حفاظت محیط زیست و توسعه پایدار در دستور کار فلات قاره

شرکت نفت فلات قاره ایران به‌منظور ارتقای سطح دانش و آگاهی‌ها برای صیانت از محیط‌ زیست دریایی و بهینه‌سازی ساختارها و عملکردهای صنعتی با هدف دستیابی به‌اهداف توسعه پایدار اقدام‌های مهمی انجام داده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، اقدام‌ها و برنامه‌های انجام‌شده، در حال اجرا و برنامه‌ریزی‌شده به‌منظور کاهش و مدیریت انتشار آلاینده در سطح مناطق عملیاتی این شرکت شامل انجام عملیات لاین‌کشی‌های مختلف در کارخانه‌های خشکی درود ۱، ۲ و ۳ و در دریا (سکوهای ابوذر و فروزان) از سال ۱۳۹۵ تاکنون، از تفکیک‌کننده‌ها به پتروشیمی منطقه خارک و تأمین کمپرسور درود ۲ ‌به‌منظور تأمین فشار است، همچنین اکنون بیش از روزانه ۹۳ میلیون فوت مکعب از گازهای مشعل که سبب آلایندگی می‌شد، صرف خوراک برای تولید متانول و دیگر فرآورده‌های پتروشیمی خارک می‌شود.

بر اساس بررسی گازها، محاسبات نشانگر کاهش گازهای آلاینده به میزان ۸۰۰ تن  CO2 و ۲۰۸ تن  SO2 در روز به اتمسفر است.

جمع‌آوری توأم گازهای همراه دو منطقه بهرگان و خارک نیز به لحاظ فنی و اقتصادی توجیه‌پذیر و در دستور کار است و در اجرای پروژه CDM  میدان‌های سروش و نوروز، از سوزاندن گازهای همراه این دو میدان و تولید ۸۹۰ هزار تن کربن در سال جلوگیری شد.

در منطقه عملیاتی خارک، گاز ارسالی به پتروشیمی پس از شیرین‌سازی کامل و دریافت، به نیروگاه خارک فرستاده می‌شود.

گازهای همراه چاه‌های گازی گورزین و گاز میدان هنگام نیز مصرف می‌شوند. این گازها پس از شیرین‌سازی کامل، نم‌زدایی و تنظیم نقطه شبنم در پالایشگاه گاز هنگام، به ‌خط تزریق شبکه گاز جزیره قشم فرستاده می‌شود.

در پایانه شناور کوروش (FPSO) گاز شیرین و فاقد H2S به جای گازوئیل برای سوخت بویلرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین با فرستادن گاز شیرین به نیروگاه‌های جزیره کیش تاکنون از سوختن ۴.۲۲ میلیارد لیتر گازوئیل جلوگیری شده است.

اقدام‌های مرتبط با پیشگیری و مقابله با آلودگی‌‏های زیست‌محیطی

شرکت فلات قاره ایران برای مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی اقدام‌هایی از جمله نظارت و اعمال الزام‌های فنی و مهندسی اچ‌اس‌ئی بر همه طرح‏های توسعه‏ای، بازسازی، نوسازی و پروژه‌های مرتبط با عملیات تولید و بهره‌‏برداری، راهبری پروژه انجام خدمات پایش و آزمایش‌های دوره‌ای پارامترهای زیست‌محیطی به‌منظور طرح خوداظهاری مناطق شش‌گانه عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران و ارائه گزارش مستمر به ادارات کل سازمان حفاظت محیط زیست در استان‌های بوشهر و هرمزگان و اقدام‌های مدیریتی کنترلی و اصلاحی به‌منظور رفع نبود انطباق‌ها با استانداردها انجام داده است.

مدیریت حفاظت از تأسیسات و خطوط لوله دریایی

از آنجایی که طول خطوط‌ لوله دریایی تحت مدیریت این شرکت حدود ۳۸۰۰ کیلومتر است از نظر تشخیص عیوب، میزان خوردگی، وضعیت آندها، آب‌شستگی، وضع پوشش‌‏ها، عملیات توپک‏رانی تمیزکننده/ هوشمند و تزریق مواد شیمیایی به‌منظور حفاظت از خوردگی داخلی لوله در مناطق عملیاتی کنترل و پایش می‌شوند.

به همین منظور عملیات پیگ‌رانی تمیزکننده برای خطوط لوله دریایی اصلی و درون میدانی به‌صورت دوره‏ای و به‌طور میانگین هر سه ماه یک بار (بسته به شرایط آب همزاد نفت) انجام می‌شود.

بازرسی خارجی خطوط لوله نیز به‌طور تقریبی در تمامی خطوط لوله مناطق به‌جز خطوط لوله منطقه بهرگان که به‌علت شرایط خاک نرم بستر و گل، میسر نیست، انجام شده است.

بازرسی و تعیین نقاط معیوب ضعیف نظیر خطوط و ظروف و تأسیسات فرآورش نفت در ناحیه بالای آب (Top Side) در کلیه سکوهای نفتی این شرکت به صورت روتین انجام و بررسی می‌شود، ضمن اینکه بازرسی جکت‌ها در (Subsea structure) مناطق عملیاتی برای کلیه سکو انجام شده است و حفاظت خطوط لوله دریایی در برابر خوردگی به‌طور مستمر صورت می‌پذیرد.

برنامه‌های مدیریت تصفیه و بازیافت پساب‌های صنعتی و بهداشتی

جمع‌آوری چند حوضچه‏ خاکی حاوی پساب نفتی و برنامه تخلیه و خروج محتویات پیت بزرگ خارک و پاکسازی خاک‌های آلوده‌شده در بستر پیت، اضافه شدن سیستم اسکیمر برای بازیافت ترکیبات نفتی پساب نفتی کارخانه‌های سه‌گانه ابوذر، فروزان و درود ۱ و برنامه در دست اقدام و اضافه شدن یک اسکیمر دیگر از سوی منطقه، تأمین و نصب لوله‌های سیمانی از خروجی اسکیمر به حوضچه شماره ۲ و پاکسازی محتویات اسلج و خاک‌های آلوده پیت درود ۲ و پیت شماره ۳ کارخانه‌های سه‌گانه (از سوی پژوهشگاه صنعت نفت) از اقدام‌های شرکت نفت فلات قاره برای مدیریت تصفیه و بازیافت پساب‌های صنعتی و بهداشتی است.

ساخت پروژه حوضچه بتنی برای ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه در روز، بازیافت روتین نفت از سطح پیت بزرگ و انتقال به مخازن ۵ و ۴، ساخت سیستم تصفیه تکمیلی با توجه به استاندارد جدید تخلیه به دریا (تحت برنامه‌ریزی از سوی واحد مهندسی فرآورش با همکاری دپارتمان اچ‌اس‌ئی)، برنامه تزریق پساب به چاه‌های دفعی در سکوی AB چاه  A۱۱-۸ و در سکوی AC چاه  A۱۲-۸ و رفع مشکلات تصفیه پساب سکوی فروزان بر اساس نتایج مطالعات دانشگاه صنعت نفت از دیگر اقدام‌ها در این مسیر است.

برنامه در دست اقدام ساخت تصفیه‌خانه پساب صنعتی واحد بهره‌برداری به ظرفیت ۵ مترمکعب در ساعت در منطقه قشم، برنامه در حال اقدام ساخت سیستم تکمیلی تصفیه پساب صنعتی مناطق بهرگان، لاوان و سیری از طریق واحد مهندسی فرآورش بر اساس ویرایش جدید استاندارد پس از به پایان رسیدن مرحله مطالعات مفهومی و پایه و با رفع تنگناهای سیستم‌های تصفیه پساب و راه‌اندازی CFUهای موجود و برقراری سیستم تصفیه پساب‏‌های بهداشتی در بخش خشکی تمامی مناطق عملیاتی از برنامه‌های این شرکت برای مدیریت تصفیه و بازیافت پساب‌های صنعتی و بهداشتی است.

استفاده از آب بازیافتی برای مصارف آبیاری فضای سبز به‌طور کامل انجام شده است.

اقدام‌ها و برنامه‌های مقابله با آلاینده‌های نفتی در محیط زیست دریایی

برای مقابله با آلاینده‌های نفتی در محیط زیست دریایی، تهیه طرح اقتضایی مقابله با ریزش‌های نفتی در تمامی مناطق عملیاتی، تهیه دستورعمل مدیریت عملیات مقابله با آلودگی نفتی در مناطق عملیاتی، تأمین مواد امحاکننده بیولوژیکی و شیمیایی مقابله با آلودگی نفتی، اقدام به‌منظور تأمین تجهیزات فیزیکی مقابله با آلودگی نفتی (فاز نخست برای منطقه خارک) و بهره‌برداری از سامانه حرکت لکه‌های نفتی سازمان بنادر و دریانوردی  (pmosar.com) انجام شد.

برای آموزش کارکنان برنامه‌ریزی در دست اقدام شامل دوره‌های IMO Level ۱ & ۲ طی چند پکیج آموزشی به‌منظور ایجاد تعهدات لازم در شرح وظایف شغلی کارکنان مربوطه (برای تیم پیشرو مقابله، برای فرماندهان صحنه و مدیران و سرپرستان ارشد) هم‌زمان با تأمین تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی می‌شود.

برنامه نوسازی خطوط لوله آسیب‌دیده میدان ابوذر و 10خط لوله میدان درود به خارک و نوسازی خط لوله نفت ایلام ۲ به ایلام از دیگر اقدام‌ها در این زمینه است.

پروژه پاکسازی خاک‌های آلوده به ترکیبات نفتی

در این پروژه، اسلج و خاک‌های حوضچه‌های شماره ۳ پایین‌دست حوضچه اصلی کارخانه‌های ابوذر، فروزان و درود ۱، همچنین حوضچه درود ۲ به‌طور کامل به روش بیولوژیکی پاکسازی شده است. بستر حوضچه بزرگ اصلی پس از ساخت حوضچه بتنی تصفیه پساب و به‌منظور قطع جریان ورودی پساب‌ها به این حوضچه و پس از تخلیه اسلج موجود در آن، به روش بیولوژیکی پاکسازی خواهد شد.

پروژه لجن‌زدایی، لایروبی و بازیافت پساب و پسماند نفتی در جزیره لاوان

انجام لایروبی و بازیافت پساب حوضچه‌ها و انجام پاکسازی و امحای ۶۷ هزار تن خاک و رسوبات آلوده موجود در بستر حوضچه‌ها به‌ روش زیست‌پالایی با استفاده از میکروارگانیسم‌های تجزیه‌کننده نفت طبیعی بومی جزیره به‌صورت BIO PILE انجام شد.

کد خبر 457921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =