه‌جانبه و گشایش با تمامی کشورهای جهان به‌ویژه همسایگان بر اساس سیاست پایدار ایران تقدیر و این دیدگاه را سبب کمک به روابط مثبت و سازنده بر اساس احترام متقابل، همکاری و حسن همسایگی برای توسعه منافع مشترک اقتصادی، تجاری و فرهنگی و تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای عنوان کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به دعوت هیثم بن‌طارق سلطان عمان در تاریخ دوم خرداد ۱۴۰۱ سفر رسمی به سلطنت عمان انجام داد. این سفر بر اساس پیوندهای مستحکم تاریخی میان جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان و دو ملت دوست و با هدف تقویت روابط پایدار دوجانبه و تقدیر و احترام متقابل بین سران و ملت‌های دو کشور انجام شد که اصول دینی، برادری و حسن همجواری، آن روابط را مستحکم ساخته است.

در نشست مذاکرات رسمی که میان سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیثم بن‌طارق سلطان عمان برگزار شد، افق‌های همکاری مشترک و روابط دوجانبه و توسعه آن به‌ویژه در موضوع‌های مربوط به همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌های مختلف و هماهنگی در اموری که همسو با منافع دو کشور دوست و ملت‌های آنها هستند، مورد بررسی قرار گرفت.

سران دو کشور از سطح همکاری موجود ابراز خرسندی کردند و تصمیم‌هایی مبنی بر توسعه این همکاری‌ها و گشودن باب‌های جدیدی از شراکت اقتصادی اتخاذ کردند، همچنین سران دو کشور از توافق‌های انجام‌شده در سطح کمیسیون‌های مشترک برای همکاری فی‌مابین در زمینه‌های مختلف ابراز خشنودی کردند و برگزاری منظم آنها را ضروری دانستند.

ریاست جمهوری اسلامی ایران و سلطان عمان بر نقش مثبت و سازنده بخش خصوصی دو کشور تأکید و ابراز امیدواری کردند فعالیت‌های بخش خصوصی به افزایش حجم سرمایه‌گذاری و مبادلات تجاری بین دو کشور بینجامد. آنها همچنین از امضای موافقت‌نامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم برای نهادینه‌سازی همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری، ورزشی، کشاورزی، شیلات، دامپروری، حمل‌ونقل دریایی، لجستیک، بنادر و نفت و گاز استقبال کردند.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و سلطان عمان در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی موردعلاقه مشترک بحث و گفت‌وگو و از میزان رایزنی و هماهنگی سیاسی موجود بین دو کشور در سطوح مختلف ابراز خرسندی کردند.

سران دو کشور بر اهمیت تلاش و کوشش مضاعف جهت تضمین امنیت و ثبات در منطقه و جهان و هماهنگی و رایزنی میان دو کشور در محافل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی در جهت تأمین امنیت و ثبات منطقه و جهان، تأکید کردند.

در پایان این سفر، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از هیثم بن‌طارق سلطان عمان و دولت و ملت این کشور برای استقبال گرم و مهمان‌نوازی تشکر کرد و از ایشان جهت سفر به جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آورد که این دعوت برادرانه به گرمی مورد استقبال قرار گرفت.

کد خبر 457364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =