۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
  • کد خبر: 458970
قیمت نفت کاهش یافت

قیمت‌های نفت روز دوشنبه (۱۳ تیرماه) به‌دلیل نگرانی‌ها از تأثیر رکود جهانی بر بازار، همچنین محدودیت عرضه کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت روز دوشنبه نسبت به روز معاملاتی قبل (جمعه دهم تیرماه) کاهش یافت، زیرا هم‌زمان با محدودیت عرضه به‌دلیل کاهش تولید اوپک، ناآرامی‌ها در لیبی و تحریم روسیه، ترس از رکود جهانی نیز بازار را تحت‌ تأثیر قرار داده است.

قیمت نفت‌خام شاخص برنت دریای شمال برای ماه سپتامبر در ساعت ۳ بامداد به وقت گرینویچ با افت ۳۶ سنت معادل ۰.۳ درصد به ۱۱۱ دلار و ۲۷ سنت به ازای هر بشکه رسید. قیمت این نوع نفت‌خام روز جمعه با افزایش ۲.۴ درصدی همراه بود.

نفت‌خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) برای تحویل در ماه اوت نیز با ۳۴ سنت کاهش معادل ۰.۳ درصد با قیمت ۱۰۸ دلار و ۹ سنت به ازای هر بشکه معامله شد. قیمت این نوع نفت‌خام روز جمعه ۲.۵ درصد افزایش داشت.

تینا تانگ، تحلیلگر شرکت خدمات مالی سی‌ام‌سی مارکتس، گفت: ترس از رکود اقتصادی عامل اصلی کاهش قیمت است که افزایش قیمت نفت را محدود کرده است. افزون بر این، رشد ارزش دلار نیز مجموعه بازارهای کالایی از جمله نفت‌ خام را تضعیف می‌کند.

توبین گوری، تحلیلگر کالای بانک کامن ولث نیز گفت: بازارهای انرژی همچنان با خطر محدودیت عرضه روبه‌رو هستند که این موضوع فروش را به تجربه نگران‌کننده‌ای تبدیل می‌کند.

بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد تولید نفت در ۱۰ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه ژوئن با ۱۰۰ هزار بشکه کاهش به ۲۸ میلیون و ۵۲۰ هزار بشکه در روز رسید که از سطح توافق‌شده این سازمان برای افزایش روزانه ۲۷۵ هزار بشکه کمتر بود.

تحلیلگران شرکت تحقیقاتی ای‌ان‌زد ریسرچ در یادداشتی با اشاره به اینکه کاهش تولید نفت در نیجریه و لیبی افزایش تولید در عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان بزرگ را جبران می‌کند، اعلام کردند لیبی به‌دلیل تشدید ناآرامی‌های سیاسی با اختلال بیشتری در عرضه مواجه می‌شود که این موضوع احتمال تحقق سهم تولید جدید افزایش‌یافته اوپک را بیش از پیش غیرمحمتل می‌کند.

شرکت ملی نفت لیبی هفته گذشته اعلام کرد صادرات نفت لیبی به ۳۶۵ هزار تا ۴۰۹ هزار بشکه در روز کاهش یافته که در مقایسه با سطح معمول صادرات روزانه این کشور حدود ۸۶۵ هزار بشکه افت داشته است.

افزون بر این، اعتصاب برنامه‌ریزی‌شده کارگران نفت و گاز نروژ در هفته جاری می‌تواند تولید نفت و میعانات این کشور را ۱۳۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد و بازار را با محدودیت بیشتر عرضه روبه‌رو کند.

کد خبر 458970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =