توافق گروه ۷ به‌منظور بررسی اعمال محدودیت قیمت برای نفت روسیه

گروه هفت قدرت اقتصاد جهان از توافق این گروه برای بررسی اعمال محدودیت قیمت بر نفت روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با هدف کاهش توان مسکو در تنش‌های میان این کشور با اوکراین، اعضای گروه هفت روز سه‌شنبه (هفتم تیرماه) توافق کردند که اعمال ممنوعیت بر نقل‌وانتقال نفت روسیه را که بالاتر از قیمت مشخصی فروخته شده است، بررسی کنند.

درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین و پیامدهای اقتصادی خیره‌کننده آن، به ویژه تورم فزاینده در زمینه موادغذایی و انرژی، نشست امسال گروه هفت را تحت‌تأثیر قرار داده بود.

اعمال سقف قیمت نفت فشارهای موجود ناشی از تحریم‌های غرب علیه مسکو را تشدید می‌کند، فشارهایی که به گفته اولاف شولتز، صدراعظم آلمان تا زمان ادامه تنش‌ها تداوم خواهد یافت.

شولتز در کنفرانس خبری پایانی نشست سه روزه گروه هفت گفت: تنها یک راه وجود دارد و آن این است که پوتین بپذیرد برنامه‌هایش در اوکراین موفق نخواهد شد.

هدف از اعمال سقف و محدودیت قیمت این است که خدمات مالی، بیمه و حمل‌ونقل محموله‌های نفتی را با سقف قیمت مرتبط کنیم. شرکت حمل‌ونقل یا واردکننده تنها در صورتی می‌تواند این کالاها را دریافت کند که به حداکثر قیمت تعیین‌شده برای نفت روسیه متعهد باشد.

رهبران گروه هفت در بیانیه خود اعلام کردند: ما از همه کشورهای همفکر دعوت می‌کنیم که در اجرای این تصمیم به ما بپیوندند.

گروه هفت اعمال سقف قیمت‌ها را راهی برای جلوگیری از بهره‌وری مسکو از تنش با اوکراین می‌داند؛ تنش‌هایی که سبب افزایش شدید قیمت‌های انرژی شده است و تلاش‌های غرب برای محدود کردن واردات نفت و گاز روسیه را از بین می‌برد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماه ژوئن خود اعلام کرد که با وجود کاهش مقدار صادرات نفت روسیه، درآمدهای نفتی این کشور در ماه مه افزایش داشته است.

به گفته مقام‌های گروه هفت، این گروه امکان اعمال سقف قیمت گاز را نیز بررسی کرده؛ اقدامی که به‌ویژه از سوی ایتالیا مطرح شده است. در همین‌ حال، فرانسه نیز خواستار اعمال محدودیت قیمت بر فروش انواع انرژی شده است.

کارشناسان هشدار می‌دهند که این طرح می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. تاماس وارگا از کارگزاری نفت پی‌وی‌ام گفت برای نمونه، پوتین می‌تواند در اقدامی تلافی‌جویانه تصمیم بگیرد که صادرات انرژی را کاهش دهد که این موضوع سبب افزایش قیمت‌ها می‌شود، بعضی از کشورها مانند چین نیز می‌توانند راه‌حل‌هایی جایگزین پیدا کنند.

کد خبر 458815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =