دیپلماسی اوجی در ۹ ماه و ۴ روز/ گسترش مرز تعاملات نفتی در دولت سیزدهم

مرز تعاملات نفتی در دولت سیزدهم با نگاه به کشورهای همسایه افزایش گسترده‌ای یافت و ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین، ترکمنستان، چین، روسیه و آذربایجان در مسیر تازه‌ای قرار گرفت.

به گزارش شانا، وزارت نفت همسو با نگاه دولت سیزدهم مبنی بر افزایش تعاملات بین‌المللی با نگاه ویژه به همسایگان گام‌های مؤثری در عمر کمتر از یک ساله دولت سیزدهم برداشته است. نخستین گام ارتباط با ترکمنستان بود.

ترکمنستان: هنوز حکم وزارت جواد اوجی بر نفت خشک نشده بود (۱۹ روز پس از اینکه سکان وزارت نفت را در دست گرفت) که عازم ترکمنستان شد. نبود توازن بین عرضه و تقاضا و پیش‌بینی زمستانی سرد (۱۴۰۰) وزیر نفت را مصمم کرد رابطه تیره با ترکمنستان را احیا و قفل روابط دو کشور را باز کند، سرانجام هفتم آذرماه قفل این روابط باز و قرارداد عملیات سوآپ سه‌جانبه میان ترکمنستان، ایران و آذربایجان در حاشیه پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) امضا شد. ایران بر اساس این قرارداد سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به آذربایجان تحویل می‌دهد. روابط ایران و ترکمنستان اما به این قرارداد ختم نشد و دو کشور در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی و فرآورده‌های نفتی هم تفاهم‌نامه امضا کردند.

ونزوئلا: اردیبهشت‌ماه امسال وزیر نفت برای گسترش مرزهای دیپلماسی انرژی کشور با همراهی هیئت ۱۲ نفره عازم بعضی از کشورهای آمریکای لاتین شد. ونزوئلا نخستین مقصد وزیر نفت بود. اوجی در این سفر با بالاترین مقام اجرایی این کشور و برخی مدیران آن دیدار  و گفت‌وگو کرد و در توئیتی نوشت: روابط ایران و ونزوئلا سابقه تاریخی دارد و ما می‌خواهیم از تمامی ظرفیت‌ها برای توسعه روابط و ‌همکاری‌های مشترک بهره‌گیری کنیم.

کوبا: هاوانا مقصد دوم وزیر نفت در سفر به آمریکای لاتین بود، وی در این سفر با مقام‌های ارشد این کشور از جمله میگل دیاز کانِل، رئیس‌جمهوری کوبا، ریکاردوکابریساس روس، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری کوبا، وزیران نفت و انرژی این کشور گفت‌وگو کرد و راه‌های همکاری دو کشور در بخش انرژی بررسی شد.

نیکاراگوئه: وزیر نفت همچنین در جریان سفر به کشورهای آمریکای لاتین به ماناگو هم رفت و در این سفر افزون بر دیدار و گفت‌وگو با دانیل اورتگا، رئیس‌جمهوری و گوستاوو پورراس کورتس، رئیس مجلس ملی نیکاراگوئه در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با حضور ۶ وزیر کابینه نیکاراگوئه حضور یافت و درباره همکاری‌های دوجانبه رایزنی کرد. وی در دیدار با اورتگا تأکید کرد: ایران یاور کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه نیکاراگوئه در روزهای سخت تحریم آمریکا بوده و هست. سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت از حفظ استقلال، آزادی و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها و مداخله نکردن در دیگر کشورهاست، از این رو مداخله بعضی از کشورها در امور داخلی نیکاراگوئه را به‌شدت محکوم می‌کنیم.

رهاورد سفر به آمریکای لاتین: امضای هشت قرارداد و تفاهم‌نامه با سه کشور آمریکای لاتین در بخش‌های توسعه و تولید در میدان‌های نفت و گاز، ارتقا و نوسازی پالایشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی، آموزش نیروی انسانی و کارشناسی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صدور خدمات فنی مهندسی و انتقال فناوری و توسعه بازارهای صادراتی نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی رهاورد سفر جواد اوجی، وزیر نفت و هیئت همراه به سه کشور آمریکا لاتین بوده و درهای جدیدی از دیپلماسی انرژی از سوی وزارت نفت گشوده شده است.

عمان: ۳۰ اردیبهشت‌ماه امسال ایستگاه دیپلماسی وزارت نفت به عمان رسید. جواد اوجی در این سفر دیدارهای فشرده‌ای با وزیران خارجه و نفت این کشور داشت. در این سفر بر سر صادرات خدمات فنی- مهندسی در حوزه صنعت نفت، گاز، تجارت فرآورده و محصولات پتروشیمی، تشکیل کمیته فنی مشترک برای توسعه میدان هنگام و تجارت و صادرات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی توافق شد.

باکو: جواد اوجی خردادماه امسال (۱۴۰۱) برای نشان دادن تصویری از صنعت نفت ایران در همایش بین‌المللی انرژی جمهوری آذربایجان در جمع وزرا و نمایندگان حدود ۳۰ کشور جهان بیان کرد: تحریم‌کنندگان تصور می‌کنند با ابزار تروریستی تحریم می‌توانند مانع توسعه و پیشرفت ایران شوند، اما این تحریم‌ها شمشیری دولبه است که گریبانگیر خودشان شده است. در همین سفر بود که تفاهم‌نامه دو برابر شدن عملیات سوآپ سه‌جانبه میان ترکمنستان، ایران و آذربایجان به امضای جواد اوجی، وزیر نفت و  میکائیل جباراُف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان رسید.

روسیه: وزارت نفت اوایل خردادماه امسال میزبان هیئت عالی‌رتبه روسیه به ریاست الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر این کشور شد. دیداری که دو کشور در آن بر گسترش همکاری نفتی تأکید و جواد اوجی هم بیان کرد: بنا داریم در دولت سیزدهم سطح روابط تجاری با روسیه را در بخش‌های مختلف اقتصادی به سقف ۴۰ میلیارد دلار در سال برسانیم. دستاورد نشست هیئت عالی‌رتبه ایران و روسیه امضای سه سند همکاری با عناوین بیانیه مشترک، تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و اتحادیه صنایع شیمیایی روسیه، همچنین دوازدهمین پروتکل اجلاس گروه کاری همکاری‌های حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امضا شد.

حضور در اوپک و جی‌ئی‌سی‌اف: وزیر نفت همچنین در عمر ۱۰ ماهه دولت سیزدهم در ۹ نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس)، نشست‌های اوپک و مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور فعالی داشته است.  

وزیر نفت از سوم شهریورماه امسال که سکان وزارت نفت را در دست گرفته تاکنون افزون بر این دیدارها و مذاکرات دیدارهای با مقام‌های عراق، ارمنستان، مدیران شرکت‌های چینی و برخی سفرا برای پیشبرد اهداف صنعت نفت داشته است.

کد خبر 458554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =