پرونده گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار همدان بسته شد

استان همدان، نخستین استان سبز کشور در زمینه گازرسانی به شهرها و روستاهاست و با اجرای برنامه‌های تعریف‌شده، نخستین شرکت گاز استانی در کشور است که گازرسانی به همه شهرها و روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به انجام رسانده است. اجرای زیرساخت‌های گازرسانی در سال‌های گذشته تا جایی پیشرفت داشته که در قالب برنامه زمان‌بندی ۱۵ ماهه می‌توان همه صنایع موجود استان را به شبکه سراسری گاز متصل کرد. بر این اساس، یک هزار و ۱۲۶ واحد در ۱۵ شهرک صنعتی و ۹ ناحیه صنعتی فعال استان به شبکه گاز متصل شده است، همچنین ۶ مجتمع در شهرک‌های کشاورزی و دو مجتمع کشت گلخانه‌ای در حال بهره‌برداری هستند.

گفت‌وگوی هفته‌نامه مشعل با محمدصادق محبی‌نظر، مدیرعامل شرکت گاز استان همدان را در ادامه بخوانید.

لطفاً گزارشی از وضع گازرسانی در سطح استان ارائه کنید؟

همه ۳۱ شهر استان به شبکه گاز متصل شده و هم‌اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۸ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز برخوردارند. تاکنون ۹۶۱ کیلومتر خطوط انتقال گاز و ۹ هزار و ۷۷۲ کیلومتر، شبکه تغذیه و توزیع گاز در استان همدان اجرا شده و در مجموع ۴۴۹ هزار و ۳۳۰ خانوار شهری و ۲۲۰ هزار و ۸۰۹ خانوار روستایی استان، مصرف‌کننده گاز هستند. ۳۲۵ هزار و ۷۲۳ علمک در سطح استان نصب شده که ۱۷۱ هزار و ۷۶۶ عدد معادل ۵۳ درصد سهم شهرها و ۱۵۳ هزار و ۹۵۷ عدد معادل ۴۷ درصد سهم روستاهاست. کل مشترکان استان ۶۵۰ هزار و ۹۸۴ عدد شامل ۴۳۰ هزار و ۲۹۴ مشترک شهری و ۲۲۰ هزار و ۶۹۰ مشترک روستایی است. افزون بر مشترکان خانگی و تجاری، گازرسانی به ۳ هزار و ۶۷۲ مشترک صنعتی و کشاورزی، پنج نیروگاه و ۴۸ جایگاه سی‌ان‌جی نیز در جریان است.

چه اقدام‌هایی در حوزه گازرسانی به صنایع استان انجام شده است؟

تعداد کل صنایعی که در برنامه گازرسانی مصوبه شورای اقتصاد برای استان تعریف‌شده یک هزار و ۱۰۸ مورد است که در قالب این مصوبه، تاکنون ۵۷۲ صنعت به شبکه گاز متصل شده است. هم‌اکنون گازرسانی به ۴۲ صنعت نیز در دست اجراست.

یک هزار و ۱۲۶ واحد در ۱۵ شهرک صنعتی و ۹ ناحیه صنعتی فعال استان نیز به شبکه گاز متصل شده است، همچنین ۶ مجتمع در شهرک‌های کشاورزی و دو مجتمع کشت گلخانه‌ای نیز در حال بهره‌برداری هستند.

 لطفاً گزارشی از عملکرد سال ۱۴۰۰ شرکت گاز استان همدان در بخش‌های مختلف ارائه کنید.

اجرای بیش از ۲۳۱ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع، نصب ۳ هزار و ۴۹۸ انشعاب، جذب ۱۳ هزار و ۶۵۶ مشترک، اجرای پنج پروژه تعمیرات و نگهداری، نصب ۲۳۵ مورد ایستگاه‌های صنعتی، خرید ۱۰ هزار کنتور دیافراگمی غیرارتقایافته و... بخشی از عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۰ به‌شمار می‌آید.

سال گذشته تعمیر و کالیبراسیون ۲ هزار و ۳۰۰ تجهیز اندازه‌گیری انجام و ۲۰ هزار مترمکعب در ساعت جایگزینی گاز طبیعی در صنایع ثبت شد.

در حوزه پژوهش نیز ساخت پوشش لوله با نانو ذرات از ضایعات، سیستم هوشمندسازی هیترها، پیش‌بینی مصارف گاز، ساخت دستگاه بودارکننده گاز، اجرای پروژه راهکارهای درآمدزایی، اجرای پروژه تدوین تجربیات کارکنان، عقد تفاهم‌نامه با مراکز علمی، استقرار ایزو ۵۰۰۰۱ در خصوص ۳۲ ایستگاه گاز و ساختمان‌ها، استفاده از ظرفیت و بستر نظام پیشنهادها و پیوند آن با حوزه پیشنهادهای پژوهشی انجام شده است.

اکنون چه پروژه‌هایی در دستور کار شرکت است؟

۸۴ پروژه عمرانی در شرکت گاز استان همدان تعریف ‌شده است. اجرای پروژه ارائه خدمات ممیزی به‌منظور ثبت سیستم و صدور گواهینامه، برق‌رسانی به ایستگاه شیرین سو، پیاده‌سازی GIS در بسیاری از مناطق پیشرفت ۹۰ درصدی داشته است، همچنین اجرای باقی‌مانده گازرسانی به مرغداری کوهپایه، آویژه، شایسته سبز، دام‌گستر در جاده روستایی بارابند، احداث شبکه تغذیه شهرک سفال لالجین، گازرسانی به روستای مراد بالغی، ساخت ایستگاه تقلیل فشار جهت ۱۴ مورد کارگاه جاده مالیر و گازرسانی به صنایع تویسرکان هم در دستور کار قرار دارد. احداث خط تغذیه و CGS سوم شهر همدان، تهیه مصالح و ساخت ایستگاه ۲۰۰ هزار مترمکعبی شماره ۳ همدان، گازرسانی به صنایع بهار و اسدآباد، گازرسانی به کارخانه فراوری دولومیت نسوز وابسته به شرکت شستا، ترمیم و اصلاح ایستگاه CGS روستای جعفریه تویسرکان و ساخت ایستگاه تقلیل فشار جهت ۱۴ مورد کارگاه جاده مالیر نیز پیشرفت ۷۰ درصدی داشته‌اند. عملیات اعلان حریق انبار کالا، گازرسانی پراکنده شهرستان فامنین و شهرستان مالیر، انجام کارهای مکانیکال محوطه‌سازی و برقی ایستگاه عمان رزن، ایستگاه حفاظت از زنگ خط شمس‌آباد مالیر، توسعه و نگهداری نظام مدیریت یکپارچه، سامانه حفاظت الکترونیک ساختمان‌های اداری و ایستگاه‌های CGS رزن و اسدآباد هم از پیشرفت بالای ۵۰ درصد برخوردارند.

اقدام‌های‌ شاخص شرکت گاز استان همدان کدم‌اند؟

این شرکت در حوزه دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسان، به‌صورت سالانه در زمینه شاخص‌های عمومی و اختصاصی و در قالب سامانه تسما ارزیابی می‌شود و در سال ۱۴۰۰ رتبه برتر را در جشنواره شهید رجایی بین دستگاه‌های خدمت‌رسان سطح استان کسب کرده است.

همچنین جایگزینی گاز طبیعی با سوخت‌های میان تقطیر در صنایع استان در سال جاری بیش از ۲۰۰ درصد، گازرسانی به مشترکان شهری و روستایی بیش از ۱۳۳ درصد برنامه ابلاغ شده بوده است. شرکت گاز استان همدان به‌عنوان نخستین شرکت گاز استانی، گازرسانی به تمام شهرها و روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به انجام رسانده است.

کد خبر 458392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =