سال‌ها از پیشنهاد سهامداری پالایشگاه‌های خارجی غفلت شده بود

مدیر پیشین امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران و نماینده پیشین ایران در هیئت عامل اوپک با بیان اینکه اقدام وزارت نفت برای سهامداری پالایشگاه در ونزوئلا اقدام مثبتی است، افزود: متأسفانه سال‌ها از این اقدام که موجب تضمین بازار می‌شود، غفلت شده بود.

به گزارش شانا به نقل از مهر، محمدعلی خطیبی با اشاره به قرارداد ۲۰ ساله ایران و ونزوئلا گفت: دو کشور ایران و ونزوئلا عضو اوپک، مجمع کشورهای صادرکننده نفت (جی‌ئی‌سی‌اف) و مجمع بین‌المللی انرژی هستند و در این سازمان‌ها می‌توانند همکاری بسیار خوبی داشته باشند، کما اینکه در سال‌های گذشته نیز مواضع دو کشور نه‌تنها در مجامع بین‌المللی انرژی، بلکه در مجامع دیگر هم نزدیک بوده است.

وی افزود: صنعت نفت ونزوئلا پس از مواضع استقلال‌طلبانه آقای چاوز به‌دلیل ترک کردن کشورهای دیگر با خلأهای فنی مواجه شد و این خلأ را تا حدودی کشورهای مستقل دیگر می‌توانند پر کنند.

نماینده پیشین ایران در هیئت عامل اوپک با تأکید بر اینکه در این شرایط کشورهای وابسته نمی‌توانند کمکی کنند، گفت: با توجه به سابقه بیشتری که ایران در مقابله با تحریم‌ها دارد در این سال‌ها ایران هم کمک‌های زیادی به ونزوئلا در صنایع بالادستی و چه در صنایع پایین‌دستی کرده است، البته در این سال‌ها حضور شرکت‌های روس، چینی و ایرانی خلأ شرکت‌های نفتی غربی را پر کرده است.

خطیبی با بیان اینکه عمده تولید نفت ونزوئلا نفت سنگین است، تصریح کرد: نفت سنگین باید با میعاناتی رقیق شود و بهترین راه رقیق کردن آن با میعانات گازی ایران است. ما هم میعانات گازی مازاد داشته و داریم و همکاری خوبی از این جهت در این سال‌ها شکل گرفته است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نیازهای ونزوئلا در این سال‌ها فرآورده‌های نفتی بوده است که آن هم در مواقع حساس کمک‌هایی از جانب ایران دریافت کرده است. با توجه به مشکلات فنی که در برخی پالایشگاه‌های کشور به‌وجود آمده تولید فرآورده‌های نفتی با مشکل روبه‌رو شده و تا زمانی که این پالایشگاه به چرخه تولید بازگردند بنزین ایران به این کشورها صادر شده است.

 نماینده پیشین ایران در هیئت عامل اوپک تأکید کرد: زمینه‌های همکاری زیادی میان ایران و ونزوئلا چه در صنایع نفتی و چه غیرنفتی وجود دارد. در صنایع غیرنفتی مثل صنعت ساختمان‌سازی که برخی شرکت‌های ایرانی نیز حضور داشتند، همچنین زمینه کشاورزی که ظرفیت عظیمی وجود دارد.

 خطیبی با تأکید بر اینکه هیچ‌گاه این کمک‌ها بلاعوض نبوده است، گفت: هرکدام از کشورهای، مثل روسیه، ایران و چین کارهایی را که در این کشور انجام دادند بهای کار را گرفته‌اند.

تشکیل کلوپ تحریم‌ها

وی افزود: کشورهایی که مورد تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفتند از جمله ایران، ونزوئلا و روسیه با تشکیل کلوپ تحریم‌ها به یکدیگر کمک می‌کنند هدف تحریم محقق نشود و این کشورها از پا در نیایند.

نماینده پیشین ایران در هیئت عامل اوپک در پاسخ به اینکه مهم‌ترین مقاصد نفت ونزوئلا کجا بوده است، گفت: مهم‌ترین مقصد بازار نفت ونزوئلا کشور آمریکا است که پالایشگاه‌های آن به نفت سنگین و ترش متمایل هستند. چون آمریکا در این سال‌ها نفتشان را تحریم کرده بود به‌طور قابل‌توجهی درآمد نفتی آنها کاهش یافته بود، اما اخیراً با توجه به تحریم نفت روسیه توسط آمریکا و مذاکراتی که ونزوئلایی‌ها با آمریکا داشتند در حال بازگشایی این بازار و صادرات مجدد به آمریکا هستند.

خطیبی درباره سهامداری ایران با در یک پالایشگاه ونزوئلایی که در ماه اخیر و در پی سفر وزیر نفت به آمریکای لاتین رخ داد، گفت: این موضوع جدیدی نیست و در دهه‌های گذشته مسبوق به سابقه بوده است و کشورهای صادرکننده برای داشتن بازار تضمین‌شده سعی داشتند سهام پالایشگاه‌های پایین‌دستی را بخرند منتها شرط مشارکت این بوده است که خوراک این پالایشگاه توسط کشور بالادست تأمین شود.

وی افزود: از دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی کشورهای اوپک و غیراوپک سعی داشتند سهام پالایشگاه غیر از کشور خودشان را خریداری کنند تا امنیت بازارشان را بالا ببرند.

 نماینده پیشین ایران در هیئت عامل اوپک با بیان اینکه با این اتفاق یک بازار تضمین‌شده‌ای برای نفت ایران به‌وجود می‌آید، افزود: اینکه منتظر نوسان‌های بازار نفت باشیم و متناسب با شرایط نفت بفروشیم روش درستی نیست و باید اقدام‌هایی انجام دهیم که مطمئن باشیم نفتمان فروش می‌رود، یعنی درصدی از کل بازارهایمان را بازار تضمین‌شده تشکیل دهد.

خطیبی با اشاره به اینکه این اقدام‌ها سال‌هاست در کشورهای مختلف در حال انجام است و متأسفانه ما غفلت کردیم، تصریح کرد: برای مثال در بازار عظیم چین که بازار رو به رشدی هم هست می‌توانستیم سهمی از پالایشگاه چین را بخریم ولی در این زمینه‌ها اقدامی نشد، البته همیشه وزارت نفت معتقد به این دست اقدام‌ها بوده، اما مراجع بالاتر اهمیتی نمی‌دادند.

وی افزود: در دولت نهم و دهم پیشنهاد سهامداری در پالایشگاه چین را مطرح کردیم،‌ اما متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت، به‌طور طبیعی وزارت نفت هم سرخود نمی‌تواند این کار را انجام دهد و آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفت.

فروش سهام ایران در پالایشگاه‌های خارج از کشور

نماینده پیشین ایران در هیئت عامل اوپک تصریح کرد: در ۳۰، ۴۰ سال اخیر همواره این پیشنهاد مطرح می‌شده است و متأسفانه نه‌تنها سهامی جدید را خریداری نکرده‌ایم، بلکه سهم‌های پیشین در کشورهای کره‌جنوبی و آفریقای جنوبی و در چند کشور دیگر را هم فروختیم. به‌طور کلی این اقدام وزارت نفت، اقدام خوبی است و ای کاش در گذشته این رویکرد بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت.

خطیبی در پایان درباره شائبه جایگزینی نفت ایران با روسیه گفت: کشورها همیشه برای تأمین انرژی خود منافع خودشان را در نظر می‌گیرند، اما در مورد بازار نفت خام باید در نظر داشت جابه‌جایی در بازار نفت صورت می‌گیرد و از دست رفتن یک بازار تعبیر درستی نیست. یعنی برای مثال به ازای مقداری که نفت روسیه از بازار اروپا خارج شده و در بازار آسیا پیاده شده است بخش خوبی از ظرفیت بازار اروپا خالی شده و با توجه به اینکه نفت ایران توسط اروپا تحریم نیست، می‌تواند فرصت خوبی برای ورود ایران برای ورود به بازار اروپا باشد.

کد خبر 457987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =