وصول مطالبات نفتی بدون مشکل انجام می‌شود/ احیای بازارهای سنتی و یافتن مشتریان جدید برای نفت ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: با اطمینان می‌توان گفت نسبت به دولت گذشته صادرات نفت بیشتری انجام می‌دهیم و درباره وصول مطالبات نفتی نیز مشکلی نداریم و همانطور که زمان می‌گذرد به‌صورت مدیریت شده صادرات را پی می‌گیریم.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محسن خجسته‌مهر در پاسخ به پرسشی درباره اینکه برخی منتقدان تأکید دارند که با جنگ مسکو-کی‌یف و تخفیف‌های روسیه برای فروش نفت، بازارهای سنتی ایران در خطر است و این موضوع کاهش صادرات نفت ایران را در پی خواهد داشت، گفت: هم‌اکنون روند گذشته صادرات نفت ادامه دارد و این در حالی است که بازار نفت همیشه قاعده خاص خود را دارد.

وی افزود: با این حال با اطمینان می‌توان گفت نسبت به دولت گذشته نفت بیشتری صادر می‌کنیم و درباره وصول مطالبات نفتی نیز مشکلی نداریم و همان‌طور که زمان می‌گذرد به‌صورت مدیریت‌شده صادرات را پی می‌گیریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به این پرسش که آن‌گونه که رئیس‌جمهوری تأکید کرده صادرات نفت ایران رشد ۴۰ درصدی را در این دولت تجربه کرده است و این موضوع نیز از سوی دیگر بخش‌های اقتصادی کشور از جمله بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی نیز مورد تائید بوده است، در این افزایش صادرات آیا نفت ایران به مشتریان سنتی فروخته شده یا بازارهای جدید ایجاد شده است؟ تصریح کرد: این افزایش شامل صادرات به مقاصد تازه بوده است و در عین حال مشتریان تازه داشته‌ایم، همچنین پیگیری‌ها و سختکوشی‌هایی بوده است که توانسته بخشی از بازار سنتی را احیا کند.

خجسته‌مهر ادامه داد: افزون بر آن پشتکار همکاران ما در شرکت ملی نفت ایران نیز وجود داشته و اینها مجموعه عواملی بوده که منجر به افزایش صادرات نفت ایران شده است.

وی درباره سرمایه‌گذاری در صنعت نفت نیز گفت: برآورد برای رسیدن به ظرفیت تولید روزانه ۵.۷ میلیون بشکه نفت واقع‌گرایانه و مبتنی بر ظرفیت برداشت از مخازن نفتی ایران است و مبنای کارشناسی دارد. البته برای تحقق این هدف تولید به ۹۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که در وهله نخست از حداکثر ظرفیت تأمین مالی داخل کشور استفاده کنیم، ضمن اینکه برای اجرای این پروژه‌ها شرکت‌های خارجی هم می‌توانند وارد سرمایه‌گذاری شوند و حضور شرکت‌های خارجی را منتفی نمی‌دانیم و این مسیر همیشه باز است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: همسو با خنثی‌سازی تحریم‌ها اگر از همه مقدوراتی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم، کشور ما دچار تکانه نمی‌شود و این همان سیاست‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی است.

خجسته‌مهر در پاسخ به این پرسش که در شرکت‌های ایرانی این توانمندی وجود دارد که در پروژه‌های بزرگ نفتی در سطح جهان وارد شوند؟ افزود: هر زمان که جمهوری اسلامی ایران تصمیم درست گرفته است شاهد رشد و بالندگی کشور بوده‌ایم، برای نمونه هیچ شخصی باور نمی‌کرد در سال ۱۳۹۰ در دولت دهم ما بتوانیم فقط با توان شرکت‌های ایرانی فازهای پارس جنوبی را توسعه دهیم، اما همه مردم ایران دیدند که با تصمیمی راهبردی، قرارداد طرح‌های توسعه ۱۰ فاز پارس جنوبی به یکباره و طی یک روز با رقمی حدود ۲۲ میلیارد دلار با شرکت‌های ایران امضا شد.

وی تصریح کرد: اگر امروز می‌بینیم مردم با قطعی گاز روبه‌رو نیستند و به‌راحتی گاز مصرف می‌کنند و شهروندان در سرمای زمستان گذشته با قطعی گاز روبه‌رو نشدند، حاصل همان تصمیم راهبردی است. اکنون شرکت‌های ایرانی دیگر شرکت‌های نوپا و تازه‌کار دهه‌های گذشته نیستند و این شرکت‌ها به درخت تنومندی تبدیل شده‌اند که به‌راحتی آمادگی و توان لازم برای اجرای پروژه‌های بین‌المللی را دارند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه اکنون در بخش طراحی و نصب ۱۰۰ درصد توان ایرانی وجود دارد، گفت: در ساخت کالا نیز حدود ۸۵ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت ایرانی است، بنابراین شرکت‌های ایرانی اکنون به‌طور کامل از نظر توان فنی و اجرایی آمادگی حضور در خارج از مرزها برای اجرای پروژه را دارند.

خجسته‌مهر در پاسخ به پرسشی درباره اینکه با توجه به این توان، آیا تفاهم‌نامه و قراردادی با توجه به دیپلماسی فعال انرژی در دولت سیزدهم برای حضور شرکت‌های ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی امضا شده است، اظهار کرد: در این زمینه همکاری‌هایی انجام شده که به امضای تفاهم‌نامه و قرارداد منجر شده است، همچنین بخش خصوصی در بخش‌هایی نسبت به صدور خدمات فنی و مهندسی اقدام می‌کند. سیاست ما در شرکت ملی نفت ایران نیز این است و این شرکت نسبت به صدور خدمات فنی و مهندسی آمادگی دارد.

وی افزود: هم‌اکنون نیز مذاکراتی در ایران و خارج از ایران در کشورهای هدف برای صدور خدمات فنی و مهندسی در جریان است. ضمن اینکه سیاست ما این است که بخش خصوصی را تقویت کنیم تا با ارائه تسهیلات و حمایت در خارج از مرزها پروژه اجرا کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این باره که آیا تصمیم برای تغییر در نحوه عرضه نفت خام در بورس در شرکت ملی نفت ایران وجود دارد، تصریح کرد: پیشنهاد و الگویی تازه را در شرکت ملی نفت ایران ارائه کردیم که فرآیند کارشناسی آن رو به پایان است و آن هم انتشار اوراق مربوط به گواهی سپرده کالایی است که با انتشار این اوراق، بخش داخلی کشور می‌تواند منابع در دسترس خود را در اختیار وزارت نفت به‌منظور انجام سرمایه‌گذاری قرار دهند.

خجسته‌مهر اظهار کرد: همچنین تملک معادل نفت خام آن می‌توان نقدینگی را متناسب با بخشی از نفتی که عرضه می‌کنیم در اختیار این شرکت قرار خواهد داد و به‌صورت واقعی بخش مهمی از منابع مالی مورد نیاز را تأمین خواهیم کرد، جزئیات این طرح با تکمیل فرآیند کارشناسی به اطلاع مردم می‌رسد.

کد خبر 457438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =