ایجاد کارگروه مشترک، انتقال توان فنی و تخصصی و شناسایی ظرفیت‌های همکاری ایران و عراق

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ایجاد کارگروه مشترک ایران و عراق برای همکاری در میدان‌های مشترک، انتقال فناوری و تجهیزات از ایران با تکیه بر توان شرکت‌های خصوصی و اعزام گروه‌های فنی و تخصصی از دو کشور برای شناسایی ظرفیت‌های همکاری را اهم سرفصل مذاکرات هیئت‌های ایرانی و عراقی برشمرد.

محسن خجسته‌مهر در گفت‌وگویی مشترک با شانا و پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران در تشریح مذاکرات طی نشست کارگروه مشترک همکاری‌های نفتی ایران و عراق گفت: مبتنی بر سیاست‌های تأکیدی جمهوری اسلامی ایران و تأکید مستمر وزیر نفت مبنی بر ارتقا و استحکام بخشی به همکاری‌های اقتصادی در زمینه نفت و گاز با عراق، امروز هیئتی بلندپایه به ریاست معاون وزیر نفت عراق متشکل از شرکت‌های حفاری و توسعه‌ای نفت و گاز این کشور با هیئتی متشکل از مدیران ارشد صنعت نفت ایران مذاکراه کردند و تبادل‌نظرهای مثبتی رد و بدل و تصمیم‌های سازنده‌ای اتخاذ شد.

وی از جمله مهم‌ترین محورهای همکاری ایران و عراق در این مذاکرات را در حوزه‌های اکتشاف، توسعه و تولید از میدان‌های مشترک دو کشور، جمع‌آوری گازهای همراه و گازهای مشعل میدان‌های نفتی عراق به‌ویژه میدان‌های نفتی در مجاورت مرزهای ایران اعلام کرد و افزود: در این نشست اعلام شد بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران این آمادگی دارد در زمینه همکاری‌های نفتی در حوزه‌های یادشده ورود کند، همچنین تصمیم‌ها و توافق‌هایی در زمینه مباحث آموزشی، انتقال فناوری انجام  و مقرر شد برای تدوین بسته‌های کاری در زمینه پرورش دانشجو و ارائه بورس تحصیلی از ظرفیت دانشگاه صنعت نفت استفاده کنیم و بر این اساس کل ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی وزارت نفت و دیگر بخش‌های خصوصی و پارک نوآوری و فناوری نفت در اختیار این تفاهم‌نامه قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره حضور ایران در عراق برای کمک‌های فنی و تخصصی به صنعت نفت این کشور گفت: در زمینه احیای برخی چاه‌های نفتی عراق مذاکراتی انجام شد و اعلام آمادگی کردیم می‌توانیم مشکلات فنی و تولیدی برخی چاه‌ها را به‌واسطه تیم‌های فنی ایران برطرف کنیم، ‌همچنین درباره اجرای حفاری چاه‌های نفتی مقرر شد یک بسته حفاری پیشنهادی از سوی عراق به جمهوری اسلامی ارائه شود و طرف ایرانی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای این هدف اقدام کند.

خجسته‌مهر افزود: در زمینه تولید مواد گل صنعت حفاری نیز صحبت و بنا شد کارخانه‌ای مشترک در یکی از مناطق آزاد با سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد شود و عراق بتواند از خدمات مربوط به آن استفاده کند.

وی با اشاره به دیگر توافق‌های دوجانبه تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و تحقیقاتی، همچنین خواهرخواندگی بین شرکت نفت بصره و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از دیگر مسائل مورد توافق دو طرف بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از ادامه مذاکرات طی امروز و فردا خبر داد و گفت: امیدواریم این دور از مذاکرات مناسبات راهبردی جدیدی را در زمینه مورد علاقه دو کشور در بر داشته باشد.

خجسته‌مهر به اشتراکات سیاسی، فرهنگی و تاریخی ایران و عراق اشاره کرد و گفت: زمینه ارتقای همکاری اقتصادی در حوزه‌های نفت و گاز، فرآورده، به‌ویژه در بخش اکتشاف، استخراج، توسعه و تولید فراهم است و به‌ نظر می‌رسد امروز زمان آن رسیده است تا بتوانیم گامی عملی در این زمینه برداریم.

وی درباره احتمال امضای توافق‌ و تفاهم‌نامه در این دور از مذاکرات گفت: مقرر شد صورت‌جلسه‌ای تنظیم و بر اساس آن تفاهم‌نامه و نقشه‌راه همکاری وزارتخانه‌های نفت ایران و عراق به امضای وزیران نفت دو کشور برسد.

کد خبر 458486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =