صنعت نفت با همه توان در مدیریت بحران متروپل مشارکت کرد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، حادثه ساختمان متروپل آبادان را برای همه ملت ایران واقعه‌ای دردناک دانست و گفت: صنعت نفت کشور متناسب با امکانات و تجهیزاتی که در اختیار داشت برای جلوگیری از بروز تبعات بیشتر، در مدیریت این بحران پیش‌آمده مشارکت کرد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، عبدالله عذاری‌اهوازی با اشاره به اینکه برابر با تقسیم حوزه عملیاتی وزارت نفت، شرکت نفت و گاز اروندان در مجاورت شهرستان‌های آبادان و خرمشهر قرار دارد، اظهار کرد: در جریان بحران ساختمان متروپل آبادان و به دستور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، تمام امکانات مورد نیاز برای همکاری با ستاد مدیریت بحران حادثه بسیج شدند.

وی ادامه‌داد: به همین منظور نیز مدیران این شرکت‌ها برای تسریع در ساماندهی امکانات و تجهیزات در نخستین ساعات وقوع حادثه در محل متروپل حضور یافتند و زمینه ایجاد یک قرارگاه ویژه برای همکاری صنعت نفت با مدیریت بحران در زمینه امدادرسانی، پشتیبانی، تأمین تجهیزات، ماشین‌آلات و پشتیبانی لجستیکی فراهم شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان اضافه‌کرد: قرارگاه صنعت نفت متشکل از شرکت‌های نفت و گاز اروندان، ملی حفاری ایران، مناطق نفت‌خیز جنوب و پالایشگاه آبادان برای مشارکت در مدیریت بحران ساختمان متروپل به‌صورت روزانه اقدام به برنامه‌ریزی می‌کردند.

عذاری‌اهوازی با تأکید بر اینکه شرکت‌های نفتی با همه ظرفیت‌های خود وارد آبادان شدند، افزود: این ظرفیت‌ها شامل نیروهای امدادی و آتش‌نشانی، امکانات لجستیکی عظیم، ناوگان حمل‌ونقل، همچنین تجهیزات مختلف مصرفی مورد نیاز در امر آواربرداری بود.

جلوگیری از ایجاد شرایط ناگوارتر

وی تصریح‌ کرد: به‌کارگیری به‌موقع این امکانات در زمینه مدیریت بحران بسیار تأثیرگذار بود؛ تا جایی که با ورود به‌موقع صنعت نفت، می‌توان گفت که از ایجاد شرایط ناگوارتر در بحران ساختمان متروپل آبادان نیز جلوگیری شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره اینکه در ساعات اولیه این حادثه، صدها نفر از شهروندان به محل ساختمان متروپل مراجعه کرده بودند، گفت: این افراد هرکدام به امید یافتن عزیزان خود روی آوارها در حال رفت‌وآمد بودند.

عذاری اهوازی ادامه‌ داد: این درحالی بود که هرلحظه احتمال فروریختن بخش متزلزل ساختمان متروپل وجود داشت و باید ستون‌های ساختمان برای انجام عملیات آواربرداری و جست‌وجوی افراد، مقاوم‌سازی می‌شد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین بخش‌های مشارکت صنعت نفت در حوزه مدیریت بحران متروپل، انجام مقاوم‌سازی ستون‌های متزلزل آن بود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان تأکید کرد: شرکت‌های نفتی مستقر در قرارگاه ایجاد شده از سوی نفت و گاز اروندان، با تقسیم کاری که انجام دادند، امکانات خود را برای مقاوم‌سازی این ستون‌ها بکار گرفتند و از ایجاد فاجعه‌ای وسیع‌تر در متروپل جلوگیری کردند.

عذاری اهوازی، شتاب بخشی در امر آوربرداری را یکی دیگر از وظایف شرکت‌های نفتی مشارکت‌کننده در مدیریت بحران متروپل بیان‌ کرد و افزود: با توجه به حجم سنگین آوار در متروپل، استفاده از جرثقیل‌های ۵۰ و ۱۵۰ تنی در دستور کار قرار گرفت؛ در حالی این جرثقیل‌ها نصب شدند که عرض خیابان ساختمان متروپل، بسیار کم بود.

وی همچنین به تأمین ماشین‌های امدادی پله‌دار اشاره‌ کرد و گفت: باتوجه به اینکه تعدادی کارگر در محل ساختمان متروپل مشغول کار بودند (پیش از ریزش ساختمان) با کمک ماشین‌های امدادی پله‌دار، این افراد از داخل ساختمان بیرون آورده شدند. پای یکی از این کارگران در جریان بروز حادثه، قطع شد که با ورود به‌موقع امدادرسانان (با استفاده از ماشین‌های امدادی پله‌دار) جان وی نجات یافت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان یادآور شد: با همکاری پایگاه‌ بسیج این شرکت و حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان (وزارت نفت - جنوب) روزانه در هر وعده غذایی، بیش از یک هزار پرس غذا در بین نیروهای امدادی حاضر در محل متروپل توزیع شد.

سازمان مدیریت بحران در نفت و گاز اروندان ایجاد می‌شود

عذاری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای ایجاد سازمان مدیریت بحران در شرکت نفت و گاز اروندان اشاره‌ کرد و گفت: در کنار همه سیستم‌های ایمنی و پیشگیرانه در صنعت نفت، ضروری است سازمانی مستقل در حوزه مدیریت بحران ایجاد شود.

وی گفت: پیش از پایان سال ۱۴۰۰، دستورات لازم برای تشکیل این سازمان در شرکت نفت و گاز اروندان صادر شده است و هم‌اکنون تدوین دستورعمل اجرایی این سازمان در مراحل پایانی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان یادآور شد: ایجاد بحران محدود به منطقه شهری نیست و افزون بر این باید توجه داشت که واکنش فوری و به‌موقع در زمان حوادث می‌تواند از بروز تبعات بیشتر در بحران‌ها نیز جلوگیری کند، بنابراین سازمان مدیریت بحران نفت و گاز اروندان در همین زمینه تشکیل خواهد شد.

ایمنی همه ساختمان‌ها و تاسیسات نفت و گاز اروندان بررسی شد

عذاری به ابلاغیه وزیر نفت مبنی بر روزآمد کردن گزارش‌های ارزیابی و سطح‌بندی وضع ایمنی ساختمان‌های اداری و تأسیسات صنعت نفت اشاره‌ کرد و گفت: برابر با این ابلاغیه، ایمنی همه ساختمان‌ها و تأسیسات نفتی این شرکت بررسی شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه ارزیابی و سطح‌بندی وضع ایمنی تأسیسات نفتی نیز همواره به‌صورت مستمر در حال انجام است، ادامه داد: در صورت بروز هرگونه ایراد و اشکال، این تأسیسات در فرآیند احیا و تعمیر اساسی قرار می‌گیرند و این موضوع در شرکت نفت و گاز اروندان یک اولویت جدی به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان به اهمیت این ابلاغیه وزیر نفت که در جریان بروز حادثه تاسف‌بار متروپل آبادان صادر شده اشاره‌ کرد و گفت: پیشگیری از وقوع چنین حوادثی از مهم‌ترین اقدام‌هایی است که در دستور کار مجموعه‌های مختلف مدیریتی شرکت نفت و گاز اروندان قرار دارد.

عذاری یادآور شد: گزارش‌های ارزیابی و سطح‌بندی وضع ایمنی ساختمان‌های اداری و تأسیسات نفتی در این شرکت همگی به‌روز هستند.

کد خبر 458057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =