آزادسازی پول‌های مسدودشده بازرگانان ایرانی در ترکمنستان با پیگیری‌های وزیر نفت

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: بخش عمده پول‌های بازرگانان ایرانی که در دولت گذشته به‌دلیل قطع صادرات گاز ترکمنستان مسدود شده بود با پیگیری‌های مستمر وزیر نفت آزاد شد.

به گزارش شانا، مهدی صفری روز چهارشنبه (۲۵ خردادماه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صداوسیما با اشاره به دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم اظهار کرد: با فراهم شدن زمینه تجارت با ترکمنستان هم‌اکنون پایانه‌های مرزی باجگیران، اینچه‌برون و سرخس فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و این موضوع در افزایش سطح تجارت بخش خصوصی ایران با ترکمنستانی‌ها تأثیر زیادی خواهد داشت.

وی درباره مسدود شدن پول‌های بازرگانان ایرانی در ترکمنستان به‌دلیل قطع ناگهانی واردات گاز از این کشور آسیای میانه گفت: ترکمنستان در مقابل پول صادرات گاز به ایران پول‌های بازرگانان ایرانی را در بانک‌های خود مسدود کرده بود که خوشبختانه با تلاش و رایزنی وزیر نفت و دستور رئیس‌جمهوری بیشتر بازرگانان ایرانی پول خود را دریافت کرده‌اند.

بر پایه این گزارش، تا پیش از سال ۹۵ ترکمنستان یکی از اصلی‌ترین شریکان گازی ایران بود. روابط گازی تهران و عشق‌آباد با توجه به سختی گازرسانی به مناطق شمالی و شمال‌شرقی برای ایران و تمایل همیشگی ترکمنستان برای فروش گاز خود یک بازی برد-برد بوده است.

بر اساس قرارداد ۲۵ ساله‌ای که در سال ۱۹۹۷ میلادی میان ایران و ترکمنستان امضا شده است این کشور باید سالانه بین ۸ تا ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز به ایران صادر می‌کرد و ایران هم باید پول واردات را به‌حساب شرکت ترکمن گاز واریز می‌کرد. شایان ذکر است ایران و ترکمنستان دو خط لوله به مجموع ظرفیت انتقال روزانه حداکثر ۷۰ میلیون مترمکعب دارند.

کد خبر 458238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =