۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
  • کد خبر: 459217
قیمت نفت کاهش یافت

قیمت‌ نفت امروز (دوشنبه، ۲۰ تیرماه) به‌دلیل نگرانی درباره رکود اقتصادی و محدودیت‌های ناشی از گسترش ویروس کرونا در چین کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نگرانی‌ها درباره رکود اقتصادی و اعمال محدودیت‌های ناشی از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در چین و تأثیر آن بر تقاضا بیشتر از نگرانی‌ها درباره محدودیت عرضه نفت بود و سبب شد قیمت‌ نفت روز دوشنبه (۲۰ تیرماه) حدود یک درصد کاهش یابد.

قیمت نفت‌خام شاخص برنت دریای شمال روز دوشنبه ساعت ۳ و ۱۴ دقیقه به وقت گرینویچ با ۸۲ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش به ۱۰۶ دلار و ۲۰ سنت به ازای هر بشکه رسید. قیمت نفت‌ خام برنت در معاملات روز جمعه با ۲.۳ درصد رشد همراه بود.

نفت‌ خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با یک دلار و ۴ سنت معادل یک درصد افت با قیمت ۱۰۳ دلار و ۷۵ سنت به ازای هر بشکه معامله شد. قیمت این نوع نفت‌ خام روز جمعه ۲ درصد رشد داشت.

معاملات نفت به‌دلیل تعطیلات عمومی در بخش‌هایی از آسیای جنوب‌شرقی از جمله سنگاپور، مرکز تجارت نفت، کاهش یافت.

هر دو نوع قرارداد نفت هفته گذشته با کاهش هفتگی همراه بود زیرا نگرانی‌ها درباره افزایش نرخ بهره و کاهش مهار تورم و تأثیر آن بر رکود و افت تقاضای نفت بر بازار سایه افکنده بود.

تحلیلگران شرکت تحقیقاتی ای‌ان‌زد در یادداشتی اعلام کردند: هم‌اکنون موقعیت‌های خرید در معاملات آتی نفت‌خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در پایین‌ترین سطح خود از ماه مارس ۲۰۲۰ میلادی تاکنون قرار دارد. در ماه مارس هم‌زمان با شیوع اولیه ویروس کرونا، تقاضا کاهش یافت. این موضوع با وجود نشانه‌هایی مبنی بر کاهش عرضه در آینده روی داد.

هر دو قرارداد شاخص در معاملات اولیه روز دوشنبه کاهش یافت، سپس افزایش یافت و بار دیگر روند نزولی در پیش گرفت.

داده‌های مربوط به روز دهم ژوئیه (۱۹ تیرماه) درباره موارد ابتلا به ویروس کرونا در چین نشان می‌دهد تعداد مبتلایان نسبت به روز گذشته افزایش یافته است، نگرانی‌ها درباره احتمال اعمال قرنطینه گسترده‌تر پس از شناسایی زیرسویه جدید اومیکرون در شانگهای همچنان ادامه دارد.

از نظر عرضه نیز بازار همچنان نگران برنامه‌های کشورهای غربی برای اعمال محدودیت قیمت برای نفت روسیه است، زیرا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هشدار داد که تحریم‌های بیشتر می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری را در بازار جهانی انرژی ایجاد کند.

از دیگر عوامل مهمی که معامله‌گران مدنظر قرار خواهند داد، انجام عملیات تعمیر و نگهداری خط لوله نورد استریم-۱، بزرگ‌ترین خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان است که از تاریخ ۱۱ تا ۲۱ ژوئیه (۲۰ تا ۳۰ تیرماه) اجرا می‌شود. دولت‌ها، بازارها و شرکت‌ها نگران هستند به‌دلیل تنش‌های میان روسیه و اوکراین، توقف جریان این خط لوله ادامه داشته باشد.

کد خبر 459217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =