ظرفیت پالایش نفت آمریکا برای دومین سال پیاپی کاهش یافت

بر اساس تازه‌ترین داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ظرفیت پالایشگاه‌های نفت این کشور برای دومین سال پیاپی در سال ۲۰۲۱ میلادی کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تازه‌ترین داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا (زیرمجموعه وزارت انرژی آمریکا) نشان می‌دهد در پی تعطیلی کارخانه‌ها و تداوم کاهش توانایی آنها برای تولید بنزین و گازوئیل، ظرفیت پالایشگاه‌های نفت این کشور برای دومین سال پیاپی در سال ۲۰۲۱ میلادی کاهش یافت.

در پی تقاضای فزاینده سوخت همچنین کاهش حدود یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت پالایش آمریکا در سه سال گذشته به‌دلیل تعطیلی کارخانه‌ها، قیمت بنزین در سراسر این کشور به حدود ۵ دلار به ازای هر گالن رسیده است.

کاهش تقاضای سوخت در اوج شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا به کاهش حاشیه سود پالایشگاه‌ها و در نتیجه تعطیلی آنها منجر شد.

داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی این کشور در سال گذشته میلادی ۱۲۵ هزار و ۷۹۰ بشکه در روز کاهش یافته که این رقم افزون بر افت بیش از ۸۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی در سال ۲۰۲۰ بوده است.

به گفته یکی از اقتصاددانان بانک مرکزی دالاس، قیمت‌های بالای بنزین به‌زودی می‌تواند با کاهش سفر رانندگان سبب افت تقاضای سوخت شود. قیمت میانگین هر گالن بنزین معمولی بدون سرب در آمریکا روز سه‌شنبه به ۴ دلار و ۹۶۸ سنت رسید که نسبت به سال گذشته میلادی ۶۲ درصد افزایش داشته است.

ظرفیت پالایش آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی به بالاترین سطح یعنی ۱۸ میلیون و ۹۸۰ هزار بشکه در روز رسید و از آن زمان تاکنون با افت ۵.۴ درصدی معادل یک میلیون و ۳۰ هزار بشکه به ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است، همچنین ظرفیت پالایش این کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی با ۴.۵ درصد کاهش به ۱۸ میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه در روز رسید.

با بالا رفتن تقاضای بنزین، دیزل و سوخت جت، حاشیه سود پالایشگاه‌های آمریکا باوجود افزایش هزینه‌های نفت و گاز به‌شدت افزایش یافته است.

به گفته تحلیلگران، کاهش نرخ بیکاری در ایالات متحده و تقاضای محدود سفر می‌تواند سبب تداوم افزایش تقاضا شود.

مهم‌ترین عامل کاهش اخیر ظرفیت پالایشگاهی در آمریکا تعطیلی پالایشگاه الاینس در ایالت لوئیزیانا با ظرفیت پالایش روزانه ۲۵۵ هزار و ۶۰۰ بشکه بود که به‌دنبال آسیب‌های گسترده ناشی از طوفان آیدا در سال گذشته تعطیل شد.

به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این مقدار کاهش تنها تا حدی با افزایش ظرفیت در دیگر پالایشگاه‌ها جبران شد.

کد خبر 458488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =