حضور فعال و همه جانبه شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت برای امدادرسانی به متروپل

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان ضمن تشریح خدمات ارائه شده از سوی این شرکت به حادثه‌دیدگان سانحه متروپل آبادان گفت: خدمات‌رسانی شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابع و زیرمجموعه آن به‌صورت خودجوش و بدون دستور از سوی دستگاه خاصی انجام شده است.

عبدالله عذاری اهوازی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با بیان اینکه شب حادثه از وقوع آن مطلع شد، توضیح داد: بعد از اطلاع از حادثه کارشناسان از خرمشهر که محل استقرار ستاد شرکت است، به آبادان اعزام شدند تا برآوردی از نیازها انجام شود و روز بعد نیازها آماده شد و شخصاً با دیگر نیروهای شرکت به محل حادثه اعزام شدیم تا فعالیت‌های پشتیبانی، خدماتی و عملیاتی را در محل حادثه پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه حضور شرکت ملی نفت ایران در محل حادثه خودجوش بوده است، گفت: از لحظه وقوع حادثه، محسن‌ خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در تماس با مدیران عامل شرکت‌های فعال در منطقه دستور داد تا همه امکانات و منابع انسانی برای حضور در منطقه و خدمت‌رسانی در اختیار فرمانده صحنه باشند و این در حالی بود که تا آن زمان هیچ دستگاه و ارگانی برای امدادرسانی از شرکت نفت درخواستی نداشت و این اقدام به‌صورت خودجوش از سوی شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های زیرمجموعه و تابع انجام شد.

تشکیل قرارگاه خدمات و پشتیبانی در محل حادثه

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان اینکه این شرکت به‌عنوان نماینده شرکت ملی نفت ایران در محل این حادثه حاضر بود، تشریح کرد: با تشکیل قرارگاه خدمات و پشتیبانی در هماهنگی با سایر شرکت‌های تابع و زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران از جمله شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، همچنین دیگر زیرمجموعه‌های وزارت نفت از جمله پالایشگاه آبادان و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ضمن تقسیم کار نسبت به کمک‌رسانی اقدام کردیم.

عذاری‌اهوازی درباره تأمین غذای نیروهای فعال در محل حادثه توضیح داد: آشپزخانه‌ای با مدیریت بسیج شرکت نفت و گاز اروندان در محل حادثه تشکیل شد تا وظیفه تهیه ارزاق و تأمین آب‌معدنی افراد حاضر در صحنه را به‌عهده بگیرد.

وی افزود: این آشپزخانه روزانه برای ۱۰۰۰ نفر در سه وعده صبحانه، ناهار و شام اقدام به تهیه غذا و دیگر خوراکی‌ها از جمله شیر پاکتی، خرما و دیگر خوراکی‌ها اقدام می‌کند، این در حالی بود که پالایشگاه نفت آبادان نیز برای ۲۵۰۰ نفر در سه وعده غذا تهیه و بر این اساس وزارت نفت در مجموع روزانه ارزاق ۳۵۰۰ نفر را تأمین می‌کند.

گسیل ماشین‌آلات و تجهیزات صنعت نفت به محل حادثه

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان درباره ماشین‌آلات و تجهیزات ارائه‌شده برای عملیات و امدادرسانی در جریان حادثه گفت: برای کمک به آسیب‌دیدگان و راهبری عملیات آواربرداری ماشین‌آلاتی شامل پنج دستگاه کانتینر برای انتقال تجهیزات، یک جرثقیل ۵۰ تن، یک دستگاه جرثقیل ۳۵ تن، دو دستگاه کشنده چهارمحوره و یک دستگاه کشنده دومحوره، دو دستگاه کرین ۵۰ تن، یک دستگاه کرین ۸۰ تن، پنج دستگاه وانت سبک، چند دستگاه خودرو سواری برای جابه‌جایی گروه آتش‌نشانی تهران، یک دستگاه ون هایس، چهار دستگاه دیزل‌ژنراتور، دو دستگاه بیل مکانیکی، چهار دستگاه پروژکتور همراه با ژنراتور، دو دستگاه تانکر سوخت ۶ هزار لیتری گازوئیلی، یک دستگاه بیل لودر و دو دستگاه لودر، پنج دستگاه پمپ، دو دستگاه بالابر، یک دستگاه لیفت‌تراک، دو دستگاه تانکر آب‌رسان، دو دستگاه خاور، دو دستگاه وانت جداساز، دو دستگاه ماشین امدادی پله‌دار مخصوص اطفای حریق، چهار دستگاه وانت پیکاپ، یک دستگاه تریلی کمرشکن برای جابه‌جایی ماشین‌آلات سنگین زنجیری، دو دستگاه تریلی ۱۰ تن، سه دستگاه کمپرسی، دو دستگاه خودرو آمبولانس که از روز نخست آنجا مستقر هستند، یک دستگاه خودرو یخچال‌دار به‌منظور جابه‌جایی مواد غذایی و دیگر ماشین‌آلات در اختیار شرکت، به محل حادثه اعزام شدند.

عذاری اهوازی درباره نیروها و ملزومات اچ‌اس‌ئی حاضر در صحنه اظهار کرد: ۵۰ آتش‌نشان به‌صورت شیفتی همواره در محل حادثه حضور دارند و تجهیزاتی شامل ۲۰ دستگاه کپسول اکسیژن، سطل آتش‌نشانی، آبرسانی، چهار عدد نردبان متحرک، چهار حلقه طناب، چهار عدد برانکارد به منطقه اعزام و شدند، همچنین ۲۰ نفر نیروی ایمنی و کنترل ترافیک برای کنترل شرایط محوطه، حدود ۱۰۰ کلاه ایمنی و ۵۰۰ جفت دستکش چرم، رول‌های شلنگ آتش‌نشانی، نوارهای محوطه خطر برای تعیین حریم منطقه، چهار عدد چراغ خطر، چراغ‌قوه، کفش ایمنی، بیلچه، حدود ۵ هزار عدد ماسک تأمین شد.

وی افزود: با توجه به ناایمن بودن فضا برای استقرار جرثقیل‌ها ورق‌های فلزی ضخیم به تعداد ۳۴ ورق تهیه و ۱۲ شاخه تیرآهن با سایزهای ۱۲، ۱۴، ۱۶ برای تحکیم باقیمانده ساختمان و به‌منظور جلوگیری از ریزش ساختمان استفاده شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان درباره سایر اقلام تأمین‌شده از سوی این شرکت گفت: دو دستگاه سنگ جت بزرگ، یک دستگاه مینی‌سنگ، حدود ۶۰۰ تخته‌سنگ، سیلندر ۵۰ لیتری گاز بوتان و شارژدهی ۱۰۰ نوبته آنها تأمین شد، همچنین سایر ملزومات و تجهیزات فنی، تخصصی از جمله دستگاه برش و کابل جوشکاری و... به‌میزان نیاز برای امدادرسانی تأمین شد.

 به گفته عذاری اهوازی از لحظه وقوع حادثه با توجه به مسئولیت اجتماعی انسانی همچنین وظیفه شرعی و انسانی، نیروهای شرکت نیز در طول عملیات در حد امکان در محل حادثه حضور داشتند و مشغول امدادرسانی بودند.

شایان ذکر است که از روز نخست حادثه شرکت‌های زیرمجموعه و تابع وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران از جمله نفت و گاز اروندان، ملی حفاری ایران، ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، بیمارستان نفت امام خمینی (ره)، پالایشگاه نفت آبادان و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در محل حادثه حضور داشتند و با امکانات و نیروهای خود برای ارائه خدمات لجستیکی، خدماتی و عملیاتی اقدام کردند.

کد خبر 457524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =