آمریکایی‌ها آماده ازسرگیری واردات نفت از ونزوئلا هستند

مدیرعامل شرکت سیتگو پترولیوم از آمادگی برای ازسرگیری واردات نفت از ونزوئلا در صورت صدور مجوز از سوی دولت آمریکا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کارلوس جوردا روز جمعه (۱۷ تیرماه) اعلام کرد که در صورت ارائه مجوز از سوی دولت آمریکا، پالایشگاه سیتگو پترولیوم تمایل دارد واردات نفت ونزوئلا را از سر گیرد. واردات نفت این کشور از سال ۲۰۱۹ میلادی به‌دنبال تحریم واشینگتن علیه شرکت ملی ونزوئلا (پدوسا) متوقف شده است.

مقام‌های بلندپایه آمریکا و ونزوئلا از ماه مارس تاکنون در حال برگزاری مذاکراتی سیاسی هستند که می‌تواند کاهش تحریم‌های واشینگتن علیه تجارت نفت ونزوئلا را به‌دنبال داشته باشد.

تحریم‌ها علیه ونزوئلا به تولید و صادرات این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) آسیب رسانده است.

اوپک و دولت فرانسه، به نمایندگی از اروپا، از واشینگتن خواسته‌اند اجازه دهد نفت‌خام ونزوئلا و ایران به کشورهایی صادر شود که در تلاش برای جایگزین کردن منابع انرژی روسیه در جریان تنش‌های بین مسکو و کی‌یف هستند.

جوردا در جریان سخنرانی در یک کنفرانس آنلاین درباره دارایی‌های خارجی انرژی ونزوئلا گفت: برای رقابت در این بازار، باید ارزان‌ترین و راحت‌ترین نفت‌خام را بخریم. نباید در مقابل دیگر پالایشگاه‌ها در شرایط نامساعدی قرار گیریم.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ماه مه به شرکت‌های اروپایی انی ایتالیا و رپسول اسپانیا مجوز داد واردات نفت‌خام ونزوئلا را از سر گیرند که این اقدام سبب شد صادرات نفت این کشور در ماه گذشته میلادی به بیش از ۶۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

شرکت شورون، آخرین تولیدکننده آمریکایی فعال در ونزوئلا نیز از وزارت خزانه‌داری آمریکا درخواست کرده است مجوز صادرات نفت ونزوئلا را به این کشور صادر کند و حتی کنترل عملیاتی پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک خود را در اختیار گیرد.

هوراسیو مدینا، رئیس هیئت نظارت بر سیتگو نیز در این کنفرانس گفت: اگر مجوز واردات نفت‌خام (ونزوئلا)، به‌ویژه نفت‌خام سنگین این کشور، به سواحل خلیج آمریکا بدون جریمه و با قیمت‌های رقابتی صادر شود، حتماً باید این اقدام را ارزیابی کنیم.

به گفته جوردا، در پی افزایش ظرفیت پالایش نفت‌خام و افزایش قیمت سوخت، سود سه ماه نخست پالایشگاه سیتگو با بیش از ۱۰ برابر افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به ۲۴۵ میلیون دلار رسید.

کد خبر 459166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =