پروژه برق‌رسانی به مراکز انتقال نفت بندرعباس، قطب‌آباد و مهرآران آماده بهره‌برداری است

مجری پروژه برق‌رسانی به مراکز انتقال نفت طرح احداث خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان گفت: با تکمیل عملیات اجرایی طرح برق‌رسانی به مراکز انتقال نفت بندرعباس، قطب‌آباد و مهرآران، این طرح به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

سیدابوالقاسم آل‌یاسین در این باره به خبرنگار شانا گفت: این طرح به‌عنوان گستره چهارم طرح احداث خط لوله ۲۶ اینچ بندرعباس - رفسنجان که با هدف جلوگیری از انباشت فرآورده‌های نفتی و انتقال روزانه ۳۰۰ هزار بشکه فرآورده‌های اصلی به مرکز و شمال کشور اجرا شده، شامل برق‌رسانی به الکتروپمپ‌ها و تأسیسات تلمبه‌خانه‌های بندرعباس و قطب‌آباد و مهرآران است.

وی افزود: عملیات اجرایی این طرح از سال ۹۶ ازسوی شرکت پیمانکاری پرشین‌سازه پرتو  با مدیریت شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و سرمایه‌ای حدود ۳۳۰ میلیارد تومان آغاز شده است.

مجری پروژه برق‌رسانی به مراکز انتقال نفت طرح احداث خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان گفت: محدوده این پروژه شامل احداث یک پست ۶۳ کیلوولت جدید در تلمبه‌خانه بندرعباس و احداث پست‌های ۱۳۲ کیلوولت در تلمبه‌خانه‌های قطب‌آباد و مهرآران به علاوه احداث ۱۰۲ کیلومتر خطوط انتقال نیروی ۱۳۲ کیلوولت از مبدا حاجی‌آباد به پست‌های تازه‌ساخت قطب‌آباد و مهرآران است.

آل‌یاسین با اشاره به اینکه در بخش طراحی حدود ۵۰۰ مدرک تهیه و مصوب شده و در بخش تدارکات و خرید کالا و تجهیزات، بیش از ۶۰ بسته خرید تهیه و تصویب و اقدام شده است، افزود: با توجه به پیشرفت ۹۹ درصدی طراحی و خرید تجهیزات، بخش اجرا نیز هماهنگ با آنها پیشرفت کرده و اکنون کل پروژه در مرحله تکمیل مکانیکی است.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون ۲۱۰ میلیارد تومان در بخش احداث پروژه سرمایه‌گذاری شده است، گفت: پیشرفت فیزیکی پست حاجی‌آباد ۸۰ درصد و توسعه پست بوستانو نیز ۱۰۰ درصد است، در این طرح تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای توسعه و احداث این زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری شده است.

مجری پروژه برق‌رسانی به مراکز انتقال نفت طرح احداث خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان با اشاره به مقدار پیشرفت طرح گفت: کار احداث ۱۰۲ کیلومتر خط انتقال نیروی ۱۳۲ کیلوولتی و ۸۰ کیلومتر جاده‌های دسترسی به خطوط و دکل‌های انتقال برق، با تحصیل اراضی و عبور از موانع طبیعی و عوارض جغرافیایی منطقه تکمیل شده که شامل نصب ۳۷۱ دستگاه انواع دکل و ۷۰۰ کیلومتر سیم‌کشی هوایی است، هم‌اکنون پیمانکار نیز در حال رفع نواقص دکل‌ها برای تحویل به برق منطقه‌ای است.

آل‌یاسین با بیان اینکه صددرصد اجناس و تجهیزات خریداری و تقریباً ۹۹.۵ درصد کارهای اجرایی طرح انجام شده، افزود: با توجه به تکمیل عملیات احداث سه پست جدید بندرعباس، قطب‌آباد و مهرآران، در مجموع ۹۹.۵ درصد کل طرح تکمیل شده که پس از انجام آزمون‌های لازم و پیش‌راه‌اندازی، در صورت آمادگی سازمان برق هرمزگان، طرح به شبکه برق هرمزگان متصل شده و به‌زودی راه‌اندازی می‌شود، هم‌اکنون عملیات پیش‌راه‌اندازی با انجام تنظیمات رله‌ها و سیرکولاسیون روغن ترانس‌ها در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه امروز با وجود تنگناهای ناشی از تحریم، ظرفیت‌های قابل‌توجهی در زمینه طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات صنعتی در کشور به‌وجود آمده، درباره تهیه کالا و عملیات اجرایی این طرح گفت: تمامی تجهیزات به‌کاررفته، با کیفیت مطلوب و ساخت داخل بوده و همه طرف‌های پیمان نیز شرکت‌های ایرانی بوده‌اند.

مجری پروژه برق‌رسانی به مراکز انتقال نفت طرح احداث خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان میانگین اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در اجرای این طرح را به‌ترتیب ۶۰ و ۱۷۰ نفر در ماه برشمرد و درباره دلایل توقف طرح در گذشته افزود: سال ۹۷ بروز بحران‌های ارزی و اقتصادی و نوسان‌های شدید قیمت‌ها سبب ناتوانی سازندگان و تأمین‌کنندگان تجهیزات در قبول سفارش و تعهد به قراردادهای پیشین شد که تهیه اقلام موردنیاز طرح توسط پیمانکار را باچالش اساسی روبه‌رو کرد.

آل‌یاسین گفت: در این مرحله قرارداد در شرف خاتمه پیمان قرار گرفت که با رهنمودهای هیئت مدیره محترم شرکت، همچنین ابلاغ دستورعمل سازمان برنامه‌وبودجه مبنی بر جبران مابه‌التفاوت ارزی و ریالی، خوشبختانه اجرای طرح پس از بیش از یک سال وقفه با جدیت ادامه یافت که با توجه به قیمت روز اجرای پروژه که اکنون بیش از هزار میلیارد تومان است، تداوم و اتمام طرح خوشبختانه دستاورد ارزشمندی برای مجموعه ملی مهندسی و کشور به همراه داشته و سبب صرفه‌جویی کلان در هزینه‌های عمرانی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران شده است.


آرزو عطایی

کد خبر 457908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =