ارائه پیشنهاد اعمال سقف قیمتی برای فرآورده‌های نفتی روسیه

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که اعمال سقف قیمت باید برای فرآورده‌های نفتی روسیه هم در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فاتح بیرول روز سه‌شنبه (۲۱ تیرماه) در حاشیه مجمع انرژی سیدنی گفت: پیشنهاد گروه هفت مبنی بر اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه باید شامل فرآورده‌های نفتی این کشور نیز باشد.

گروه هفت در تلاش برای حفظ جریان نفت و مهار تورم، همچنین محدود کردن درآمد روسیه، اعمال محدودیت قیمت بر نفت این کشور را بررسی می‌کند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی گفت: امیدوارم این پیشنهاد که برای به‌ حداقل‌ رساندن تأثیر بر اقتصادهای سراسر جهان اهمیت دارد، مورد پذیرش چند کشور قرار گیرد.

وی افزود: چنانچه این هدف دنبال شود تنها بر نفت‌خام متمرکز نمی‌شود زیرا فرآورده‌های نفتی نیز چالش مهمی برای اقتصادها به‌شمار می‌روند و در ماه‌های آینده چالش بیشتری ایجاد خواهند کرد.

در پی کاهش عرضه روسیه، قیمت محصولات پالایشگاهی مانند بنزین و گازوئیل حتی بیشتر از قیمت نفت‌خام افزایش یافته زیرا ظرفیت پالایش جهان پس از تعطیل شدن چند واحد در سراسر دنیا کاهش یافته است.

نظر گروه هفت این است که خدمات مالی، بیمه و حمل‌ونقل محموله‌های نفتی را به سقف قیمتی مرتبط کند. شرکت حمل‌ونقل یا واردکننده تنها در صورتی می‌تواند این خدمات را دریافت کند که به حداکثر قیمت تعیین‌شده برای نفت روسیه متعهد باشد.

بیرول گفت از سطحی که برای سقف قیمت تعیین می‌شود، اطلاعی ندارد.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی برای میزبانی مشترک نشست کشورهای هند و اقیانوس آرام با دولت استرالیا در سیدنی به‌سر می‌برد. در این نشست مشترک، درباره زنجیره‌های تأمین، گذار به انرژی پاک و امنیت انرژی گفت‌وگو می‌شود، کشورهای شرکت‌کننده شامل آمریکا، هند، ژاپن و اندونزی هستند.

تمرکز مجمع انرژی سیدنی بر اقدام‌های لازم برای کاهش وابستگی جهان به چین برای فناوری خورشیدی و کشورهایی مانند جمهوری دموکراتیک کنگو و روسیه برای مواد معدنی حیاتی معطوف می‌شود، این مواد معدنی برای فناوری‌های مربوط به انرژی پاک مانند باتری، خودروهای برقی و توربین‌های بادی ضروری است.

کد خبر 459305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =