رئیسی: مسئولان عالی ایران و عراق اراده‌ای جدی برای توسعه روابط در همه حوزه‌ها دارند

رئیس‌جمهوری در نشست مشترک خبری با نخست‌وزیر عراق با اشاره به سیاست اصولی دولت سیزدهم برای گسترش روابط با همسایگان اظهار کرد: مسئولان عالی ایران و عراق اراده‌ای جدی برای توسعه روابط در همه حوزه‌ها دارند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی بعدازظهر یکشنبه (پنجم تیرماه) ماه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، ضمن ابراز خرسندی از سفر وی به ایران، گفت: روابط ایران با عراق معمولی و سنتی نیست، بلکه روابطی بسیار عمیق است که ریشه در فرهنگ، اعتقادها و باورهای مشترک دیرینه دو ملت و دو کشور دارد و امروز مسئولان عالی دو کشور اراده‌ای عمیق و جدی برای توسعه روابط در همه حوزه‌ها دارند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به سیاست اصولی دولت سیزدهم برای گسترش روابط با همسایگان افزود: امروز عراق را نزدیک‌ترین ملت به ملت ایران می‌بینیم و نزدیک‌ترین روابط در حوزه‌های مختلف را با عراق داریم. در بین همسایگان بیشترین و نزدیک‌ترین روابط را با عراق داریم.

وی گفت: در مذاکرات امروز درباره روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین دو کشور گفت‌وگو و توافق کردیم تعاملات دو کشور در این حوزه‌ها گسترش یابد.

رئیسی با بیان اینکه در گفت‌وگو با نخست‌وزیر عراق بر تسریع در اجرای طرح اتصال ریلی شلمچه و بصره توافق شد، یادآور شد: بهره‌برداری از این طرح تأثیر زیادی در تسهیل و افزایش مراودات بین دو کشور دارد.

وی اظهار کرد: در مذاکرات دو طرف قرار شد گام‌هایی تازه برای تسهیل روابط پولی و بانکی فیمابین برداشته شود.

وی در ادامه با اشاره به تأکید سران ایران و عراق برای تقویت ارتباط کشورهای منطقه با یکدیگر تصریح کرد: بر این باوریم که گفت‌وگوهای مسئولان کشورها می‌تواند مسائل منطقه را حل کند و تأکید کردیم که حضور یا دخالت بیگانگان در منطقه نه‌تنها مشکل‌گشا نیست، بلکه مشکل‌ساز نیز هست، بنابراین بر لزوم مذاکره مسئولان کشورهای منطقه برای حل مشکلات و مسائل با یکدیگر تأکید کردیم.

رئیسی افزود: حسن روابط دوجانبه و منطقه‌ای بین عراق و ایران می‌تواند در نقش‌آفرینی دو کشور در منطقه و مسائل بین‌المللی بسیار تأثیرگذار باشد.

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: ایران در روزهای سخت در کنار عراق بوده و همواره در کنار یکدیگر خواهیم ماند. علاقه و ارتباط دو همسایه هرگز به سردی نخواهد گرایید و روابط دو طرف روز به روز در حال افزایش و گسترش است. بدون تردید سفر جناب آقای کاظمی نخست‌وزیر و هیئت محترم همراهشان به ایران می‌تواند نقطه عطفی برای روابط دو کشور باشد.

نخست‌وزیر عراق نیز در این نشست خبری با اشاره به روابط تاریخی، فرهنگی و دینی ایران و عراق گفت: در جریان گفت‌وگوهای انجام‌شده راهکارهای ارتقای سطح روابط دوجانبه را مورد بحث قرار دادیم.

نخست‌وزیر عراق روابط بغداد با جمهوری اسلامی ایران را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: امروز توافق کردیم در چارچوب مصالح و منافع مشترک دو ملت و کشور روابط تجاری را تقویت کنیم.

وی در ادامه سخنانش با اشاره اینکه در بخش دیگری از گفت‌وگوهایمان چالش‌هایی را که منطقه با آن روبه‌روست مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادیم، تصریح کرد: توافق کردیم به‌طور مشترک برای برقراری ثبات و آرامش در منطقه تلاش کنیم.

الکاظمی با بیان اینکه در گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری ایران درباره مسائل سرنوشت‌سازی که ملت‌های منطقه با آن روبه‌رو هستند، صحبت کردیم، یادآور شد: دو کشور توافق کردند که حمایت خود را از آتش‌بس در یمن و لزوم گفت‌وگو برای پایان دادن به جنگی که مردم این کشور را با رنج بسیار روبه‌رو کرده است، اعلام کنند.

نخست‌وزیر عراق گفت: همچنین توافق کردیم برای مقابله با چالش‌های حوزه امنیت غذایی که به سبب جنگ اوکراین ایجاد شده است، تلاش‌های مشترکی داشته باشیم‌.

کد خبر 458640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =