پالایشگاه تهران ۵۰ درصد سوخت جت کشور را تأمین می‌کند

مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران با اشاره به اینکه پالایشگاه نفت تهران با تولید سوخت جت با کیفیت، نزدیک به ۵۰ درصد نیاز کشور به سوخت جت را تأمین می‌کند، گفت: مطالعات امکان‌سنجی برای احداث یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در پالایشگاه تهران با هدف حرکت به سمت‌ انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شانا، حامد آرمان‌فر روز شنبه (۲۱ خردادماه) در آیین رسمی بهره‌برداری از پروژه «استقرار سیستم پایش آنلاین پارامترهای محیط زیستی گاز خروجی دودکش کوره‌های منطقه جنوبی پالایشگاه تهران» در این باره اظهار کرد:  پالایشگاه نفت تهران هم‌اکنون ۱۵ درصد سهم انرژی کل سوخت کشور را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت پالایشگاه تهران با حداکثر ظرفیت تأکید کرد: پروژه‌هایی که از سال‌های گذشته در پالایشگاه تهران تعریف شده است، همسو با اهداف زیست محیطی و برای ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاه بوده است.

افزایش کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه نفت تهران با تکمیل واحد سی‌سی‌آر

مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران تصریح کرد: پالایشگاه تهران یکی از تولیدکنندگان عمده گازوئیل مطابق استاندارد یورو ۴ است و در عمل نیاز کلانشهر تهران را تأمین می‌کند.

آرمان‌فر همچنین درباره کیفیت بنزین تولیدی در این پالایشگاه گفت: پروژه سی‌سی‌آر پالایشگاه تهران از پانزدهم فروردین‌ماه پارسال آغاز شده است و با راه‌اندازی این پروژه، در سال‌های آینده کیفیت کل بنزین تولیدی در این پالایشگاه مطابق با استانداردهای یورو ۴ خواهد بود.

تبدیل نفت کوره تولیدی در پالایشگاه تهران به محصولات پتروشیمی

وی با اشاره به سهم ۲۱ درصدی نفت کوره از محصولات تولیدی پالایشگاه نفت تهران گفت: به‌منظور کاهش نفت کوره تولیدی در این پالایشگاه مذاکراتی با چند شرکت داخلی برای طراحی اولیه واحد جدید شده است که امیدواریم هفته آینده قرارداد آن با یکی از شرکت‌های طرف مذاکره امضا شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه حیات پالایشگاه نفت تهران به کاهش نفت کوره تولیدی در این پالایشگاه گره خورده است، مجوزهای لازم برای احداث واحد جدید از سوی سازمان‌های ذی‌ربط به‌سرعت صادر شود.

آرمان‌فر افزود: تبدیل نفت کوره به محصولات با ارزش پتروشیمی از جمله اهداف این پروژه است که امیدواریم سازمان‌های مرتبط نهایت همکاری در این زمینه را با پالایشگاه انجام دهند.

پالایشگاه تهران ۵۰ درصد سوخت جت موردنیاز کشور را تأمین می‌کند

وی همچنین با اشاره به اینکه سوخت جت تولیدی در پالایشگاه نفت تهران دارای بالاترین استانداردهای زیست‌محیطی است، گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد سوخت جت موردنیاز کشور در پالایشگاه تهران تولید می‌شود که دارای بالاترین استانداردهای آزمایشگاهی است.

مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران همچنین از انجام مطالعات امکان سنجی برای احداث یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در پالایشگاه نفت تهران خبر داد و افزود: لازم است با ایجاد جذابیت‌های لازم، حمایت‌های لازم برای اجرای این پروژه‌ها انجام شده و گام‌های مؤثری برای حرکت به سمت‌ انرژی‌های تجدیدپذیر در پالایشگاه برداشته شود.

به گزارش شانا، پروژه استقرار سامانه پایش آنلاین پارامترهای محیط زیستی گاز خروجی دودکش کوره‌های منطقه جنوبی پالایشگاه تهران به بهره‌برداری رسید؛ پایش آنلاین ۹ دودکش کوره‌های منطقه ب جنوبی پالایشگاه تهران به‌منظور سنجش پارامترهای محیط زیستی، پایش آنلاین دما و جریان گاز خروجی از دودکش‌ها و ارسال اطلاعات مطابق شیوه‌نامه و پروتکل سازمان حفاظت محیط زیست به‌صورت برخط به درگاه آن سازمان به‌منظور مدیریت کیفی فرآیندها و کنترل آلاینده‌های زیست محیطی از جمله اهداف این پروژه است.

سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این پروژه که به شکل Epc اجرایی شده، معادل ۲۷۰ میلیارد ریال بوده است؛ کارفرمای این پروژه که از سال ۹۷ آغاز شده، شرکت پالایش نفت تهران و پیمانکار آن شرکت پایش زیست آزما (Emaco) بوده است.

تجهیزات استفاده‌شده در سیستم پایش آنلاین از فناوری‌های روزآمد دنیا و دارای گواهینامه‌های کیفیت و تأییدیه عملکرد از مؤسسه MCERT انگلیس و مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست است.

تولید روزانه ۵ میلیون لیتر نفت سفید (برای تولید سوخت هوایی با بهترین کیفیت با بهره‌برداری از پروژه احداث واحد تصفیه نفت سفید)، تولید روزانه ۱۳ میلیون لیتر گازوییل یورو ۴ (برای توزیع در شمال شرق کشور و کلانشهر تهران با بهره‌برداری از پروژه احداث واحد تصفیه نفت گاز) و تولید روزانه ۷ میلیون لیتر بنزین پاک (برای توزیع در شمال شرق کشور با بهره‌برداری از پروژه تصفیه نفتا و ایزومریزاسیون) و پروژه تصفیه آب شهری (برای کاهش دورریز آب و تولید آب آبیاری فضای سبز پالایشگاه و آب آتش‌نشانی) از جمله پروژه‌های زیست محیطی پالایشگاه نفت تهران است. 

کد خبر 457994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =