نخستین محموله صادراتی اتیلن دی‌کلراید پتروشیمی اروند بارگیری شد

سرپرست پتروشیمی اروند از بارگیری نخستین محموله صادراتی ۵ هزار تنی اتیلن‌دی‌کلراید خبر داد و گفت: مازاد این محصول میان مجتمعی پس از تأمین ۱۰۰ درصدی نیاز پتروشیمی‌های آبادان، غدیر و بندر امام صادر می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۵۰ هزار تن EDC صادر شود.

به گزارش شانا به نقل از گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، افشین کیانی درباره وضع کنونی تولید در این مجتمع توضیح داد: این مجتمع پس از تعمیرات اساسی اواخر پارسال عملیاتی شد و اکنون با ۱۰۰ درصد ظرفیت در حال تولید است. از نظر تأمین نیاز داخل هیچ مشکلی وجود ندارد و همه نیاز پی‌وی‌سی کشور را تأمین می‌کنیم، افزون بر آن کلر مورد نیاز پتروشیمی‌های منطقه شامل بندر امام، کارون، خوزستان و غدیر را ارسال می‌کنیم.

وی افزود: با افزایش ظرفیت واحد کلر توانستیم ظرفیت واحد EDC یا اتیلن دی کلراید را که محصولی میان‌مجتمعی است بالا ببریم که نیاز پتروشیمی آبادان، غدیر و بندر امام را به‌طور کامل تأمین می‌کند و نخستین محموله ۵ هزار تنی برای صادرات بارگیری شده و تقریباً ۳۰۰ هزار تن EDC  مازاد خواهیم داشت که بخشی از آن را برای نیاز احتمالی شرکت‌های داخلی در مخازن ذخیره نگه می‌داریم و مازاد آن را به میزان ۵۰ هزار تن تا پایان سال صادر خواهیم کرد.

 نخستین محموله کاستیک اروند در راه صادرات

سرپرست پتروشیمی اروند از صادرات نخستین محموله کاستیک نیز خبر داد و گفت: تمامی نیاز بازار داخل در زمینه SPVC و EPVC را مطابق برنامه‌ای که برای عرضه دیده شده تأمین می‌کنیم و تمامی نیاز کاستیک با نام تجاری سود را پتروشیمی اروند تأمین می‌کند. نخستین محموله فروش صادراتی کاستیک از محل مازاد نیاز داخلی صنایع است.

کیانی به دو طرح توسعه‌ای در حال بررسی اشاره و اظهار کرد: مطالعات اولیه این دو طرح انجام شده و موافقت اولیه در هیئت مدیره اروند گرفته شده است و در حال رایزنی با مدیریت طرح‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس هستیم، پس از دریافت موافقت در نظر داریم یک واحد ۳۰۰ هزار تنی PVC و VCM را ایجاد کنیم که پس از بهره‌برداری ظرفیت تولید در این محصول دو برابر خواهد شد.

وی، کیفیت محصولات دانش‌بنیان ساخت داخل را در مواردی بالاتر از نمونه‌های خارجی بیان کرد و گفت: در زمینه مواد شیمیایی به شکل ۱۰۰ درصد تمام نیاز ما از طریق تولیدکنندگان دانش‌بنیان تأمین می‌شود. در زمینه تأمین قطعات نیز با شرکت‌های دانش‌بنیان قراردادهای طولانی‌مدت برای تأمین مبدل حرارتی امضا شده است، همچنین دکانتر سانتریفیوژ ساخت داخل برای نخستین بار در مدار تولید قرار گرفته و مطابق استانداردهای جهانی در حال کار کردن است. شرکت‌های تولیدکننده خارجی این محصول از زمان تحریم حاضر به فروش به ما نبودند که با همت شرکت دانش‌بنیان همگام صنعت، ساخت و نصب شد.

سرپرست پتروشیمی اروند با بیان اینکه نیازهای مکانیکال و قطعات راهبردی از طریق ساخت داخل تأمین می‌شود، تصریح کرد: یکی دیگر از دستاوردهای دانش‌بنیان که ارزبری زیادی داشت، پوشش‌دهی آند و کاتد در فرآیند تولید کلر است که هر هشت سال یک‌بار باید پوشش‌دهی آند و کاتد دوباره پوشش‌دهی شوند و شرکت‌های داخلی توانستند این کار را انجام دهند و ما از اوایل سال قبل ساخت داخل را در سرویس عملیاتی قرار دادیم و با ظرفیت مناسب در حال کار کردن است. در زمینه مواد شیمیایی با ریسک همکاری کردیم، اما اکنون نیاز تولید ما را برآورده می‌کند. امیدواریم روزی برسد که با توان ساخت داخل قطعاتی نیز که وارد می‌شوند در داخل تولید شوند و ما مستقل از واردات قطعات و مواد شیمیایی از کشورهای خارجی باشیم.

کد خبر 457522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =