صدوسی‌وهفتمین نشست کمیسیون اقتصادی اوپک برگزار شد

یکصدوسی‌وهفتمین نشست کمیسیون اقتصادی اوپک به مدت دو روز در محل دبیرخانه این سازمان در وین برگزار شد.

به گزارش شانا، یکصدوسی‌وهفتمین نشست هیئت کمیسیون اقتصادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با حضور افشین جوان، نماینده ملی جمهوری اسلامی ایران در روزهای ۲۱ و ۲۲ ژوئن در وین برگزار شد. در این نشست‌ها تازه‌ترین وضع اقتصاد جهان و بازارهای جهانی نفت خام بررسی و در انتها گزارش نهایی برای نشست وزیران نهایی شد.

بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی جهان از ۵.۸ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش می‌یابد. این در حالی‌ است که تنش بین روسیه و اوکراین، ادامه رفتار فصلی و شیوع کرونا، افزایش تورم جهانی و سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی در اروپا و آمریکا به نااطمینانی کاهشی رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ دامن می‌زند.

بر همین اساس، رشد تقاضای نفت از روزانه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ می‌رسد.

بر اساس مذاکرات در این نشست، به نظر می‌رسد برآورد اوپک از رشد تقاضا در سال ۲۰۲۲ میلادی بسیار خوشبینانه باشد. این در حالی است که برآورد مؤسسه ریستاد انرژی از رشد تقاضا در سال ۲۰۲۲، حدود ۲ میلیون بشکه در روز، برآورد مؤسسه وود منکنزی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز و برآورد مؤسسه آرگوس حدود ۲ میلیون بشکه در روز است.

رشد عرضه نفت کشورهای غیر اوپک در  سال ۲۰۲۲، حدود ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز برآورد شده است.

بر اساس گزارش ارائه شده یکصدوسی‌وهفتمین نشست هیئت کمیسیون اقتصادی اوپک، تولید نفت روسیه در ماه آوریل ۲۰۲۲ نسبت به ماه مارس و به‌دلیل تحریم‌های اعمال‌شده به این کشور حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

در پایان این نشست و بر اساس سناریوی مرجع ذخیره‌سازی‌های تجاری کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) در سه ماه دوم سال ۲۰۲۲، حدود ۲۳۸ میلیون بشکه و در سه ماه سوم ۱۵۸ میلیون بشکه پایین‌تر از میانگین پنج‌ساله ۲۰۱۹-۲۰۱۵ قرار گرفته است.

در سه ماه چهارم این رقم حدود ۱۰۴ میلیون بشکه در روز برآورد شده است. این سناریو نشان می‌دهد احتمال می‌رود بازار تا سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی نیاز به عرضه بیشتر نفت برای ایجاد تعادل در بازار دارد.

این نشست پس از دو روز گفت‌وگو و تبادل‌نظر میان کارشناسان پایان یافت.

کد خبر 458506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =