فجر انرژی برای تأمین کسری برق خوزستان در فصل گرم آماده است

مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس از افزایش تولید برق این مجتمع نسبت به ۶ ماه گذشته خبر داد و گفت: این شرکت برای تأمین کسری برق استان خوزستان در فصل گرم آماده شده است.

به گزارش شانا به نقل از گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، علی زال‌خانی درباره وضع یوتیلیتی مورد نیاز صنایع مستقر در ماهشهر توضیح داد: تأمین همه نیازهای حیاتی پتروشیمی‌های منطقه مثل آب، برق، بخار، انواع گازهای صنعتی، نیترون، اکسیژن و انواع خدمات مثل تصفیه پساب را به‌عهده داریم، به‌دلیل اینکه این محصولات قابلیت انبارش ندارند و مستقیم از تولید به مصرف هستند، بنابراین تمامی لحظات شبانه‌روز و ایام سال برای ما اهمیت بالا دارد. خوشبختانه با توجه به اینکه همه شرکت‌ها امسال مطابق آمار مصرفشان توقفی در تولید محصولات خود نداشتند، نشان‌دهنده این است که فجر در مدار تولید بوده و ما همانند سال پیش پایداری تولید و پایداری خدمات داشتیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فصل گرم سال آغاز شده است، بر اساس نیاز کشور و منطقه خوزستان، ظرفیت تولید برق ما نسبت به ۶ ماه پیش ۵۰۰ مگاوات توان لحظه‌ای افزایش یافته است. به‌طور طبیعی از این مسیر هم آورده مالی برای سهامدار به همراه خواهد داشت و هم در زمینه مسئولیت اجتماعی یک خبر خوب برای مصرف‌کنندگان برق منطقه است. در عمل یک کار تجاری به همراه مسئولیت اجتماعی برای مردمی که در هوای گرم و شرجی منطقه زندگی می‌کنند، انجام و برق آنها تا مهرماه امسال تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس درباره برنامه‌های آینده این شرکت گفت: دو دستگاه ترانسفورماتور ۳۱۰ مگاولت آمپری که این ترانسفورماتورها در زمره تجهیزات سنگین و بزرگ هستند، ساخته شده و در حال حمل از زنجان به بندرعباس هستند تا بتوان از طریق دریا آنها را به بندر امام منتقل کرد. در زمینه تصفیه پساب‌ها هم در حال مطالعه برای توسعه خدمات به شرکت‌هایی هستیم که در سال‌های اخیر وارد مدار تولید شده یا در آینده نزدیک در مدار بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

زال‌خانی در زمینه دانش‌بنیان و ساخت داخل به تقویت ارتباط مجموعه فجر به‌عنوان مصرف‌کننده و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان تولیدکننده اشاره کرد و افزود: تلاش داریم همچنین در تولید و رفع نیاز کشور با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری کنیم. همان‌طور که اطلاع دارید ما در شرایط کم‌آبی قرار داریم. یکی از بهترین و اقتصادی‌ترین روش تصفیه انواع آب‌ مختلف قابل تصفیه، سیستم اسمز معکوس است. بر این اساس سال گذشته از طریق صندوق پژوهش و فناوری و پارک علم و فناوری نفت همایش نیاز به ممبرین (غشا) را در پژوهشگاه صنعت نفت با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار کردیم و پیگیری می‌کنیم این محصول را از طریق ساخت داخل فراهم کنیم، هم‌اکنون دو شرکت موفق به ساخت و تولید المنت ممبرین (غشا) شده‌اند و یک شرکت هم نمونه‌هایی از تولید خود را برای انجام عملی تست کارایی به فجر تحویل داده است.

وی جزئیات این محصول دانش‌بنیان را تشریح کرد و گفت: فرآیند تصفیه آب فجر و بسیاری از صنایع دیگر به آبی نیاز دارند که بیشتر از ۹۹.۷ درصد خلوص داشته باشند و محصول تحویل ساخت داخل املاح آب را تا ۹۹.۵ درصد دفع می‌کند که این محصول تولید داخل در مسیر اصلاح و بهسازی است و مطمئن هستیم با تداوم تبادل فنی بین کارشناسان فجر و سازنده خواهیم توانست نیاز صنعت را برآورده کنیم. اگر این محصول نهایی شود تحول بزرگی برای کشور خواهد بود  زیرا با تولید و تأمین المنت‌های غشاهای اسمز معکوس، ضروری‌ترین قطعه این سیستم به‌عنوان قلب فرآیند تصفیه آب‌های قابل تصفیه، رودخانه‌ها و پساب‌ها به روش اسمز از طریق یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی امکان‌پذیر شده است و می‌تواند نوید خوبی برای کسانی باشد که مانند ما به غشای اسمز نیاز دارند.

مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس در مورد دستاورد دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان که شرکت فجر انرژی خلیج فارس از آن بهره برده، به ساخت قطعات توربوژنراتور تولید برق اشاره و اظهار کرد: این محصول مهندسی شده و در یک شرکت به دانش ساخت رسیده‌اند. مهم این است که طراحی و بازمهندسی قطعاتی که نیاز داریم از سوی دانش‌بنیان‌ها ساخته شده است.

زال‌خانی کیفیت محصولات ساخت داخل را روزآمد عنوان کرد و گفت: کیفیت این محصولات باید به حد نمونه خارجی برسد تا بتوانیم از آنها در فرآیند تولید استفاده کنیم، زیرا ما از فناوری روزآمد برای تصفیه آب و تولید برق استفاده می‌کنیم که باید دارای قطعات روزآمد نیز باشند.

وی در پایان یادآور شد: در طراحی و ساخت قطعه تا این لحظه بی‌نیاز از واردات بودیم و نیاز خود به قطعات را با استفاده از ساخت داخل تأمین کردیم، همچنان به همکاری خود برای تولید محصولی بدون اشکال و با کیفیت با شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه خواهیم داد.

کد خبر 457520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =