۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
  • کد خبر: 457725
دیپلماسی متوازن ایران در منطقه قفقاز

دولت سیزدهم اصل توازن و پویایی را جزو اولویت‌های اساسی در کلیت سیاست خارجی خود تعریف کرده و بر همین اساس این شاخصه را در سطح منطقه‌ای از جمله قفقاز به‌کار گرفته است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه در تماس تلفنی با «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان رایزنی کرد. در این گفت‌وگو روابط دوجانبه، مسائل ژئوپلیتیک منطقه، همکاری‌ها در حوزه انرژی و حمل‌ونقل و تحرکات رژیم صهیونیستی در منطقه بررسی شد.

پاشینیان چند روز پیش گفته بود ایروان به نهایی شدن یک توافق‌نامه تجارت آزاد تمام عیار میان ایران و اتحادیه اورآسیا علاقه‌مند است.

اما به موازات این گفت‌وگو، جواد اوجی، وزیر نفت ایران روز گذشته چهارشنبه عازم باکو شد تا علاوه بر شرکت در بیست‌وهفتمین مجمع انرژی باکو و بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز کاسپین، با مقام‌های جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کند.

شنیده‌ها حاکی از این است که وزیر نفت ایران در سفر خود به جمهوری آذربایجان، حامل پیامی از سوی تهران به باکو در زمینه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در منطقه است.

اوجی دیروز عصر با شاهین مصطفی‌یف، معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان دیدار و درباره سوآپ گاز ترکمنستان از خاک ایران به مقصد آذربایجان، فعال‌سازی کریدور شمال - جنوب و رفع موانع تجارت میان کشورهای ایران، آذربایجان و روسیه گفت‌وگو کرد.

پیگیری هم‌زمان تعاملات با طرف‌های مختلف در قفقاز نشان‌دهنده سیاست متوازن دولت سیزدهم در این منطقه است. اهمیت این توزان زمانی بیشتر می‌شود که به این نکته دقت کنیم که جمهوری آذربایجان و ارمنستان چندی پیش بر سر قره‌باغ درگیر جنگ نظامی بودند. تهران تلاش می‌کند تهدیدهای موجود در منطقه جای خود را به همکاری‌ها و فرصت‌آفرینی‌ها در قفقاز بدهد تا همه طرف‌ها از آن منتفع شوند. هر چقدر جنگ و ناامنی پول در جیب قدرت‌های فرامنطقه‌ای بریزد، صلح و ثبات و همکاری می‌تواند منافع مردم منطقه را تأمین کند. تعاملات روز گذشته که ادامه تلاش‌های پیشین و زمینه مساعی آتی است، نشان‌دهنده جدیت دولت در تحقق بخشیدن به شعارها در زمینه عمل است.

در همین حال، در حالی که دنیا از تب چالش‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی در مناطق مختلف از جمله جنگ در اروپا رنج می‌برد، دولت سیزدهم در تعامل با کشورهای مختلف از جمله منطقه در تلاش برای ایجاد زمینه‌های همکاری و هم‌افزایی در حوزه ارتقای مراودات اقتصادی، تأمین امنیت و تقویت روابط سیاسی است.

دولت فعلی علاوه بر پیگیری مسیر دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها، تقویت بنیه و زمینه‌های اقتصادی کشور به‌منظور کاهش تاثیر تحریم‌ها در بازه زمانی کوتاه و بلندمدت را نیز به‌طور جدی در دستور کار قرار داده است.

دولت با عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گام مهمی در مسیر توسعه روابط با قدرت‌های شرقی برداشت و در سفرها و دیدارها با رهبران منطقه بر رویکرد تنوع و توزان در روابط صحه گذاشت.

تعاملات دولت سیزدهم در حوزه خارجی صرفاً محدود و محصور به کشورهای منطقه نمی‌شود، بلکه تهران حتی زمینه را برای همکاری با کشورهای غربی باز گذاشته است.

برگزاری گفت‌وگوهای سیاسی ایتالیا و ایران که به‌تازگی در تهران برگزار شد، سفر علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه به اسلو، پایتخت نروژ، گفت‌وگوهای رئیس‌جمهوری با مقام‌های ارشد اروپایی، و تاکید ایشان بر توسعه روابط با کشورهای آفریقایی حاکی از برنامه و سیاست دولت برای بهره‌برداری از حوزه‌های مغفول مانده در زمینه سیاست خارجی است. همکاری با کشورهایی مانند آمریکای لاتین نیز در این دولت با قوت بیشتر ادامه یافته است.

بنابراین دولت سیزدهم در کنار اصلاح سیاست‌های اقتصادی با هدف مبارزه با فساد در داخل، بازوی خارجی خود در زمینه افزایش همکاری‌های اقتصادی به‌منظور بهبود اوضاع معیشتی مردم را به‌کار گرفته است و تلاش می‌کند روز به روز آن را قوی‌تر کند.

کد خبر 457725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =