روند رشد تقاضای نفت در ۲۰۲۳ کُند خواهد بود

اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرد روند رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ میلادی کُند خواهد بود و تولید نفت شیل افزایش چندانی نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نخستین برآورد خود از شرایط تقاضا در سال ۲۰۲۳ میلادی با استناد به روند مطلوب رشد اقتصادی و پیشرفت‌ها در مهار بحران شیوع ویروس کرونا در چین اعلام کرد که انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت خام در سال ۲۰۲۳ با سرعت کمتری نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش ‌یابد.

اوپک روز سه‌شنبه (۲۱ تیرماه) در گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرد که تقاضا برای نفت خام در سال ۲۰۲۳ میلادی روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه یا ۲.۷ درصد افزایش می‌یابد.

مصرف نفت خام اکنون از زمان رکود ناشی از شیوع ویروس کووید-۱۹  در سال ۲۰۲۰ احیا شده و طبق برآوردها قرار است امسال این رقم از سطح ۲۰۱۹ میلادی فراتر رود.

چشم‌انداز سال ۲۰۲۳ بازار نفت نشان می‌دهد عرضه همچنان با محدودیت روبه‌رو خواهد بود، زیرا انتظار می‌رود روند افزایش تولید نفت کشورهای غیراوپکی که در پی شرایط روسیه آسیب دیده است در رقابت با افزایش تقاضا جا بماند.

براساس تازه‌ترین برآورد اوپک، انتظار می‌رود مصرف در سال ۲۰۲۳ میلادی به‌دلیل انتظارها برای رشد اقتصادی جهانی در شرایط بهبود تحولات ژئوپلیتیکی، همراه با چشم‌انداز مثبت مورد انتظار برای مهار کرونا در چین، افزایش یابد.

پیش‌بینی اوپک درباره تقاضای نفت برای سال ۲۰۲۳ میلادی خوش‌بینانه‌تر از برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی است، دیدگاه‌های اولیه مقام‌های اوپک حکایت از آن دارد که افزایش تقاضا برای نفت خام به‌دلیل قیمت‌های بالا روندی کُند خواهد داشت.

براساس علام اوپک، پیش‌بینی‌های سال ۲۰۲۳ میلادی نشان می‌دهند جنگ بین مسکو و کی‌یف بیش از این تهدید نخواهد شد و خطرهایی مانند تورم تأثیر زیادی بر رشد اقتصاد جهانی نمی‌گذارد.

اوپک در برآورد خود رشد اقتصاد جهانی امسال را ۳.۵ درصد و در سال ۲۰۲۳ میلادی ۳.۲ درصد پیش‌بینی و تصریح کرد که نااطمینانی شرایط را به سمت کاهشی و افزایشی کاملاً محدود سوق داده است.
پس از انتشار این گزارش، قیمت نفت پایین‌تر از ۱۰۳ دلار برای هر بشکه معامله شد و از رکورد ۱۳۹ دلاری که در ماه مارس ثبت شده بود به‌شدت فاصله گرفت.

نیاز به افزایش عرضه اوپک

چشم‌انداز عرضه نفت خام برای سال ۲۰۲۳ میلادی حاکی از آن است که بازار نفت ممکن است با محدودیت عرضه روبه‌رو خواهد بود.

اوپک انتظار دارد عرضه غیراوپک در سال ۲۰۲۳ میلادی یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد، روند رشد تقاضا با تأخیر خواهد بود و نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی کاهش خواهد یافت.

در نتیجه، اوپک پیش‌بینی کرد که جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی برای متعادل کردن بازار به ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت اعضای این سازمان نیاز دارد که ۹۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به سال ۲۰۲۲ بیشتر است.

این روند می‌تواند طولانی‌مدت باشد زیرا ائتلاف اوپک‌پلاس (اوپک و متحدانش) در تلاش برای افزایش تدریجی تولید در سال ۲۰۲۲ میلادی برای تسهیل توافق برزگ کاهش تولید در سال ۲۰۲۰ هستند.

ظرفیت مازاد عرضه اوپک به‌دلیل سرمایه‌گذاری ناکافی بعضی از اعضا در میدان‌های نفتی کاهش یافته است، افزون بر این، عربستان بائوجود قیمت‌های نزدیک به رکورد، تولید خود را کمتر از سهمیه‌اش در اوپک افزایش داده است.

گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک نشان داد تولید روزانه این سازمان در ماه ژوئن به‌دنبال افزایش عربستان و امارات متحده عربی با ۲۳۴ هزار بشکه افزایش به ۲۸ میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه رسید.

با این حال، براساس منابع ثانویه اوپک، عربستان در ماه ژوئن روزانه ۱۰ میلیون و ۵۹۰ هزار بشکه تولید کرد که کمتر از سهمیه‌اش در اوپک بود.

گزارش مستقیم عربستان به اوپک حکایت از آن دارد که این کشور در ماه ژوئن ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه تولید کرده است که نزدیک به سهمیه ۱۰ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای این کشور عضو اوپک است.

انتظار می‌رود ایالات متحده آمریکا بیشترین سهم را در عرضه غیراوپک در سال آینده داشته باشد، اگرچه انتظار نمی‌رود تولید نفت شیل شتاب چندانی داشته باشد.

اوپک انتظار دارد عرضه نفت شیل آمریکا طی سال ۲۰۲۳ میلادی روزانه ۷۱۰ هزار بشکه افزایش یابد که نسبت به افزایش ۸۸۰ هزار بشکه‌ای در سال ۲۰۲۲ افت نشان می‌دهد، این در حالی رخ می‌دهد که قیمت‌های بالا پیش‌تر سبب انقلاب شیل در ایالات متحده شده بود.

کد خبر 459375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =