فروش نفت کشور وضع مناسبی دارد/ برنامه‌ای برای تغییر قیمت سوخت نداریم

رئیس‌جمهوری گفت: فروش نفت کشور در وضع مناسبی قرار دارد و برای بازگرداندن ارز حاصل از نفت و محصولات غیرنفتی همه تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی شامگاه شنبه (چهارم تیرماه) در ششمین گفت‌وگوی مستقیم تلویزیونی با مردم درباره افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی و تأثیر آن بر گرانی‌ها در کشور گفت: در کشورهای دیگر دو مشکل سوخت و افزایش قیمت‌ها در کالای اساسی وجود دارد، اما در کشور مشکل سوخت نداریم و برنامه‌ای هم برای تغییر قیمت سوخت وجود ندارد. قیمت سوخت و کالاهای اساسی در بسیاری از کشورها از دو تا پنج برابر شده است.

وی با تشریح وضع کشور در زمان آغاز دولت سیزدهم افزود: در زمان تحویل گرفتن دولت با تورم ماهانه ۶۰ درصد، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی و رشد نقدینگی روبه‌رو بودیم، همه اینها را مردم می‌دانند، این موارد باعث تورم است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: بعضی مطرح کردند که به نسبت افزایش پول نفت، درآمدها کجا هزینه می‌شود؟ که باید گفت ۴۰ درصد درآمد نفت در حساب صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد. برخلاف سال‌های گذشته که از رهبر معظم انقلاب استجازه می‌شد و بخشی از منابع این صندوق در بودجه به‌عنوان منابع استفاده می‌شد، امسال نخستین سالی است که از این منبع استفاده نکردیم و یکی از منابع را از دست دادیم و الان نداریم.

رئیسی اظهار کرد: ۴۰ درصد درآمد نفت در صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد، ۱۴ درصد هم برای توسعه میدان‌های نفتی و فقط ۴۵ درصد پول فروش نفت در اختیار دولت است که برای واردات کالاهای اساسی، مسئله کرونا و مسائل مختلفی که برای کشور وجود دارد، اختصاص می‌یابد.

وی گفت: فروش نفت کشور در وضع مناسبی قرار دارد و برای بازگرداندن ارز حاصل از نفت و محصولات غیرنفتی همه تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر تعییر نکردن قیمت بنزین اعلام کرد: اگر قرار باشد کاری انجام شود ما با اطلاع دادن به مردم و تبیین و با تمهیدات آن را انجام می‌دهیم.

رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره سیاست همکاری با همسایگان در دولت سیزدهم تصریح کرد: سیاست همکاری با کشورهای همسایه جزو اولویت‌های ما بوده که تاکنون نتایج خوبی از جمله مثبت شدن تراز تجاری کشور را به‌دنبال داشته است. در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی با ۱۸ کشور قراردادهایی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار داشته‌ایم. در زمینه صادرات نفتی هم با وجود تهدیدها و تحریم‌های دشمن، امروز در شرایط خوبی هستیم و اوضاع بهتری را هم در پیش خواهیم داشت.

کد خبر 458577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =