۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴
  • کد خبر: 457562
درخواست گروه ۷ از اوپک برای افزایش تولید نفت

وزیران انرژی گروه هفت در پی افزایش قیمت نفت‌ به بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر در پی درگیری‌های مسکو-کی‌یف، از اوپک خواستند نفت بیشتری به بازار عرضه کند.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، وزیران انرژی و محیط زیست کشورهای عضو گروه هفت (G7) در بیانیه پایانی نشست خود در آلمان خواستار افزایش عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شدند.

ریاست دوره‌ای گروه اقتصادهای صنعتی پیشرفته اکنون به‌عهده آلمان است.

وزیران انرژی و محیط زیست کشورهای عضو گروه هفت تأکید کردند که جنگ قیمت‌های نفت، گاز و زغال‌سنگ را افزایش داده و به‌دنبال آن تورم افزایش یافته و این شرایط فشاری مضاعف به خانوارهای کم‌درآمد و مشاغل و صنایع وارد کرده است.

آنها همچنین با اشاره به نقش‌ مهم اوپک در بازارهای جهانی نفت خام اعلام کردند: ما از کشورهای تولیدکننده نفت و گاز می‌خواهیم مسئولانه عمل کنند و به محدودیت عرضه در بازارهای جهانی واکنش نشان دهند.

وزیران انرژی و محیط زیست کشورهای عضو گروه هفت همچنین با اعلام اینکه کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به گاز طبیعی روسیه فوریتی ویژه است، یادآور شدند که افزایش عرضه گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) نقشی مهم را در کاهش اختلال‌های احتمالی در عرضه گاز با خط لوله، به‌ویژه به بازارهای اروپایی، ایفا ‌می‌کند.

سران گروه هفت اوایل ماه جاری کشورهای خود را ملزم کردند با ممنوعیت واردات نفت روسیه، وابستگی خود را به انرژی این کشور به‌تدریج کاهش دهند.

اتحادیه اروپا نیز در حال گفت‌وگو درباره گزینه تحریم نفت‌خام روسیه است، هرچند مجارستان مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده است.

با این حال، با وجود درخواست گروه هفت از اوپک، مشخص نیست که آیا این سازمان به این تقاضا پاسخی خواهد داد یا خیر. عربستان در برابر فشار غرب برای تسریع افزایش تولید به‌منظور کمک به کاهش قیمت‌ها مقاومت کرده است و تأکید دارد کمبود عرضه‌ای در بازار مشاهده نمی‌شود.

قیمت نفت خام پارسال با افزایش نزدیک به ۵۰ درصدی حدود ۱۲۰ دلار برای هر بشکه معامله شد که این رقم بالاترین سطح از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون به‌شمار می‌آید، این موضوع سبب بالا گرفتن انتقادها از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان شد که ظرفیت مازاد تولید بالایی دارند.

ائتلاف اوپک‌پلاس که روسیه در آن  عضویت دارد به‌عنوان بخشی از توافق کاهش عرضه، تولید خود را در طول دوران شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا کاهش داد و اکنون به‌منظور تسهیل کاهش عرضه هر ماه تولید خود را به‌تدریج ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد.

عربستان سعودی در ماه جاری اعلام کرد که با وجود تشدید تحریم‌های غرب علیه مسکو، به‌عنوان یکی از اعضای اوپک‌پلاس در کنار روسیه خواهد بود.

کد خبر 457562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =