نفت در کنار مردم آبادان

متروپل فروریخت. ظهر دوشنبه (دوم خردادماه) رخدادی تلخ رقم خورد که در آن یکی از دو برج دوقلوی متروپل شهر آبادان یک‌باره فروریخت و در اثر آن تا زمان تهیه این گزارش، حداقل ۲۹ نفر کشته و ۳۷ نفر مصدوم شدند و اکنون اقدام‌های لازم برای آواربرداری و بیرون کشیدن گرفتار شدگان و قربانیان احتمالی این حادثه ادامه دارد.

به گزارش شانا، از همان ساعات اولیه تعداد زیادی از نیروهای امدادی و داوطلب از شهرها و شرکت‌های دیگر برای کمک به آبادان آمدند و در این میان وزارت نفت و شرکت‌های زیرمجموعه نیز به یاری هموطنان در شهر آبادان و نیروهای امدادی شتافتند.

شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت به‌ویژه شرکت‌هایی که در شهرهای اطراف حضور داشتند، از همان ساعات ابتدایی حادثه متروپل و پیش‌بینی خسارت‌های قابل‌توجه، تجهیزات و ماشین‌آلات و نیروی انسانی لازم را برای کمک و التیام حادثه‌دیدگان و خانواده‌های داغدار آنها ارسال کردند. محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت در همان روز حادثه (دوشنبه، دوم خردادماه) ضمن اعلام تسلیت به بازماندگان هموطنان فوت‌شده در حادثه ریزش ساختمان در آبادان، از آمادگی حداکثری شرکت‌های زیرمجموعه نفت برای خدمت‌رسانی به حادثه دیدگان ساختمان متروپل آبادان خبر داد.

همراهی شرکت‌های نفتی همسایه آبادان

در نخستین ساعات حادثه دلخراش ریزش ساختمان تجاری متروپل در آبادان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با عبدالله عذاری اهوازی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، درباره جزئیات حادثه و شرایط موجود در صحنه حادثه گفت‌وگو کرد و مطابق آن، اعلام آمادگی به‌منظور انجام هرگونه امداد و کمک‌رسانی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در شرکت نفت و گاز اروندان ابلاغ شد. مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در تماس تلفنی با فرماندار آبادان، ضمن ارسال پیام تسلیت، هماهنگی ارائه نخستین گروه از تجهیزات لجستیکی این شرکت را انجام داد و تأکید کرد: به‌منظور ادامه این خدمات و امدادرسانی‌ها، ظرفیت‌های لجستیکی، اچ‌اس‌ئی و درمانی شرکت نفت و گاز اروندان و صنعت نفت جنوب در حال آماده‌باش قرار دارد.

در همین حال شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از همان ساعات اولیه با توجه به دسترسی‌های منطقه‌ای، خدمات لجستیکی سنگین و فوق‌سنگین، پشتیبانی و مدیریت ترابری خود را برای امدادرسانی به حادثه متروپل شهر آبادان ارسال کرد. بر این اساس، تاکنون مدیریت عملیات ترابری و پشتیبانی تولید، یک دستگاه کمرشکن فوق‌سنگین جهت حمل بیل‌مکانیکی، کاترهیدرولیک متعلق به شرکت مپنا به محل وقوع حادثه اعزام کرد. بیل مکانیکی با قیچی هیدرولیک، کاربرد برش تخریب هیدرولیک Pulverizer، برش میله‌های فولادی، فولاد، مخازن، لوله‌ها، سایر قراضه‌های فلزی و غیره را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد. با توجه به شرایط اضطراری پیش‌آمده تمامی عملیات‌ سبک، سنگین، ماشین‌آلات و اچ‌اس‌ئی مدیریت عملیات ترابری مناطق نفت‌خیز جنوب در آماده‌باش ۱۰۰ درصدی به‌سر می‌برند. آخرین گزارش‌ها نیز حاکی از اعزام دو گروه پنج نفره از نیروهای اچ‌اس‌ئی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای کمک به آواربرداری از ساختمان متروپل در روز شنبه (۷ خرداد) است.

همچنین در پی فروریختن برج متروپل آبادان و محبوس شدن تعدادی از هموطنان در زیر آوارها، تیم مجهز امداد و نجات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون بلافاصله به محل اعزام شدند. این گروه شامل تعدادی آتش‌نشان خبره به‌همراه تجهیزات کامل امدادی است و قرار است تا زمان مورد نیاز در محل حادثه حضور داشته باشند و در کنار دیگر نیروهای امدادی فعالیت کند.

افزون بر این شرکت گروه امداد و نجات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون نیز به‌منظور کمک‌رسانی به هموطنان آبادانی و آواربرداری در حادثه ریزش ساختمان متروپل به آبادان اعزام شدند. این گروه امدادرسانی شامل چهار آتش‌نشان به‌همراه تجهیزات امدادرسانی بودند. همچنین در همسویی با ایفای مسئولیت اجتماعی، ماشین‌آلات و تجهیزات ترابری و اچ‌اس‌ئی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون نیز آماده ارائه هرگونه خدمات پشتیبانی و امدادی به حادثه ریزش ساختمان در شهرستان آبادان هستند.

بر اساس این گزارش، با هدف همکاری با امدادگران و دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان و شهرستان آبادان، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از بخش‌های پشتیبانی صنعت نفت در آبادان بازدید به‌عمل آورد و ضمن بازدید میدانی از ساختمان تخریب شده متروپل در نشست با مسئولان ستاد بحران استان و شهرستان آبادان بر بسیج امکانات این شرکت در خدمات‌رسانی و همیاری با دستگاه‌های امدادی و اجرایی تأکید کرد.

وی همچنین در جلسه با مدیران ایمنی، بهداشت، محیط زیست، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران و گروه‌های امدادی شرکت در رابطه با تأمین نیازهای ضروری دستور لازم را صادر کرد. بر اساس دستور مدیرعامل افزون بر اعزام گروه‌های ایمنی و آتش‌نشانی و اورژانسی به این موقعیت، به‌منظور خدمات‌رسانی به ستاد بحران مستقر در آبادان و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی نسبت به تأمین هزار وعده صبحانه، ناهار، شام و میان‌وعده اقدام شد. کالا و مواد غذایی در نخستین روز پس از وقوع حادثه با چند دستگاه کامیونت یخچال‌دار و خودرو سبک از اهواز به آبادان انتقال و تحویل ستاد مرکزی امداد منطقه شده است.

روز پنجشنبه (۶ اردیبهشت‌ماه) نیز به این منظور ۵ هزار بطری آب‌معدنی، اقلام خوراکی از جمله خشکبار، مواد پروتئینی، لبنیات، آبمیوه و سایر مواد غذایی و مصرفی و ظروف یکبار مصرف تأمین و به واحدهای مرتبط تحویل شد.

فرزین کاوش، سرپرست ایمنی، بهداشت، محیط زیست، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی حفاری ایران نیز گفت: در پی اعلام ستاد بحران استان مبنی بر وقوع حادثه ریزش ساختمان که منجر به جان باختن و زخمی شدن تعدادی از شهروندان شهر آبادان شد، بر اساس دستور مدیرعامل شرکت بلافاصله نسبت به اعزام دو دستگاه آمبولانس مجهز از سوی اداره فوریت‌های پزشکی مدیریت منابع انسانی شرکت اقدام و از سوی این مدیریت نیز سه گروه امدادی در قالب خدمات ایمنی و آتش‌نشانی به آبادان اعزام شد. وی گفت: گروه‌های امدادی شرکت تا زمانی که ستاد بحران تشخیص دهد در این شهرستان استقرار خواهند داشت.

 نیروهای امدادی پتروشیمی در محل حادثه

مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضمن تسلیت و ابراز همدردی با خانواده‌های درگذشتگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان، دستور اعزام نیروهای واکنش سریع و آتش‌نشانی به محل حادثه را داد. وی از سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی خواست امکانات امدادی، آتش‌نشانی، پشتیبانی و تیم‌های تخصصی خود را به محل حادثه اعزام کند.

سیدامید شهیدی‌نیا، فرمانده ارشد سابق شرایط اضطراری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز بنا به ‌دستور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، از آماده‌باش کامل امکانات امدادی این سازمان برای امدادرسانی در محل حادثه ساختمان متروپل آبادان خبر داد و اعلام کرد: خبره‌ترین اعضای تیم واکنش سریع ایمنی و آتش‌نشانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در محل این حادثه حضور دارند.

آماده‌باش داوطلبان پالایشگاه آبادان

پالایشگاه نفت آبادان نیز از ساعت‌های اولیه حادثه با بسیج امکانات و نفرات تخصصی خود در خط مقدم امدادرسانی قرار داشته است. این مجموعه با اعزام تمامی امکانات عملیاتی، پشتیبانی، لجستیکی و نیروهای تخصصی خود در بخش‌های اچ‌اس‌ئی (ایمنی، بهداشت، آتش‌نشانی)، خدمات فنی مهندسی، حراست، بسیج، خدمات عمومی و عملیات حمل‌ونقل با تمامی ماشین‌آلات سبک و سنگین به‌منظور امدادرسانی از لحظه‌های اولیه حادثه به محل اعزام و به امدادرسانی مشغول شدند.

این شرکت در بخش لجستیکی و حمل‌ونقل با اعزام نیروهای تخصصی و ماشین‌آلات سبک و سنگین شامل بیل مکانیکی، لودر، جرثقیل، وانت، تریلی کفی، لیفتراک، کمپرسی، تانکر سوخت ١٢ هزار لیتری و به‌کارگیری ۵٠ نفر نیروی تخصصی ٢۴ ساعته از نخستین دقایق حادثه حضور داشته و به مأموریت‌های محوله مشغول شدند.

در بخش اچ‌اس‌ئی با اعزام نفرات ایمنی و آتش‌نشانی همراه با تجهیزات تخصصی امداد و نجات با حضور در محل اقدام به ایمن‌سازی و امدادرسانی همسو با دیگر دستگاه‌های شهرستان و کشور، توزیع ابزارآلات و لوازم ایمنی، امداد به یاری فرماندهی میدان حادثه شتافتند، همچنین در بخش پشتیبانی و خدمت‌رسانی به امدادگران مستقر در محل، شرکت پالایش نفت آبادان با توزیع میان‌وعده شامل (آب معدنی، کیک و آب‌میوه) و پذیرایی وعده‌های غذایی (ناهار و شام) قدردادن زحمات امدادگران حاضر در صحنه بوده است.

حادثه متروپل اگرچه تلخ است، اما کارکنان بخش‌های مختلف صنعت نفت بنا بر مسئولیت اجتماعی که بر خود تکلیف کرده‌اند، نشان داده‌اند همچون همیشه برای خدمت‌رسانی آماده‌اند و از هیچ تلاشی برای کمک به مردم در هر جا که تأسیسات نفتی بناشده است، مضایقه نکرده‌اند و نخواهند کرد.

منبع: هفته‌نامه مشعل

کد خبر 457582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =