اجرای واحد RO مبین انرژی خلیج فارس با توان متخصصان ایرانی

واحد RO شرکت مبین انرژی خلیج فارس از سوی یک پیمانکار ایرانی با به‌کارگیری تازه‌ترین فناوری‌های روزآمد دنیا به‌منظور تبدیل پساب این شرکت به آب صنعتی با کیفیت، طراحی شد و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شانا، شرکت مبین انرژی خلیج فارس به عنوان تأمین‌کننده سرویس‌های جانبی صنایع پتروشیمی مستقر در منطقه عسلویه به‌منظور کاهش آلودگی، حفظ محیط زیست و صرفه­‌جویی در انرژی، چرخه تصفیه پساب مجتمع­‌های پتروشیمی را با احداث واحد آب‌شیرین‌کن به روش الترافیلتر و اسمز معکوس (RO) و برگشت آن به چرخه مصرف تکمیل کرد.

طراحی و ساخت مجموعه تصفیه­‌خانه پساب مبین انرژی خلیج فارس از سوی شرکت «ماشین‌سازی ویژه» و با اتکا به توان مهندسان داخلی و بر اساس تازه‌ترین فناوری‌های روزآمد دنیا طراحی و انجام شد.

تجهیزات این پروژه با وجود محدودیت‌های تحریم‌، مبتنی بر به‌روزترین فناوری‌های روزآمد دنیا از دو مسیر ساخت تجهیزات از سوی سازندگان داخلی و تشکیل زنجیره تأمین تجهیزات ضروری که باید از سازندگان خارجی تأمین می‌شد، تهیه شد.

در واحد تصفیه پساب، ۱۱۵۲۰ مترمکعب در روز پساب دریافتی از پتروشیمی با TDS حدود ۷۴۴۰ میلی‌گرم بر لیتر پس از عبور از مراحل اُزن‌زنی (با ظرفیت تولید ۳۰ کیلوگرم بر ساعت اُزن)، دیسک فیلتر، الترافیلتر و در نهایت با عبور از سه مرحله اسمز معکوس (RO)، ۱۸۲۴ مترمکعب آب سرویس با TDS کمتر از ۲۲۰۰ میلی­‌گرم بر لیتر و ۵۷۶۰ مترمکعب در روز آب دمین با TDS کمتر از ۵ میلی­‌گرم بر لیتر را برای استفاده دوباره به چرخه آب صنایع پتروشیمی بازمی­‌گرداند.

در این پروژه برای حذف سیستم پرخطر و آلاینده ضدعفونی با کلر برای نخستین بار در کشور از گاز اُزن که در نوع خود بالاترین بهره‌وری و کمترین خطراهای محیط زیستی را به همراه دارد، در قالب سه دستگاه اُزن ژنراتور به ظرفیت هرکدام ۱۰ کیلوگرم در ساعت پیش‌­بینی شد. پس از عبور از سیستم اُزن­‌زنی، حذف ذرات معلق تا ۵۰ میکرون و تولید آب با کدورت کمتر از ۰.۵NTU و در نهایت با عبور از سه مرحله RO، آب دمین (به فرآیندهای شیمیایی شامل حذف کلسیم، سولفات و منیزیم و تهیه آب خالص اصطلاحا آب دمین گفته می‌شود) تولید می‌شود.

این واحد زیست محیطی با سرمایه‌گذاری ۳.۶ میلیون یورو و ۱۵ میلیارد تومان، روز دوشنبه (۲۳ خردادماه) به بهره‌برداری رسید.

سمانه بیدمشک

کد خبر 458142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =