ضرورت فراهم شدن زمینه حرکت به سمت مرزهای دانش برای توسعه صنعت نفت

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: اگر بخواهیم حرکت رو به جلویی در صنعت نفت و کشور داشته باشیم باید زمینه حرکت به سمت مرزهای دانش از جمله توسعه فناوری نانو فراهم شود و ابعاد مختلف این فناوری مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی، روز چهارشنبه (هشتم تیرماه) در بیست‌وچهارمین نشست کمیته بررسی راهکارهای مناسب استفاده از فناوری نانو در شرکت ملی نفت ایران که به میزبانی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برگزار شد، با اشاره به اهمیت موضوع فناوری نانو در صنعت نفت اظهار کرد: اگر بخواهیم حرکت رو به جلویی در صنعت نفت و کشور داشته باشیم باید زمینه حرکت به سمت مرزهای دانش از جمله توسعه فناوری نانو فراهم شود و ابعاد مختلف این فناوری مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: فناوری نانو می‌تواند در تمام عرصه‌های صنعت نفت به‌ویژه بخش‌های بالادستی مانند مناطق نفت‌خیز جنوب از جمله ازدیاد برداشت استفاده شود و تغییرات مثبتی ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب یکی از اقدام‌های مهم در این زمینه را تجاری‌سازی و عملیاتی کردن تحقیقات و پژوهش‌های مرتبط با نانوفناوری دانست و اظهار کرد: پس از تجاری‌سازی و پیاده کردن فناوری‌های نانو در صنعت نفت، باید صدور این خدمات به کشورهای دیگر نیز مدنظر قرار گیرد.

دانشی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» گفت: مناطق نفت‌خیز جنوب از فعالیت‌های مرتبط با توسعه دانش، مباحث نانو و شرکت‌های فعال در این حوزه حمایت می‌کند و به این منظور ضروری است شرکت‌ها و فعالان این عرصه سامان‌دهی شوند.

آمادگی مناطق نفت‌خیز برای حمایت از توسعه فناوری نانو در صنعت نفت

محمد گلستان‌باغ، رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز در این نشست ضمن اعلام آمادگی این شرکت برای حمایت از توسعه فناوری نانو در صنعت نفت به تشریح چالش‌ها و فرصت‌های این حوزه پرداخت.

وی یکی از چالش‌های این حوزه را انعقاد قرارداد با شرکت‌های صاحب ایده در این زمینه برشمرد و گفت: این موضوع تا حدودی بر اساس نیاز متقاضی با قانون قرارداد ساخت بار اول و قراردادهای پژوهشی قابل برطرف شدن است.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، با تأکید بر ضرورت شناسایی نیازهای واقعی واحدهای عملیاتی، افزایش مهارت‌های انسانی و بهبود سطح دانش عمومی و کاربردی نانو، ارائه فرآیندهای پیشگامی، مدیریت ریسک و تدوین برنامه‌های آموزشی کارکنان را در زمینه نانو خواستار شد.

کاربرد عملیاتی فناوری نانو باید مورد توجه باشد

سیدمهدیا مطهری، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران نیز اظهار کرد: پروژه‌هایی که در حوزه فناوری نانو تعریف می‌شوند نباید تنها پروژه‌های مطالعاتی و آزمایشگاهی باشد، بلکه کاربرد میدانی و عملیاتی این فناوری نیز در پروژه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: صرف استفاده از فناوری نانو برای ما مهم نیست، بلکه بهره‌وری و تأثیر آن در کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت و سرعت رسیدن به اهداف اهمیت دارد.

تهیه دستورعمل نحوه استفاده از فناوری نانو

برزو قنبری، مدیر پشتیبانی ساخت و تأمین کالای شرکت ملی نفت ایران نیز در این نشست، گفت: برگزاری این نشست‌ها از سوی این مدیریت آغاز شده و در مرحله تهیه دستورعمل‌های نحوه استفاده از فناوری‌های نانو هستیم، زیرا استفاده از فناوری‌های جدید به‌ویژه در صنعت نفت نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

وی افزود: در خصوص شناسایی نیازهای اولویت‌دار و راهبردی شرکت ملی نفت ایران در زمینه نانو فعالیت‌هایی با همکاری شرکت‌های بهره‌بردار در دست انجام است و در حوزه پژوهش نیز کارهای زیادی صورت گرفته است.

در این نشست، سیدمحمدامین علوی از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گزارشی از وضع فناوری نانو در کشور و صنعت نفت ارائه داد.

بابک مریدی، رئیس مهندسی فرآورش و گسترش و محمدرضا مقدمیان از پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز گزارش اقدام‌های انجام‌شده این شرکت در حوزه نانو را ارائه دادند.

کد خبر 458831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =