۳ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۷
  • کد خبر: 458496
گزیده‌های نفتی هفته

اخبار مربوط به امضای تفاهم‌نامه همکاری نفتی و گازی ایران و قزاقستان، اعلام افزایش ۴۰ درصدی وصول مطالبات وزارت نفت، برگزاری نشست کارگروه مشترک همکاری‌های نفتی ایران و روسیه، تفاهم‌نامه همکاری وزارت نفت و بانک توسعه صادرات ایران، تأمین ۲۵ درصد گاز کشور از محل ذخیره‌سازی و بازنگری در نحوه واگذاری مطالعه میدان‌های نفت، گاز و میعانات گازی را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های نفتی و گازی در حضور رؤسای‌ جمهوری ایران و قزاقستان: در دومین روز از هفته‌ای که گذشت، تفاهم‌نامه همکاری‌های نفتی و گازی در حضور رؤسای جمهوری ایران و قزاقستان توسط محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا شد. بعدازظهر روز یکشنبه، ۲۹ خردادماه کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور برگزار شد و پس از آن در حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان و جواد اوجی، وزیر نفت، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک ایران و قزاقستان در حوزه نفت و گاز بین مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل شرکت کازمونای گاز قزاقستان امضا شد. پیش‌بینی می‌شود این تفاهم‌نامه که در بندهای آن به همکاری‌ در زمینه‌های مختلف اشاره شده است، در آینده‌ای نزدیک به قراردادهای مهم برای استفاده از ظرفیت‌ها و توسعه همکاری‌ها تبدیل شود.

تأکید رئیس‌جمهوری بر توسعه پتروشیمی خراسان با حرکتی جهادی در بیست‌وششمین سفر استانی: روز پنجشنبه هفته جاری رئیس‌جمهوری در جریان بیست‌وششمین سفر استانی خود از مجتمع پتروشیمی خراسان بازدید کرد و بر لزوم توسعه این مجتمع با اقدام‌های جهادی و تأمین آب و خوراک گاز موردنیاز این مجتمع تأکید کرد. سیدابراهیم رئیسی در دیدار مردمی در این استان همچنین گفت: به برکت اقتداری که مردم خلق کردند، بدون ایجاد تعهد جدید برای کشور، فروش نفت را افزایش دادیم.

افزایش ۴۰ درصدی وصول مطالبات وزارت نفت: جواد اوجی، وزیر نفت در هفته‌ای که گذشت و در حاشیه نشست کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در سه ماه نخست امسال وصول مطالبات وزارت نفت از محل فروش نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌ها، صادرات گاز و محصولات پتروشیمی نسبت به سه ماه نخست ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است. در این نشست همچنین گزارشی از عملکرد وزارت نفت درباره صادرات میعانات نفتی، فرآورده‌های نفتی و صادرات محصولات پتروشیمی و درآمدهای حاصل از فروش منابع نفتی در سه ماه نخست سال نسبت به سال ۱۴۰۰ ارائه شد.

برگزاری نشست کارگروه مشترک همکاری‌های نفتی و همکاری مشترک ایران و عراق در حوزه انرژی: نشست کارگروه مشترک همکاری‌های نفتی ایران و عراق صبح روز چهارشنبه (یکم تیرماه) به ریاست مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از طرف هیئت ایرانی و باسم محمد خضیر، معاون وزیر نفت عراق از طرف هیئت عراقی با حضور مدیران ارشد صنعت نفت دو کشور برگزار شد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این نشست از آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق خبر داد و گفت: ایران مایل است از مشارکت عراق در توسعه صنعت نفت و گاز بهره گیرد. معاون وزیر نفت عراق در امور اکتشاف در این نشست ضمن اشاره به تمایل وزیر نفت عراق تمایل به توسعه روابط و اتخاذ گام‌های گسترده‌تر از طریق تشکیل کارگروه مشترک، تأکید کرد که باید نقشه راهی برای گام‌های آینده و اهداف دو کشور تهیه شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه این نشست همچنین در گفت‌وگویی مشترک با شانا و پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایجاد کارگروه مشترک ایران و عراق برای همکاری در میدان‌های مشترک، انتقال فناوری و تجهیزات از ایران با تکیه بر توان شرکت‌های خصوصی و اعزام گروه‌های فنی و تخصصی از دو کشور برای شناسایی ظرفیت‌های همکاری را اهم سرفصل مذاکرات هیئت‌های ایرانی و عراقی برشمرد. متن این گفت‌وگو را از اینجا بخوانید.

تفاهم‌نامه همکاری وزارت نفت و بانک توسعه صادرات ایران: وزارت نفت و بانک توسعه صادرات ایران نیز در هفته‌ای که گذشته به‌منظور اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت مبنی بر توسعه ظرفیت‌ها، ایجاد هم‌افزایی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. هدف از این تفاهم‌نامه حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور داخلی صنعت نفت به‌منظور توانمندسازی و افزایش توان رقابتی آنها برای ساخت تجهیزات و صدور خدمات فنی و مهندسی در عرصه‌های بین‌المللی و ارتقای شاخص‌های بهره‌وری در اقتصاد ملی است. وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: به‌زودی با صدور مجوز از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی شاهد گام‌های عملی برای ارائه تسهیلات بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت نفت خواهیم بود.

تأمین ۲۵ درصد گاز کشور تا ۵ سال آینده از محل ذخیره‌سازی: رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد تا پنج سال آینده، حدود ۲۵ درصد گاز کشور از محل ذخیره‌سازی تأمین می‌شود. رضا نوشادی گفت: این مجموعه برای رسیدن به جایگاه شایسته در عرصه پراهمیت و راهبردی ذخیره‌سازی گاز طبیعی، برنامه‌های متعددی را تدوین کرده است که در قالب اجرای ۱۴ طرح شامل ذخیره‌سازی گاز در مخازن تخلیه‌شده هیدروکربوری، مخازن آبی و گنبدهای نمکی و  از طریق توسعه مخازن هیدروکربوری و تخلیه زودهنگام و ایجاد مخزن ذخیره‌سازی انجام می‌شود تا چشم‌انداز تأمین حدود ۲۵ درصد نیاز از محل مخازن ذخیره‌سازی عینیت بخشیده شود.

بازنگری در نحوه واگذاری مطالعه میدان‌های نفت و گاز به دانشگاه‌ها: معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت نیز در دومین روز هفته جاری در گفت‌وگو با شانا از بازنگری در نحوه واگذاری مطالعه میدان‌های نفت و گاز به دانشگاه‌ها خبر داد و افزود: بر اساس تصمیم‌گیری‌ها، شکل واگذاری مطالعاتی کار به دانشگاه‌های کشور از میدان‌محور به سمت فناوری‌محور خواهد رفت، بنابراین بسته‌های فناوری مورد نیاز صنعت نفت مشخص شده و نحوه جدید همکاری با دانشگاه در حال تدوین و اجراست.

گزارش بانک مرکزی درباره افزایش تولید و صادرات نفت، گاز و میعانات گازی: بانک مرکزی طی هفته‌ای که گذشت، در گزارشی اعلام کرد: افزایش قابل ملاحظه ارزش افزوده گروه نفت در سال ۱۴۰۰ بیشتر ناشی از افزایش تولید و صادرات نفت خام، گاز طبیعی و میعانات گازی نسبت به سال پیش از آن است. بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی کشور در فصل پاییز سال گذشته ۴.۸ درصد و در زمستان گذشته ۵.۷ درصد بوده است. به این ترتیب در دو فصل نخست عملکرد دولت سیزدهم رشد اقتصادی فصلی کشور به‌طور میانگین ۵.۲۵ درصد بوده است. این در حالی است که از پاییز ۱۳۹۲ تا تابستان ۱۴۰۰ در دولت‌های یازدهم و دوازدهم متوسط رشد فصلی اقتصاد ایران ۱.۴۵ درصد بوده است. به این ترتیب در دولت سیزدهم تاکنون رشد اقتصادی کشور ۳.۶ برابر بزرگ‌تر از رشد اقتصادی دولت قبل بوده است.

دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم و ادامه وصول طلب‌های نفتی و گازی: محمدعلی خطیبی، مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران نیز در هفته جاری به شانا گفت: با تقویت دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم توانستیم طلب گازبهای خود را از عراق بگیریم و به نظر می‌رسد وزارت نفت باید با استفاده از دیپلماسی انرژی دیگر طلب‌های نفتی و گازی خود را نیز هرچه زودتر با همکاری بانک مرکزی و وزارت امور خارجه وصول کند. امروزه در بازارهای انرژی همه کشورها به‌دنبال منافع خود هستند و اگر ایران به‌دنبال منافع خود نباشد کشورهای دیگر همچنان از باز پس دادن پول‌های مسدودشده نفت و گاز ایران در حساب‌های خود سر باز می‌زنند، در این زمینه دیگر مراکز و وزارتخانه‌های ذی‌ربط نباید وزارت نفت را در این مسیر تنها بگذارند. متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

گازرسانی حداکثری به نیروگاه‌های کشور: محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز در هفته جاری در گفت‌وگو با شانا از گازرسانی حداکثری به نیروگاه‌های کشور خبر داد و اعلام کرد: وضع گازرسانی به نیروگاه‌ها مطلوب است و روزانه حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تزریق می‌شود.

ابلاغ مصوبه افزایش حقوق کارکنان صنعت نفت: در هفته‌ای که گذشت پس از کش‌وقوس‌های فراوان بین دولت و مجلس و انتظارهای طولانی کارمندان و کارگران، بالاخره تکلیف میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران مشخص شد و وزیر نفت نیز مصوبه افزایش حقوق کارکنان رسمی، قراردادهای مدت‌معین و مدت‌موقت صنعت نفت را ابلاغ کرد. براساس این ابلاغیه افزایش حقوق کارکنان قراردادهای مدت‌معین و مدت‌موقت بر مبنای مصوبه شورای‌عالی کار در سال ۱۴۰۱ اعمال خواهد شد.

گزارش هفته: اگر می‌خواهید از برنامه‌های وزارت نفت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و اقدامات این صنعت در حوزه گاز در دولت سیزدهم مطلع شوید، دو گزارش شانا با عنوان «حمایت تمام‌قد وزارت نفت از تأمین‌کنندگان فناوری‌های دانش‌بنیان» و «از افزایش صادرات گاز طبیعی تا توسعه گازرسانی در ایران » را مطالعه کنید.

بازتاب‌های هفته: سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در هفته‌ای که گذشت درباره وصول درآمدهای نفتی گفت: هم‌اکنون درآمدهای حاصل از فروش نفت پس از ۹۰ روز وصول می‌شود، موانع موجود برای دریافت منابع حاصل از فروش نفت که به‌دلیل تحریم‌ها وجود داشت تا حد خوبی برطرف شده است.

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در هفته جاری در حاشیه نشست هیئت دولت درباره میزان فروش نفت و تأمین منابع مالی کشور گفت: فروش نفت نسبت به دوره گذشته بهتر شده است، افزون بر افزایش قیمت رقم صادرات افزایشی بوده و مقداری که روی آب ذخیره شده بود هم روانه بازارهای جهانی شده است. فروش نفت نسبت به دوره قبل بهتر شده است، هم قیمت نفت افزایش داشته و صادرات صعودی بوده و مقداری که روی آب بوده فروخته شده است.

بازتاب‌ها درباره تفاهم‌نامه افزایش دو برابری سوآپ گازی ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران در هفته‌ای که گذشت، ‌ نیز ادامه داشت. علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در برنامه جهان‌آرای شبکه افق سوآپ گازی را معامله‌ برد - برد اعلام کرد و گفت: ثمره سوآپ گازی توسط مردم دیده شد، معامله برد - برد همین است، اما در دولت گذشته با توهم اینکه نیازی به آنها نداریم این کار عملی نشد. هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با شانا در این باره گفت: تفاهم‌نامه افزایش دو برابری سوآپ گازی ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران، همچنین وصول مطالبات گازی ایران از عراق به‌معنای احیای دیپلماسی انرژی کشور است.

کد خبر 458496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =