کاهش ۱۰ درصدی هدررفت گاز مایع در ایران/ تولید ال‌پی‌جی ۱۵ درصد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از کاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز مایع در هفت ماه پایانی سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ خبر داد و اعلام کرد صادرات این محصول افزایش یافته است.

مجید چگنی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا درباره اقدام‌های وزارت نفت دولت سیزدهم برای جلوگیری از هدررفت گاز مایع (ال‌پی‌جی) و افزایش تولید و صادرات آن اظهار کرد: گاز مایع محصولی ارزشمند در زنجیره تولید گاز طبیعی است که افزون بر کاربرد به‌عنوان سوخت، برای خوراک بسیاری از صنایع از جمله صنایع پتروشیمی به‌کار می‌رود.

وی افزود: با وجود ارزش ذاتی بسیار بالای این محصول، متأسفانه در سال‌های گذشته بخشی از گاز مایع در پالایشگاه‌های گازی به همراه گاز طبیعی به شبکه سراسری گاز تزریق و سوزانده می‌شد که پس از استقرار دولت سیزدهم، وزارت نفت یکی از اولویت‌های اساسی خود را جلوگیری از هدررفت ترکیبات ارزشمند از جمله گاز مایع قرار داد.

معاون وزیر نفت در امور گاز تأکید کرد: با اقدام‌های اساسی و زیرساختی از جمله راه‌اندازی بندر صادراتی سیراف پارس، برای تکمیل واحدهای باقی‌مانده در پالایشگاه‌های پارس جنوبی و راه‌اندازی واحدهای جمع‌آوری بخارات گازی در پالایشگاه‌های منطقه یک پارس جنوبی و بازاریابی فعالانه برای صادرات گاز مایع تولیدی، اکنون هدررفت گاز مایع به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است، به نحوی که با وجود افزایش ۱۵ درصدی تولید در هفت ماه پایانی سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، مقدار گاز مایع سوزانده‌شده در این مدت ۱۰ درصد کاهش یافت.

به گفته چگنی، در اثر این اقدام‌ها مقدار گاز مایع صادراتی در هفت ماه پایانی سال ۱۴۰۰ به ۲۶۰۸ هزار تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: همچنین به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش این محصول، فراخوان ثبت نام مجدد سرمایه‌گذاری برای ایجاد تأسیسات پتروشیمی با خوراک پروپان و بوتان با هدف ایجاد تأسیسات پتروشیمی در قالب قانون تنفس خوراک در اسفندماه برگزار شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: در این فراخوان ۲۶ طرح ثبت‌نام کرده‌اند و اکنون در حال تکمیل مدارک و ارائه طرح توجیهی خود هستند که با اجرای این طرح‌ها می‌توان امیدوار بود زنجیره ارزش این محصولات، تکمیل شود و خام‌فروشی آنها به حداقل ممکن برسد.
 

نسترن مجیدپور

کد خبر 458091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =