فشار حداکثری شکست خورد، صادرات نفت ایران افزایش یافت

یک مقام پیشین آمریکایی تأکید کرد: مهار برنامه هسته‌ای ایران بدون اجرای توافق برجام امکان‌پذیر نیست و ایران با وجود تحریم‌ها توانسته صادرات نفت خود را به شکلی خیره‌کننده افزایش دهد.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه کیهان، این روزنامه در ستون ویژه‌های خود نوشت: «رابرت آینهورن» (مقام ارشد و اسبق اداره کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا) ضمن تحلیلی که برای اندیشکده بروکینگز نوشته است، می‌نویسد:

«احیای برجام با همه کاستی‌های آن، تنها گزینه موجود برای آمریکاست. احیای برجام می‌تواند از تبدیل ایران به یک کشور دارای سلاح هسته‌ای حداقل برای هشت سال دیگر جلوگیری کند و چشم‌انداز یک رویارویی نظامی در سطح منطقه را کاهش دهد.

در صورت نبود توافق، ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند فشار اقتصادی کافی ایجاد کند تا منابع موجود برای فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای ایران را زیر فشار قرار دهد یا تهران را مجبور به پذیرش توافق هسته‌ای محدودتر از برجام کند.

چشم‌پوشی از بازگشت به برجام همچنین دست ایران را به‌منظور گسترش برنامه‌های هسته‌ای باز خواهد گذاشت، همان‌گونه که دولت بایدن در ژانویه ۲۰۲۲ به اسرائیلی‌ها اعلام کرد که زمان گریز هسته‌ای ایران به ۶ تا ۹ ماه کاهش یافته، کمپین فشار حداکثری شکست خورده است. هرگونه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تأثیری چندان نخواهد داشت و با وجود اقدام‌های تنبیهی آمریکا علیه چین برای معاملات نفتی با ایران، پکن همچنان برای همکاری‌ها با ایران به‌منظور دور زدن تحریم‌ها مصمم است.

با وجود شریکان راهبردی ایران یعنی چین و روسیه اعمال تحریم‌ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه تهران بی‌فایده خواهد بود، به‌گونه‌ای که نه‌تنها افزایش فشارها غیرممکن خواهد بود بلکه حفظ فشارهای کنونی نیز بسیار دشوار می‌شود. ایران فعالانه اقدام‌هایی را برای دور زدن تحریم‌ها دنبال کرده است، افزون بر این، کشورهای کلیدی اجرای تحریم‌های خود را کاهش داده‌اند.

صادرات نفت ایران به چین در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰ درصد افزایش یافته و در مجموع فروش نفت این کشور به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز یعنی بیشترین مقدار از زمانی که آمریکا در دولت ترامپ تحریم‌ها را دوباره علیه ایران اعمال کرد، رسیده است، ضمن اینکه در فضای بدون توافق، فشارهای تحریمی احتمالاً به روند کاهشی خود ادامه می‌دهند.

کد خبر 458349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =